2,4 milionu vozů značky Volkswagen musí v Německu na opravu týkající se softwaru. Majitelé si nemohou ani vybrat zda chtějí či nechtějí, oprava jim je nařízena povinně.Z původního čísla 2,9 milionu automobilů, u kterých bylo potvrzeno, že obsahují škodlivý software a patří německým majitelů, se konečné číslo smrsklo na 2,4 milionu a to z toho důvodu, že téměř 400 000 vozu ve skutečnosti po německých silnicích vůbec nejezdí. Povinnost zajet s automobilem do servisu nastane majitelům postižených vozu hned po novém roce a to přímo z příkazu německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta.
Volkswagen již dříve prohlásil, že hodlá automobily svolat ke konci tohoto roku a veškeré opravy provést tak rychle, aby na začátku roku 2016 již žádný řidič neřídil vůz s tímto softwarem. Zároveň však také naplánoval celou akci jako zcela dobrovolnou a řidiči se tak mohli rozhodnout, zdali servis navštíví či nikoliv. To ovšem ostře odmítnul úřad pro dohled nad automobilovým trhem KBA, který nařídil návštěvu servisu jako povinnou.
Co se týče samotných technických detailů, tak je ještě příliš brzo na nějaké harmonogramy a rozpisy. Jasné je prozatím to, že majitelé začnou být do servisů svoláváni začátkem příštího roku. Do té doby se však musí vyřešit technické detaily oprav a navrhnout postupy jak řidiče svolávat. Nejlepší se prozatím jeví varianta ve formě svolávacího dopisu. KBA navíc navrhuje, aby byl software ve vozech považován za protiprávní.
U nás budou probíhat podobné akce s tím rozdílem, že akce nebude svolávací, ale servisní. Řidič si tak bude moci vybrat, zda servis opravdu navštíví či nikoliv. Celá akce se dotkne zhruba 148 000 automobilů. Ministr dopravy Ťok nabádá, že návštěva servisu je morální záležitostí, ovšem ne každý řidič si bude chtít zároveň upravit i motor vozu a pokud tak neučiní, a nechá si jen odstranit software, zvýší se mu spotřeba paliva a klesne ochota motoru se vytáčet