Tři písmena stačí, aby se z obyčejného Golfu stal neobyčejný. Ty písmena jsou GTI. Mezi vyznavači vozů Volkswagen se jedná doslova o modlu.
Volkswagen Golf GTI
GTÍčko to ale v době svého vývoje nemělo zrovna jednoduché. Mělo vlastně vůbec štěstí, že vzniklo. Bylo totiž dílem vývojářů automobilky, kteří dokonce za zády tehndejnšího ředitele automobilky Ernsta Fialy vyrobily první kousek pod krycím názvem Sportgolf. Tento model prosákl na veřejnost, která začala bombardovat vedení o informace a zavalila je žádostmi o objednání. Vedení naštěstí zareagovalo hbitě a v roce 1975 představila na Frankfurtském autosalonu oficiální verzi modelu GTI. Tak se nastartovala šňůra, která trvá až dodnes.
Jedničkový Golf
G1, která je v současnosti nejuctívanějším modelem, totiž zákazníky oslnila motorem o obsahu 1.6 litru s výkonu 110 koní. To stačilo autu s pohotovostní hmotností 810 kg k velmi svižné jízdě. Ta se zastavila až na 182 km/h a stovku si odbyla už za 9 vteřin. To vše za dvojnásobnou cenu oproti základnímu modelu. Pak následovala druhá generace se stejným motorem, avšak nižším výkonem díky instalaci katalyzátoru. Výkon se zvedl až s příchodem šestnáctiventilové techniky. Třetí a čtvrtá generace na tom nebyly zrovna dobře. Jejich nevýrazný projev jak motorický, tak vzhledový nikterak nevybočoval z řady a označení GTI na přídi a zádi to nemohl zachránit. Návrat z duchu původního GTI přišel až s pátou generací.
GTÍčko …
Trocha té historie neuškodila, ale teď se vraťme k představovanému kousku. Michal se vůbec netají tím, že Golfy zbožňuje. Vždyť v jeho garáži sídlí hned dva kousky. Jeden „letní“ a druhý „zimní“. Tentokráte se podíváme trochu blíže na toho, který má na starosti tu horší část roku. Určitě si řeknete, co může mít za lepšího Golfa, než GTÍčko. Věřte, že má. Je to Golf II G60 Rallye. GTÍčko je tak odkázáno brodit se sněhem a blátem. Přesto si s ním Michal docela vyhrál. Jednoduchými detaily z něj udělal atraktivnější auto. Může za to přední nárazník, který je spojen do jednoho celku, zmizela tedy ona nevzhledná linka oddělující vyměnitelné lízátko. V otěrových lištách se uvelebily pozičky z US verze. Přední optika nepostrádá projektory a černé pozadí, stejně tak jako maska chladiče. Dokonce i boční blinkry mají tmavší odstín. U tmavé barvy ještě chvilku zůstaneme. Jednak je jí pokryt znak na kufru a nápis Carrera, ale dokonce i celá střecha. Vytazně blištivé je naopak víčko nádrže z Audi TT. Zádní nárazník je opatřen spodním dílem z verze V6.
Design Porsche
První, co vám na autě zaujme, je výrazné snížení. Na auto používané v zimním období je přiblížení k silnici o plných 100 mm na obou nápravách opravdu extrém. Na svědomí to má stavitelný podvozkový kit od české firmy HP Sporting. Dalším výrazným prvkem jsou kola. Design je jasně daný – Porsche. Takového kousky vyrábí firma Ronal. Tyto jsou navíc leštěné do vysokého lesku a mají 19 palců. Oblékají pneumatiky o standardním rozměru pro toto auto, 235/35 R19.
Motor 1,8T a 150 koní
Motorový prostor je zaplněn osvědčeným agregátem 1.8T, který je od výroby naladěn na 150 koní. Výkon zatím zůstal na této hranici, protože Michal v současné době preferuje vysoký náběh kilometrů před vyšším výkonem. Upravený je ale výfukový trakt, který si sám vyladil. Nechybí ani sportovní vzduchový filtr KN a chromové sací potrubí. Sání motoru a ventilové víko prošlo leštícím procesem. Pro zvýšení tuhosti karoserie, zejména pak oblasti uchycení předních tlumičů je zde nainstalována rozpěra od firmy OMP.
Sportovní sedadla Recaro
Interiér nedoznal mnoha změn, je v podstatě sériový. Výjimku tvoří pouze strop a sloupky potažené černou látkou a přídavný budík Boost sledující tlak turbodmychadla. Sportovní sedadla Recaro, tříramenný volant a prvky v dekoru dřeva už totiž byly v autě od doby, kdy sjelo z výrobní linky.