F1 je jeden z nejprestižnějších seriálů ve světě motorů. Do tohoto segmentu teče největší množství peněz, má největší sledovanost a jezdci v něm dosahují těch nejvyšších rychlostí. Jezdí se proto na těch nejlepších okruzích, ovšem v minulosti se sem tam objeví výjimky, které celou F1 pěkně znepříjemní. A to jak divákům, tak i jezdcům.
Každý jezdec preferuje trochu jinou trať. Někdo rád Monako, někdo zase Anglii, jiný zas Maďarsko. Ovšem na opačné straně stojí neoblíbené okruhy a na nich se většinou všichni jezdci vždy shodnou. Pokud se podíváme do historie, nalezneme zde několik opravdu nepovedených okruhů a dokonce i v současnosti si přijdeme na své.
Za vůbec nejprapodivnější okruh můžeme zcela jistě označit okruh Avus. Zde se F1 jela pouze v roce 1959, ovšem jeho existence trvala až do roku 98. V podstatě se jednalo o část Berlínské dálnice, takže profil tratě vypadal jako dvě dlouhé rovinky a na jejich konci tenké vlásenky. No kdo by se divil, že ten sport najednou nikoho nebavil.
Velmi silnou kritiku však schytává i městský okruh v Ázerbajdžánském Baku. Především díky extrémně úzkým a klikatým uličkám, ale také prudkému střídání krátkých rovinek a pravotočivých zatáček ve zbytku celého kruhu.
F1 se však jezdila i na parkovišti hotelu. V Las Vegas v letech 81 a 82 se jela grand prix v areálu veleslavného Caesars Palace. Jednalo se však o velmi ošklivé místo, trať byla bez špetky fantazie a tak není divu, že se po ní nikomu příliš nestýská.
Mezi nepopulární tratě patří také městský okruh Montjuic v Barceloně, kde se efjednička jezdila hned 4 roky na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. V našem seznamu je především díky své brutální nebezpečnosti. Cílová rovinka u stadionu byla velmi rychlá a únikovou zónu byste zde nenašli.
A jako poslední si dáme přeci jen i slavné Monako. O jeho vyškrtnutí se mluvilo již mockrát, protože trať je nebezpečná, nemá pořádné zázemí ale tradice je tradice a tak zde s námi ještě nějaký ten čas bude. Sám Piquet o něm tvrdil, že připomíná jízdu na bicyklu v obývacím pokoji.