Ojetiny po lokálních povodních se v řádu dnů až týdnů objeví v inzertních nabídkách. Poškození vodou je přitom to nejhorší, co může automobil potkat.
Bleskové povodně, které se po extrémních deštích minulých dnů prohnaly Českem i okolními státy, po sobě zanechaly spousty vodou a bahnem zaplavených automobilů. Mnohé z nich se nevyplatí důkladně opravovat, často pak končívají v soukromé inzerci i v malých autobazarech jen povrchně vyčištěné. Experti největší české sítě autocenter AAA AUTO proto radí, jak se riziku koupě takového auta vyhnout.
„Pravidelně už krátce po záplavách evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou poškozena vodou. Mnoho takových vozů odmítáme, často se pak objevují u jiných prodejců nebo v soukromé inzerci,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechna. Výkupčí mezinárodní sítě autocenter s ojetými vozy jsou proto připraveni na důkladnější kontroly. „Pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli není bahno na těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví i větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ popisuje Vaněček.
Pokud voda zaplaví auto do výšky nad motorový prostor, je riziko opravdu vysoké. Moderní vozy plné elektronické výbavy a bezpečnostních prvků pak vykazují výrazně zvýšenou náchylnost k poruchám. Selhání elektroniky může nastat kdykoliv, mnoho závad může být životu nebezpečných, například kolapsy ABS, ESP nebo přednárazových asistentů. Ale nepříjemné jsou i častá selhání infotainmentů, které jsou na vodu velmi citlivé – někdy stačí, když auto projde jen hloubkovým čištěním interiéru, natož opravdovou povodní. Dalším dlouhodobějším negativním efektem bývá nadměrná koroze, která vskrytu bují na neobvyklých a skrytých místech.
Pozor i na auta z dovozu
Ve střehu musejí být aktuálně výkupčí autobazarů po celém území Česka, protože bleskové lokální povodně se před několika dny prohnaly celou republikou – mnohdy auta skončila v lagunách v dolících a podjezdech, velká voda rozvodnila také spoustu malých toků. A nejen v tuzemsku – stoletou vodu zaznamenali také v Německu a Rakousku, nejpostiženějšími oblastmi jsou Severní Porýní-Vestfálsko, Dolní Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Tam se voda vylila do výšky 1,5 metru a doslova spláchla stovky automobilů. Přívalové deště zasáhly i alpské oblasti Rakouska, pod lavinami vody a bahna skončily desítky aut, částečně postižena byla také Vídeň. Bouřlivé počasí se nevyhnulo ani Belgii. Všechny tyto oblasti přitom mají jedno společné – ve velkém se odtud dovážejí auta do Česka. „I tamní obchodníci se budou v masové míře snažit zbavit zaplavených vozů,“ upozorňuje Petr Vaněček a přidává dobrou radu. „Při koupi ojetiny z dovozu si pečlivě zkontrolujte, zda nepochází z území, které bylo pod vodou. Měli byste to zjistit podle místa registrace, i když ani to není stoprocentní. Dealeři si auta často přeprodávají a krátkodobě je registrují v jiných regionech, někdy i v jiných zemích. Tím se snaží jejich původ zamaskovat,“ varuje Vaněček. U aut ze zahraničí jde většinou o individuální dovozy, nevyplatí se proto kupovat auta z druhé ruky od překupníků. „Náklady na opravu mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu. Správně by po zatopení auta měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu vyšších desítek tisíc korun,“ říká Vaněček.
Nejlepší radou při koupi ojetého vozu je pečlivost a opatrnost – a prověřený prodejce. „Požadujte, aby v kupní smlouvě rozhodně bylo ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, abyste v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. U nás v AAA AUTO poskytujeme doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje. Navíc se zaměřujeme na automobily domácího původu, tedy s první registrací v ČR, u nichž je možné lépe sledovat servisní historii a historii pojistných událostí, včetně informací o poškození povodněmi,“ uzavírá Petr Vaněček.