Roku 1950 se zrodila u Volkswagenu další legenda. Po Brouku přichází další nesmrtelné auto, které nese označení Transporter a je i spojováno s hnutím Hippis, tak zvané květinové děti.
Hippis, květinové děti a kempování
Právě květinové děti v šedesátých letech po celých Spojených státech hojně používaly ke svému životu právě vozy Volkswagen Transporter. Ani Evropa nezůstala pozadu a i zde se tyto vozy začaly přestavovat na kempování. V Německu bylo i několik firem, které tyto vozy upravovaly na profesionální úrovni a jejich vzor posloužil i Českým kutilům v inspiraci. My vám jeden takový představíme, ale nejprve se koukneme trochu do historie.
Volkswagen Transporter historie
(1950-1967)
První sériový vůz s interním označením Typ 2 opustil továrnu 8. března 1950 (Brouk měl označení Typ 1). Avšak první generace Transporteru nese označení T1. Vůz poháněl vzduchem chlazený motor uložený za zadní nápravou o objemu 1131 cm³, poskytující výkon 19 kW (25 koní). Se čtyřstupňovou převodovkou dosahoval vůz rychlosti 90 km/hod se spotřebou kolem 10 litrů paliva na 100 km. Celý vývoj tedy trval pouhé dva roky!
První generace vypadala velmi moderně a vysloužila si přezdívky „Ponorka“, „Bus“, „Bulli“ nebo Transporter. Vůz měl jako první na světě jednoprostorovou karoserii. Celkem spartánský, ale vkusný interiér. V zimním období bylo ve voze chladno a v létě naopak parno. Vzadu umístěný motor byl celkem hlučný a po kabině byl cítit benzín a olej.
Nabídka verzí se postupně rozšiřovala. Vznikl osmimístný minibus s panoramatickými střešními okny (Samba-Bus), sanitní, hasičský, policejní a poštovní vůz a obytný automobil s variabilním interiérem od firmy Westfalia, apod. V roce 1952 dostal Transporter novou převodovku se synchronizací 2. až 4. převodového stupně. V říjnu 1962 opustil výrobní linky miliontý VW Transporter.
(1967-1979)
V roce 1967 se automobil dočkal své druhé generace. Zmenšilo se logo automobilky, Transporter dostal jednodílné sklo, podstatně vylepšenou přístrojovou desku a postupem času i výkonnější motor. Cena Transporteru zůstávala příznivá. Velkou předností byla prostorná zdvihací střešní nástavba. Také zadní lavice šla sklopit a vznikl tak pohodlný prostor na přespání.
Volkswagen Transporter T2B z roku 1972
Mladí dnes asi nepochopí, že pořízení západního vozu bylo v dobách, kdy byli u moci komunisté, doslova neuskutečnitelným snem. Ale když člověk měl štěstí a hlavně známé, šlo i tento zázrak realizovat. A že při koupi tohoto vozu zahrály svoji roli takové subjekty jako bylo vnitro, filharmonie, vypadá jako neslučitelné. Po zdlouhavých jednáních, přesvědčování úřadů zakoupil majitel Volkswagen Transporter T2B z roku 1972 za 85 tisíc korun Československých. Transportér měl najeto pár tisíc kilometrů a pomalu se začal realizovat sen přestavět ho na kempování.
Přestavba VW T2B na kemp
Zde svojí úlohu zahrály hlavně zlaté české ručičky a opět kamarádi, kteří propašovali ze západu přes hranice různé časopisy a některé díly, součástky, které v totalitním Československu nebyly. Inspirací pro stavbu byly právě časopisy, prospekty, ve kterých bylo mnoho fotografií kempových vozů Volkswagen Transporter. Ve chvíli musely nastoupit české zlaté ručičky a podle fotografií vytvořit to, co bylo v západním Německu běžně k prodeji.
Přestavba trvala několik roků. Ač se s Transporterem již jezdilo, stále se dodělávaly kempové úpravy, co většinou zapříčiňovalo pomalé shánění a získání originálních dílů. Ani výroba vlastních dílů nebyla jednoduchá, protože ji provázelo mnoho kompromisů. Podle nás ale výsledek stojí zato, a i vy se o tom můžete přesvědčit v naší fotogalerii.
Poděkování za poskytnutí recenzovaného vozu Volkswagen Transporter T2B z roku 1972 patří firmě LEVNEPNEU.cz a jednomu z majitelů, jehož rodina vlastní tento vůz, který má nyní na tachometru skromných 53.000 km.
Velká fotogalerie Volkswagen Transporter T2B – 1972