Pokud se alespoň trochu zajímáte o svět automobilů, a my víme, že ano, pak jste zcela určitě někdy slyšeli pojem rekuperace. Jedná se o nedílnou součást systémů, které snižují spotřebu paliva vozidla. Na zoubek rekuperace se nyní podívalo i Audi, které vyvinulo tlumiče využívající ztrátovou kinetickou energii.
Nové automobily již nějaký ten pátek umějí s rekuperací kinetické energie pracovat, to je známá věc. Automobily rekuperují při brzdění, ovšem ztrátová energie se dá nabrat i jinde. U Audi nyní přišli na to, že ztrátová energie se dá bez problémů těžit i v tlumičích, které jí přemění na energii elektrickou, čímž se sníží spotřeba vozu a automobily tak budou nejen pohodlnější, ale také ekonomičtější.
Říkáte si jak? Systém, který takto pracuje, se nazývá eROT, a Audi jej zatím testuje ve formě prototypu. Jedná se o horizontálně umístěné točivé stroje nahrazující klasické teleskopické tlumiče. Tyto nové tlumiče se umí plynule měnit a je tak možné je v podstatě nekonečně nastavovat. Tatam je tedy jakési podupávání tlumičů, které je způsobeno příliš měkkým nastavením. Systém eROT dokáže pohodlně filtrovat nerovnosti, bez toho, aby docházelo k přílišnému tlaku na odpružené kolo, a na jeho následné prasknutí, jak k tomu dochází u některých adaptivních tlumičů.
Pokaždé, kdy se tlumič nadzdvihne, dochází k vzniku energie, která je systémem přeměněna na elektrickou energii. Ta se následně skrze převodovku přenáší do elektromotoru, který jí využívá. Audi uvádí, že během testování dosáhli rekuperačního výkonu až 150 W, což v reálném provozu odpovídá třem gramům snížených emisí.
V praxi to znamená, že každá zatáčka a nerovnost v povrchu je zdrojem energie. V praxi to tedy znamená něco jako splněný sen pro všechny řidiček, kteří si okamžitě přestanou stěžovat na rozbité silnice.