Pokud nejste ostřílený řidič matador, který má nalítáno miliony kilometrů a nedá dopustit na jeden jediný model, se kterým strávil celý život, pak vám při nákupu nového či ojetého vozidla vždy vyvstane otázka, jaký typ paliva zvolit.
Výběr paliva se totiž nejvíce promítá do provozních nákladů celého automobilu. Možností není mnoho. Máme zde benzín, naftu a plyn. I přesto je však vybírání zatraceně složité, zvláště pak, pokud nám nově přibyly i vozy elektrické. Nafta v porovnání s benzínem je úspornější variantou, pokud jezdíme často a dlouhé vzdálenosti. Vozy s naftovými motory jsou ovšem dražší, než automobily benzínové. Chytrým řešením je také vůz na zemní plyn, kde je výrazná finanční úspora díky tomu, že se na toto palivo nevztahuje spotřební daň.
Stlačený, nebo zkapalněný?
U v případě plynu však nemáme hned jasno. Zde totiž lze vybírat ze stlačeného zemního plynu CNG a zkapalněného ropného plynu LPG. CNG momentálně představuje tu nejlevnější variantu. I u nás se mu dostává stále větší obliby, což způsobuje i podobný dojezd, jako mají automobily s benzínovým i naftovým pohonem. Výhodou LPG je však jeho dostupnost, díky široké distribuční síti. Navíc přestavba vozu z benzínu na LPG vychází na částku mezi 20 a 30 tisíci korun. To se však nedá říci o přestavbě na CNG, která vychází i na 40 tisíc korun.
Ekologická a finanční náročnost
U CNG je cenová úspora nezanedbatelná a u dnešních automobilů dosahuje hodnoty zhruba 40%. Navíc distribuční síť CNG se neustále rozrůstá a aktuálně u nás najdeme na 100 veřejných stanic. Kde je CNG k dostání. Nejčastěji je najdeme v okolí Prahy, kde je CNG velmi žádanou komoditou. Boomu CNG také přispívají automobilky, které zvýšily produkci vozů na tento pohon, namátkou například Volkswagen Golf TGI, Audi A4 Avant g-tron, A3 Sportback g-tron, Volkswagen eco up, Seat Mii 1.0 CNG, nebo Škoda Octavia G-TEC.