Golf s výkonem 400 k podtrhuje sportovní potenciál modelové řady. Exkluzivní Golf R 400 zrychlí na 100 km/h za 3,9 sekundy a dosahuje 280 km/h. Design a technika studie Golf R 400 čerpají inspiraci z motoristického sportu.
Deset důležitých faktů ke světové premiéře studie Golf R 400:
1. Golf R 400 odráží sportovní potenciál této modelové řady.
2. Číslo „400“ v označení Golf R 400 symbolizuje výkon 400 k.
3. Studie poskytuje o 100 k vyšší výkon než Golf R.
4. Specifický výkon 200 k na litr zdvihového objemu a výkonová hmotnost 3,55 k/kg dosahují úrovně supersportovních vozů.
5. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a nejvyšší rychlost 280 km/h (elektronicky omezená).
6. Design studie Golf R 400 byl dalekosáhle upraven.
7. Technickým základem studie R 400 je nový Golf R.
8. Rozšířené podběhy kol jsou vzpomínkou na legendární Rallye Golf G60 (od roku 1988, soutěžní homologační model).
9. Trvalý pohon všech kol 4Motion přenáší mimořádný výkon suverénně na vozovku.
10. Individualizovaný interiér se závodními skořepinovými sedadly čalouněnými Alcantarou a karbonovou kůží.
Teprve nedávno byl představen nejnovější Golf R s výkonem 221 kW/300 k a pohonem všech kol. Nejostřejší sériový Golf všech dob a jeden z nejagilnějších sportovních vozů ve své třídě, který zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Avšak potenciál Golfu, který debutoval přesně před 40 lety a vyvinul se v jeden z nejúspěšnějších automobilů na světě, umožňuje posunout hranice možného z hlediska sportovních výkonů ještě dál. Kam až (aktuálně), to Volkswagen demonstruje na autosalonu Auto China 2014 světovou premiérou studie Golf R 400. Její název říká všechno. Je to Golf, vyvinutý společností Volkswagen R GmbH, která se specializuje na sportovní vozy značky. Číslice 400 symbolizuje výkon 400 k (294 kW). Výkonný agregát s geny soutěžního motoru WRC katapultuje vůz za 3,9 sekundy na 100 km/h. Je-li k dispozici volný úsek na německé dálnici nebo závodní okruh, dokáže tento Golf jet rychlostí až 280 km/h (elektronicky omezená).
3,55 kg/k. Díky kompaktnímu vysokovýkonnému motoru (2.0 TSI), lehké dvouspojkové převodovce a nízké hmotnosti karoserie váží Golf R 400 včetně pohonu všech kol jen 1420 kg. Výkonová hmotnost: suverénních 3,55 kg/k. Trvalý pohon všech kol Volkswagen 4Motion patří navíc mezi nejúspornější systémy svého druhu. Kromě toho je Golf ve verzi R 400 také mimořádně aerodynamický. Celý koncept studie Golf R 400 stojí na dokonalosti až do nejmenších detailů – od motoru až po dalekosáhle nově navrženou karoserii. Extrémní Golf je lakován světlým metalickým odstínem „Silver flake“, s nímž kontrastují leskle „černé“ plochy střechy a kryty vnějších zpětných zrcátek ze skutečného uhlíkového kompozitu. Ze stejného materiálu, lakovaného čirým lakem, jsou vyrobeny z motoristického sportu adaptované aerodynamické spoilery (aerodynamické prvky po celém obvodě karoserie) a ozdobné prvky v interiéru. Podrobný přehled specifických prvků studie Golf R 400:
Přeplňovaný motor studie R 400
200 k na litr zdvihového objemu. Golf R 400 je poháněn motorem 2.0 TSI s technickými geny soutěžního motoru WRC. V porovnání s Golfem R o výkonu 221 kW/300 k dosahuje Golf R 400 přesně o 100 k vyššího výkonu. Řidič tak má k dispozici 294 kW/400 k (při 7200 min-1) – tedy 200 koňských sil na litr zdvihového objemu. Tento specifický výkon dosahuje úrovně supersportovního vozu. Maximální točivý moment vzrostl o 70 na 450 N.m (mezi 2400 a 6000 min-1).
Pohon všech kol a podvozek studie R 400
4Motion. Pro všechny vozy Golf R je vzhledem k jejich mimořádným výkonovým rezervám typický trvalý pohon všech kol 4Motion. To samozřejmě platí i pro studii Golf R 400, vystavenou v Pekingu. Pohon všech kol spolupracuje v tomto případě s automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, kterou lze alternativně ovládat manuálně pákou voliče nebo tlačítky na volantu.
Chytré elektronické řízení. Pohon všech kol 4Motion modelu Golf R, zdokonalený mimo jiné mezinápravovou spojkou Haldex 5, je aktivní ještě dřív, než dojde k prokluzu kol. Tím lze ztrátu trakce téměř vyloučit. Systém upravuje svou činnost s předstihem v závislosti na příslušné jízdní situaci. Při nízkém zatížení nebo setrvačné jízdě je hnací síla přenášena především na přední nápravu, zadní náprava je odpojena. Toto základní nastavení šetří palivo. Zadní náprava Golfu R se však v případě potřeby plynule připojí během zlomku sekundy, a to prostřednictvím spojky Haldex, ovládané elektrohydraulickým olejovým čerpadlem.
EDS, XDS, ESC Sport. Zatímco spojka Haldex plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, přebírají elektronické uzávěrky diferenciálů (EDS) integrované do elektronicky řízeného stabilizačního systému (ESC) funkci uzávěrek nápravo-vých diferenciálů. Kromě toho je Golf R 400 vybaven také systémem XDS+ na přední a zadní nápravě, který při rychlejším průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní kola a podobně jako samosvorný diferenciál optimalizuje chování vozu při změně směru jízdy. V neposlední řadě disponuje Golf R 400, podobně jako sériový model, funkcí „ESC Sport“. Tento systém je aktivo-ván dvoustupňovým spínačem na středové konzole. Pokud řidič jednou krátce stiskne tlačítko, přepne se elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) do režimu „ESC Sport“. Při velmi rychlé jízdě s častými zatáčkami – například na závodním okruhu – zasahuje ESC později a umožňuje ještě agilnější jízdní vlastnosti. Je-li tlačítko ESC stisknuto déle než tři sekundy, dojde ke kompletní deaktivaci systému pro profesionální nasazení na závodním okruhu.
Sportovní podvozek a nová kola. Sportovní podvozek modelu Golf R, který má v porovnání se základním Golfem o 20 mm nižší světlou výšku, nemusel být pro použití ve studii Golf R 400 podroben změnám díky svým velkým rezervám. Obě verze Golfu R mají vpředu vzpěry McPherson se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny a vzadu modulární víceprvkovou nápravu. Identické jsou také pneumatiky s rozměrem 235/35 R 19. Nově byla pro studii Golf R 400 vyvinuta jen kola z lehké slitiny. Jejich design se podobá sériově vyráběným 19“ kolům typu „Cadiz“, která však byla výrazně modifikována a vybavena leskle černými ozdobnými prvky, jež jako vzduchové lopatky vylepšují chlazení výkonnější brzdové soustavy.
Exteriér studie R 400
Silueta. Designéři značky Volkswagen dalekosáhle přepracovali design studie Golf R 400. Karoserie byla například na každé straně rozšířena o 20 mm, aby bylo možné namontovat 19“ kola, posunutá vzhledem k větší hloubce zálisu kola mnohem blíž k okrajům vozu. Přední blatníky jsou zcela nové a výrazně rozšířené – jako moderní interpretace legendárního modelu Rallye Golf G60 (od roku 1988). Podobně byly rozšířeny i zadní boční stěny studie Golf R 400 nad podběhy kol. Podběhy kol, lakované v barvě vozu, jsou homogenní součástí nových blatníků a bočních dílů. Charakteristickým prvkem profilu vozu jsou aerodynamické plochy ve spodní části po celém obvodu karoserie, vyrobené z uhlíkového kompozitu. Tento velmi plochý aerodynamický prvek pochází z motoristického sportu. O dokonalosti až do nejmenšího detailu svědčí vlákna viditelného uhlíkového kompozitu, která jsou šípovitě uspořádána ve směru jízdy, a podtrhují tak dynamiku studie R 400. Vnější pohledové díly z uhlíkového kompozitu jsou zásadně opatřeny pouze matným lakem. Nad bočními přítlačnými aerodynamickými plochami přizpůsobili designéři novým konturám také boční prahy, čímž vytvořili homogenní přechod do nově tvarovaných podběhů kol.
Přední partie. Designéři nově navrhli také přední partii studie Golf R 400. Pod leskle černou maskou chladiče s logem „R“ na „citronově žlutém“ podkladu prochází rovněž „citronově žlutá“ linie. Podobně jako u modelů Golf R (chromovaná linie), Golf GTI (červená linie) a nového Golfu GTE (modrá linie) ohraničuje tato linie masku chladiče zespodu a na pravé a levé straně pokračuje do světlometů. Pod touto linií následuje však u studie Golf R 400 „řez“ v podobě přídavného otvoru pro přívod vzduchu, který vychází vstříc vyšší potřebě chlazení tohoto vozu. Kompletně nový tvar má i nárazník. Otvory pro přívod vzduchu jsou ohraničeny křídlovým prvkem z uhlíkového kompozitu, který vypadá, jako by se v nárazníku vznášel. Linie tohoto aerodynamického prvku probíhají horizontálně až do výšky bi-xenonových světlometů, kde se ostře lámou ve tvaru písmene V dolů a nakonec tvoří oblouk ve tvaru písmene C (vlevo), resp. zrcadlově obráceného písmene C (vpravo). Ve spodních otvorech pro přívod vzduchu se navíc „vznášejí“ v sobě uzavřené, leskle černé křídlové prvky. Mezi aerodynamickým prvkem z uhlíkového kompozitu a leskle černými křídly (a uvnitř těchto černých křídlových prvků) je ochranná mřížka, jejíž voštinová struktura – stejně jako mnoho dalších detailů studie Golf R 400 – připomíná závodní vozidla. Protože křídlový prvek vyčnívá více dopředu, vzniká troj-rozměrný, progresivní dojem. Stejně jako boky karoserie je i příď vybavena spoilerem z uhlíkového kompozitu, který je odvozen z motoristického sportu.
Zadní partie. Závodní spoilery po stranách vozidla přecházejí vzadu do difuzoru, který podobně jako přední křídlový prvek vyčnívá mírně z karoserie. Do difuzoru jsou integrovány dvě centrální koncovky výfukové soustavy. Studie Golf R 400, na rozdíl od Golfu R se čtyřmi koncovkami (dvě vlevo a dvě vpravo), totiž cituje model Golf R32 – první model řady R, představený v roce 2002. Konkrétně se jedná o dvě leštěné koncovky s průměrem 110 mm, které jsou od sebe vzdáleny 200 mm a vyčnívají mírně vzhůru. Jako další doklad dokonalosti v detailech mají koncovky výfukové soustavy zvenku viditelný vnitřní díl, který přebírá voštinový design předních otvorů pro přívod vzduchu. Designéři nově navrhli také zadní nárazník, na jehož okrajích jsou ozdobné prvky z uhlíkového kompozitu ve tvaru písmene C (vpravo v zrcadlově obrácené poloze). Ve spodní horizontální části písmene C je umístěn reflektor. Svislá část mírně vystupuje z povrchu nárazníku a designéři do ní integrovali otvory pro odvádění vzduchu z oblasti podběhů kol.
Dvojitý zadní spoiler. Černá střecha přechází do rovněž černého střešního spoileru, který je tvořen přítlačnými plochami ve dvou úrovních nad sebou. Díky tomu je zezadu vidět skrz spoiler na střechu. Do zadního spoileru zapustili designéři lištu s diodami LED třetího brzdového světla.
Interiér studie R 400
Skořepinová sedadla čalouněná Alcantarou a karbonovou kůží. Golf R 400 byl dalekosáhle individualizován také v interiéru. Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou připravena závodní skořepinová sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a otvory pro bezpečnostní pásy. Příčně štepované prostřední části sedacích ploch jsou potaženy Alcantarou (barevný odstín „Antracit“); plochy v úrovni hlavy a vnitřní stěny bočních polštářů jsou čalouněny exkluzivní „karbonovou kůží“. To samé platí pro vnější plochy skořepinových sedadel. Ozdobné stehování na bočních polštářích vytváří kontrast svěžím „citronově žlutým“ barevným odstínem. Na opěradlech předních sedadel se nachází do kůže vyšité logo „R“. Rovněž vnější části samostatných sedadel vzadu jsou potaženy „karbonovou kůží“, zatímco vnitřní plochy jsou z Alcantary. Plocha mezi oběma zadními sedadly je potažena černou „kůží Nappa“.
Ozdobné obložení z uhlíkového kompozitu
Kompozit vyztužený uhlíkovými vlákny dominuje také ozdobným prvkům ve výplních dveří a na přístrojové desce na straně spolujezdce – na rozdíl od exteriéru jsou však tyto plochy lakovány lesklým, nikoli matným čirým lakem. Ozdobné obložení na středové konzole, rámeček přístrojového panelu a ozdobné plochy kolem výdechů ventilační soustavy mají povrchovou úpravu s leskle černým klavírním lakem. Části výplní dveří zušlechťuje karbonová kůže. Loketní opěrky ve dveřích mají kontrastní stehování v „citronově žlutém“ odstínu. Bílé dekorační osvětlení je použito v oblastech výplní dveří a prahových lišt z ušlechtilé oceli. Tříramenný sportovní volant v designu R je obšitý karbonovou kůží. Všechny kožené prvky jsou i na volantu individualizovány ozdobným stehováním v kontrastním odstínu „citronově žlutá“ – zkrátka dokonalost až do nejmenších detailů.