• Vynikající funkčnost díky vyšší užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru
• Optimalizované rozměry pro maximální praktičnost v každodenním provozu
• Pohon předních nebo zadních kol, manuální nebo automatická převodovka, pohon všech kol 4MOTION
• 4 základní modely, 3 délky, 3 výšky – celkem 69 verzí
• Hospodárný provoz díky nižší spotřebě paliva, nízkým nákladům na údržbu a servis
• Nejmodernější asistenční systémy zvyšují úroveň bezpečnosti a komfortu
VW Crafter
Optimální užitné vlastnosti pro specifické požadavky zákazníků z nejrůznějších odvětví: Nový Crafter nabízí zákaznicky orientovaná řešení dopravy při nejvyšší hospodárnosti. Zákazníky přesvědčí příkladnou funkčností s vyšší užitnou hmotností, větším objemem nákladového prostoru, optimalizovanými vnějšími rozměry a mimořádně vysokým počtem variant pohonu i karosářských verzí. Díky tomu nabízí praktická řešení pro každodenní provoz a individuální přepravní úkoly ve všech oblastech využití.
Robustní motory pro užitková vozidla s dlouhou životností a nízkou spotřebou paliva, nízké náklady na údržbu a výměnu dílů podléhajících opotřebení, jakož i důkladně promyšlená řešení pro výrobce nástaveb nabízejí optimální užitné vlastnosti a zásadní funkční i ekonomické výhody pro rozmanité skupiny zákazníků.
Nově vyvinutý a pečlivě nastavený podvozek a inovativní asistenční systémy nabízejí kromě zcela nové úrovně komfortu v této kategorii lehkých užitkových vozů především přesvědčivé jízdní vlastnosti a rozhodující zvýšení bezpečnosti.
Od základu nový koncept designu s důkladně promyšlenými odkládacími prostory v interiéru přichází se zásadními inovacemi nejen po vizuální stránce, ale v kombinaci s dalšími opatřeními pro optimalizaci aerodynamiky zajišťuje také v této kategorii vozidel nejnižší hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu
cx = 0,33.
Nový Crafter přesvědčí svými jízdními vlastnostmi i dalšími argumenty, mezi něž patří hospodárnost, funkčnost, praktičnost v každodenním provozu, spolehlivost a ochrana životního prostředí – a to vše díky inovativní technice ve výbavě, která zaručuje také dosud nevídanou úroveň komfortu a bezpečnosti.
Nový výrobní závod
Nejmodernější výroba v závodě, který byl nově vybudován výhradně pro Crafter v polském městě Wrzesnia
Za účelem výroby nového modelu Crafter byl v městě Wrzesnia vybudován zcela nový výrobní závod. Vedle již více než 20 let provozovaného závodu Volkswagen Užitkové vozy v městské části Poznaň-Antoninek se jedná o již druhý výrobní závod značky v Polsku. Budoucí závod pro model Crafter stojí na ploše 220 ha, což odpovídá přibližně 300 fotbalovým hřištím. Při maximálním vytížení bude v závodě Wrzesnia pracovat až 3000 zaměstnanců. Dodavatelé navíc vytvoří v regionu mnoho dalších pracovních příležitostí.
Exteriér
Od základu nový koncept designu
Inovativní koncept designu nového modelu Crafter je patrný již na první pohled. Od základu nová přední partie vykazuje nezaměnitelnou příbuznost s moderním a aktuálním designem „malého bratra“, šesté generace modelu Transporter. Vnější design nového modelu Crafter vychází ze zásadní myšlenky, že se Crafter stane velkým bratrem modelu Transporter, který tvoří jádro nabídky modelových řad značky Volkswagen Užitkové vozy, a že ve svém segmentu nabídne dosud nevídanou kvalitu povrchových úprav, robustnost a zároveň vysokou úroveň užitných vlastností. Moderní a pohledná, přímočaře stoupající nová příď působí ještě dynamičtěji a exkluzivněji, je-li na přání vybavena světlomety LED a chromovanými ozdobnými prvky na masce chladiče.
Moderní a estetický vzhled ve stylu šesté generace modelové řady Transporter se přitom snoubí s mimořádnými vnitřními hodnotami, mezi něž patří nejvyšší možná užitečná hmotnost, velký objem nákladového prostoru, komfortní pracoviště řidiče a nejmodernější technika. Navzdory optimalizovaným vnějším rozměrům nového modelu Crafter byly zachovány, resp. dokonce zvětšeny vnitřní rozměry, jako je výška a délka nákladového prostoru. Nový koncept tak významně vylepšuje praktické vlastnosti nového modelu Crafter v každodenním a městském provozu.
Dalším významným přínosem nového vnějšího designu s optimalizovanými vnějšími rozměry je nejnižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,33 ve své třídě. Nový Crafter dosahuje této hodnoty za přispění dalších opatření pro optimalizaci aerodynamiky.
Interiér
Nová dimenze: Maximální kapacita a praktičnost pro každodenní provoz
Nový Crafter nabízí velké rozměry nákladového prostoru při optimálních vnějších rozměrech jako hlavní předpoklad pro nejvyšší úroveň užitných vlastností. Vynikající poměr mezi velkými rozměry nákladového prostoru a kompaktními vnějšími rozměry zaručuje vynikající ovladatelnost a bezpečnou jízdu při jakémkoli zatížení.
Díky od základu přepracované koncepci poskytuje nový nákladový prostor velkou kapacitu pro přepravu nákladu a zároveň vysokou užitečnou hmotnost. Kromě toho je nový Crafter, vzhledem k optimalizovanému uspořádání a rozměrům, výrazně agilnější v městském provozu. K tomu přispívají rovněž inovativní asistenční systémy. Mezi ně patří například parkpilot s aktivní ochranou boků vozidla, parkovací asistent “Park Assist“, systém varování před projíždějícími vozidly při couvání z parkovacího místa „Rear Traffic Alert“, asistent pro manévrování s přívěsem „Trailer Assist“ a mnoho dalších.
Nový Crafter s pohonem předních kol poskytuje objem nákladového prostoru až 18,4 m3 a maximální výšku nákladového prostoru 2196 mm při celkové hmotnosti 3,0 – 4,0 t. Přitom nabízí šířku nákladového prostoru mezi podběhy kol 1380 mm a maximální délku nákladového prostoru 4855 mm – to jsou nejlepší hodnoty v této kategorii vozidel.
Model Crafter s pohonem zadních kol se nabízí s celkovou hmotností od 3,5 t
do 5,5 t. Šířka nákladového prostoru mezi podběhy kol byla u vozidel s dvojmontáží pneumatik oproti předchůdci zvětšena na více než jeden metr. Díky tomu je možné nakládat i celou řadu dalších standardizovaných přepravních jednotek.
Konkrétně to například znamená, že všechny varianty nového modelu Crafter nabízejí vždy největší možnou kapacitu pro přepravu europalet a pojízdných kontejnerů ve své třídě. Například do nejdelší varianty nového modelu Crafter lze umístit až devět pojízdných kontejnerů, je možné zde přepravovat až šest europalet
(1,20 m x 0,80 m) nebo alternativně čtyři palety Euro 3 (1,00 m x 1,20 m), což představuje v současnosti největší počet europalet, které lze v této kategorii vozidel naložit.
Pracoviště řidiče:
Optimální užitné vlastnosti s mimořádným komfortem
Pracoviště řidiče každé velké dodávky musí být vzhledem ke specifické intenzitě a délce používání mimořádně robustní, se snadnou údržbou a ergonomickým uspořádáním. Tyto požadavky jsou splněny díky logickému a prakticky orientovanému konceptu odkládacích prostorů a přehlednému designu přístrojové desky. Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou k dispozici praktické možnosti pro uložení mobilního telefonu, skeneru balíků, laptopu a tabletu, lahví s vodou i hrnku s kávou. Designéři pamatovali také na odkládací přihrádky pro skládací metr, kapesní svítilnu, sluneční brýle, kancelářské potřeby, pracovní rukavice a mnoho dalších předmětů. Díky tomuto promyšlenému a vyzrálému konceptu odkládacích přihrádek a schránek lze bezpečně a přehledně uložit všechny důležité předměty, potřebné během pracovního dne, tak, aby byly zajištěny proti pohybu.
Značka Volkswagen Užitkové vozy kromě toho přináší do segmentu velkých lehkých užitkových vozů mimořádnou úroveň komfortu. Prvky výbavy, které jsou již dávno samozřejmostí v osobních automobilech, používaných jako služební vozy nebo vozy taxislužby, nesmí již chybět ani v segmentu velkých lehkých užitkových vozů. Řidiči kurýrních služeb, pojízdných řemeslných dílen, vozidel záchranných služeb, ale i obytných vozidel tráví často několik hodin denně na sedadle řidiče. Nový Crafter nabízí jako první vozidlo segmentu C/D na přání sedadla s pečetí kvality organizace „Aktion gesunder Rücken“ („pečeť kvality AGR“). Kromě sedadla řidiče v základní variantě Komfort s nastavitelnou polohou v 6 směrech (podélná poloha sedadla, sklon opěradla a výškové nastavení) s bederní a loketní opěrkou se ergonomické sedadlo řidiče dodává v dalších třech verzích, z nichž dvě obdržely „pečeť kvality AGR“:
Verze ergoComfort zahrnuje možnost nastavení polohy ve čtrnácti směrech včetně elektrického seřizování polohy bederní opěrky ve 4 směrech a odpružení sedadla přizpůsobitelné hmotnosti řidiče. Sedadlo řidiče s pečetí kvality AGR je kromě toho k dispozici také ve variantě ergoActive. Odpružené sedadlo ergoActive je vybaveno stejnými funkcemi jako sedadlo ergoComfort a navíc nabízí elektrickou masážní funkci pro bederní opěrku nastavitelnou ve 4 směrech. Komfort sedadla řidiče přivádí k dokonalosti dvě plynule nastavitelné loketní opěrky, které v kombinaci s bederní opěrkou a na přání dodávanou masážní funkcí zajišťují příjemnou polohu sezení, která šetří záda a zabraňuje jejich nadměrnému namáhání.
Další rozmanité komfortní prvky se dodávají z části na přání. Mezi ně patří například sériově dodávané elektrické ovládání oken, pevné boční polštáře sedadel pro vyšší komfort sezení, nastavitelný sklon a délka sedáku, dvě loketní opěrky na sedadle, ergonomicky optimalizovaná plocha pro opření nohou osoby sedící na levém sedadle dvoumístné lavice pro spolujezdce vpředu, okno dělicí stěny s povrchovou úpravou, která zabraňuje zrcadlení, a schůdek, integrovaný do předního nárazníku, který usnadňuje čištění skla čelního okna.
Paket výbavy Trendline zahrnuje rozmanité stylistické prvky v interiéru i exteriéru, například chromovanou masku chladiče, exkluzivní čalounění sedadel a chromované ozdobné rámečky na různých ovládacích prvcích. Sériová výbava verze Trendline navíc obsahuje komfortní sedadlo řidiče, mlhové světlomety s odbočovací funkcí, dvě přídavné 12V zásuvky v kabině, praktickou odkládací přihrádku pod stropem vozidla se dvěma DIN sloty a čtecími lampičkami, osvětlení nástupních schůdků a uzamykatelnou schránku před sedadlem spolujezdce vpředu.
Mimořádně užitečná a praktická je 230V zásuvka, integrovaná do rámu sedadla řidiče, která se dodává na přání. Poskytuje velmi vysoký výkon 300 W, takže umožňuje nejen rychlé nabíjení mobilního telefonu, ale i připojení nabíječky akumulátorů pro ruční nářadí. Řidič má v interiéru nového modelu Crafter vždy k dispozici minimálně dvě 12V zásuvky (resp. u výbavy Trendline dokonce čtyři).
Koncept klimatizace nového modelu Crafter nabízí pro každý účel vhodnou variantu. Přívod temperovaného a čerstvého vzduchu lze regulovat poloautomaticky nebo zcela automaticky v jedné zóně, dvou zónách (vpředu vpravo a vlevo), dvou zónách (vpředu a vzadu) nebo ve třech zónách (vpředu vpravo, vpředu vlevo a vzadu). Zákazníci mají k dispozici sériově dodávaný systém „Climatic“ nebo na přání „Climatronic“, oba známé z koncernu Volkswagen. V případě potřeby je může doplnit druhé klimatizační zařízení, které je uloženo v interiéru vozidla a nikoli na střeše, což je ideální z hlediska aerodynamiky.
Nezávislé topení, poháněné palivem, umožňuje topným výkonem až 3,5 kW rychlé vyhřátí prostoru pro cestující a nákladového prostoru. Systém se ovládá snadno a komfortně prostřednictvím přídavného ovládacího panelu nebo dálkového ovládání. Přívod vzduchu do interiéru je u tohoto kompletně síťově propojeného topného zařízení zajišťován výdechy uprostřed vozidla. Teplotu lze plynule měnit pro přední nebo zadní část interiéru nebo pro obě části díky druhému senzoru teploty v interiéru.
Druhý výměník tepla je na přání integrován do topného systému vozidla a zahrnuje dodatečný ventilátor, jakož i výdechy v prostoru pro náklad nebo cestující. Mimořádnou inovací jsou přitom přívody vzduchu integrované poprvé do podlahy. Toto řešení má rozmanité výhody. Přívody ventilační soustavy jsou uloženy na chráněném místě v interiéru, mají jen krátkou délku, regulace teploty je uskutečňována přiváděným vzduchem a zadní část vozidla zůstává bez technických zařízení, což je výhodné např. pro výrobce nástaveb, sanitní vozidla a obytná vozidla. Kromě toho je výdechy ventilační soustavy v podlaze zajištěno rovnoměrné rozdělování vzduchu z prostřední části vozidla. Tímto řešením se v porovnání s předchůdcem snížila hmotnost o 2,46 kg.
Koncept zamykání nového modelu Crafter se sériově dodávaným centrálním zamykáním a dálkovým ovládáním umožňuje zamykání kabiny dálkovým ovládáním, takže např. při práci na staveništi mohou být osobní cennosti bezpečně uloženy v kabině. Tlačítkem na přístrojové desce se ovládá zamykání nákladového prostoru, aby byl při častém nastupování a vystupování řidiče zabezpečen náklad.
Manipulaci s nákladem u nového modelu Crafter usnadňuje 1311 mm široký vstupní otvor za bočními posuvnými dveřmi, velmi nízká výška nákladové hrany 570 mm nad zemí u verzí s pohonem předních kol a na přání dodávaná aretace křídlových dveří nákladového prostoru v poloze s úhlem otevření 270°. Pro všechny varianty poháněcího ústrojí lze navíc objednat nástupní schůdek integrovaný v zadním nárazníku, poloviční nebo na celou šířku nárazníku.
Nový Crafter nabízí promyšlené řešení pro zajištění nákladu, které umožňuje zajištění předmětů v nákladovém prostoru doslova „ze všech stran“. Za tím účelem lze z výroby objednat upevňovací kolejnice v podobě patentovaných profilů, používaných v dopravních letadlech. Umístěny mohou být podle přání na bočních stěnách, dělicí stěně, na stropě i v podlaze. Systém kolejnic nabízí důležitou výhodu jednotného konceptu pro zajištění nákladu. Díky tomu lze trvale používat osvědčený a standardizovaný systém upínacích popruhů bez nutnosti dokupovat speciální vybavení.
Vnitřní stropní nosič v nákladovém prostoru nabízí, například instalatérům, možnost přepravovat dlouhé předměty, jako jsou trubky nebo žebříky, s celkovou hmotností až 50 kg.
Univerzální podlaha v nákladovém prostoru je vybavena úchyty pro skříňové vestavby od nejběžnějších výrobců, jakož i podélnými nebo příčnými kolejnicemi s leteckými profily. (1) Při instalaci vestavby tedy není nutné jakkoliv vrtat do karoserie vozidla. Další významnou výhodou je možnost snadné instalace stávajících vestaveb z již používaných vozidel (provozovaných na leasing nebo z předchozích modelů), a to od všech běžných výrobců vnitřního vybavení, jako jsou např. Sortimo, Bott, Würth, Aluca a mnoha dalších. Univerzální podlaha je vyrobena z pětivrstvých překližkových desek z tvrdého bukového dřeva. Její povrch je nalakován tenkou vrstvou syntetické pryskyřice, která je velmi odolná vůči opotřebení. Tato povrchová vrstva v barvě antracitu má navíc síťovou strukturu s protiskluzovým efektem a je odolná vůči působení ultrafialového záření. V porovnání s ostatními běžnými podlahami pro lehká užitková vozidla se toto řešení z výrazně tvrdšího dřeva vyznačuje vynikající odolností vůči oděru a opotřebení. Svou mimořádnou pevností odolává velmi vysokému bodovému i plošnému zatížení, což je například předpokladem pro certifikaci podle nové normy EN 27956. Tento koncept umožňuje použití upevňovacích kolejnic v univerzální podlaze nákladového prostoru, aniž by bylo nutné připevňovat kolejnice přímo ke karoserii vozidla.
Univerzální podlaha v novém modelu Crafter je kromě toho šetrná k životnímu prostředí, protože se k její výrobě používá výhradně evropské bukové dřevo z trvale udržitelného lesnictví a při lepení nalézají uplatnění pouze lepidla s nejnižšími možnými emisemi.
Maximální rozmanitost nabízených agregátů a variant
Motory
Nový Crafter dosahuje příkladně nízkých hodnot spotřeby paliva a emisí díky motorům EU6, které byly nově vyvinuty na základě modulární platformy pro vznětové motory „MDB“, v kombinaci se zcela novým, aerodynamickým vnějším designem. Nové motory jsou přizpůsobeny náročným požadavkům na provoz užitkových vozidel, přičemž nejvyšší prioritou při vývoji byla dlouhá životnost a odolnost. Mimořádně spolehlivé motory jsou koncipovány jak pro jízdu na krátké vzdálenosti, tak i pro dálkovou dopravu. Nový Crafter boduje i v dlouhodobém horizontu nízkými celkovými provozními náklady TCO (Total Costs of Ownership) díky nízkým nákladům na provoz a údržbu.
Pro nový Crafter zdokonalený motor 2.0 TDI „EA 288 Nutz“ se na trzích s emisní normou EU6 dodává ve spojení s pohonem předních kol ve třech různých výkonových stupních. Zákazníci mají na výběr verze o výkonu 75 kW (102 k),
103 kW (140 k) nebo 130 kW (177 k) jako TDI BiTurbo. Motor TDI se zdvihovým objemem 1968 cm3 je uložen vpředu napříč a skloněn pod úhlem osm stupňů směrem dopředu, aby technika zabírala v podélném směru méně místa – takto získaný prostor lze nyní využívat pro řidiče a náklad.
V polovině roku 2017 bude nabídka doplněna verzemi s pohonem všech kol 4MOTION a motorem uloženým vpředu napříč a verzemi s pohonem zadních kol a motorem uloženým vpředu podélně.
Nové motory mají napříč celou modelovou řadou přibližně o jeden litr na 100 km nižší spotřebu paliva než předchozí generace. Vstřikování a spalovací proces byly optimalizovány s ohledem na příslušné požadavky emisní normy EU6. Kromě vstřikovací soustavy common rail se vstřikovacím tlakem 2000 barů nalézá uplatnění také nově koncipovaný systém vysokotlaké recirkulace výfukových plynů a kapalinou chlazený mezichladič stlačovaného vzduchu. Variabilní sací potrubí navíc zajišťuje při částečném zatížení potřebné rozvíření nasávaného vzduchu. Dodatečné čištění výfukových plynů má ve všech variantách karoserie a poháněcího ústrojí na starosti oxidační katalyzátor a za ním umístěná kombinace filtru pevných částic a katalyzátoru SCR.
Všechny motory splňují emisní normu EU6 a sériově disponují systémem start-stop. Celkem se podařilo snížit spotřebu paliva v průměru o 15 procent.
Během vývoje nové generace vznětových motorů byl kladen mimořádný důraz na výhodný průběh točivého momentu a vylepšené reakce turbodmychadla na změny zatížení. Kromě snížení spotřeby paliva a emisí se tak podařilo dosáhnout také vylepšení jízdních výkonů v situacích, které jsou pro provoz užitkového vozidla typické. Nové motory EA 288 Nutz poskytují maximální točivý moment již ve velmi nízkých otáčkách. Nový Crafter boduje ve své třídě výjimečnou jízdní dynamikou a je tak dokonale připraven na jakékoli přepravní úkoly díky rychlému nárůstu točivého momentu a výhodnému průběhu jeho křivky v celé oblasti využitelných otáček.
Koncept dodatečného čištění výfukových plynů je tvořen vylepšeným oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic se speciální vrstvou, která přeměňuje oxidy dusíku. Za tím účelem je před filtr pevných částic vstřikováno AdBlue. Zásobníkový katalyzátor uvnitř filtru pevných částic zabraňuje unikání amoniaku (NH3). Společně s opatřeními v konstrukci motoru se tak podařilo významně snížit zejména emise NOx v celém rozsahu provozních podmínek.
Modulární výstupní hnací hřídel pro pohon vedlejších agregátů
Nově vyvinuté motory „EA 288 Nutz“ nabízejí ještě jednu důležitou inovaci. Nový Crafter je prvním vozidlem ve své třídě, které je na přání nabízeno s modulárním výstupním hřídelem pro pohon vedlejších agregátů. Do vozidla je proto možné objednat alternátor schopný dodávat elektrický proud až 250 A. Pro ještě vyšší nároky lze objednat ještě přídavný alternátor, vozidlo pak poskytuje 2x 180 A.
Další alternativou, dodávanou přímo z výroby, je možnost montáže druhého kompresoru klimatizace pro mrazicí a chladicí zařízení – tím je nabízeno jednoduché, robustní a výrobcem schválené řešení např. pro nástavby k přepravě potravin.
Převodovka
Pro verze s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol nebo všech kol 4MOTION je k dispozici buď šestistupňová manuální převodovka, nebo osmistupňová automatická převodovka (s hydrodynamickým měničem momentu). Varianty s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol budou nabízeny rovněž s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo alternativně s osmistupňovou automatickou převodovkou (s hydrodynamickým měničem momentu).
Varianty
Nový Crafter je nabízen v mimořádně široké škále variant i v segmentech s vysokou celkovou hmotností. Nový Crafter bude možné objednávat jako skříňový vůz nebo kombi v různých délkách a výškách nebo jako podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou ve 3 různých délkách – bez nástavby nebo s různými nástavbami, jakými jsou např. valník, skříňová nástavba nebo třísměrný sklápěč. V závislosti na druhu pohonu a celkové hmotnosti jsou vozidla vybavena jednoduchou nebo dvojitou montáží pneumatik na zadní nápravě.
V závislosti na zvolené verzi může být nový Crafter vybaven pohonem předních, zadních nebo všech kol 4MOTION. Zákazník má navíc u všech verzí poháněcího ústrojí na výběr mezi manuální a automatickou převodovkou. Tak velkou rozmanitost v tomto segmentu dosud nikdo ještě nenabízel.
To však není všechno. V závislosti na verzi jsou k dispozici až tři délky karoserie. Skříňový vůz je nabízen se středním rozvorem a vnější délkou 5986 mm (2), s dlouhým rozvorem a vnější délkou 6836 mm (3) nebo s dlouhým rozvorem s převisem – vnější délka této varianty je 7391 mm (4). Kombi bude k dispozici ve variantách se středně dlouhým a dlouhým rozvorem (5), které mají stejnou vnější délku jako příslušné skříňové verze. Podvozek s jednoduchou kabinou a valníkovou nástavbou je nabízen s vnější délkou 6204 mm (střední rozvor), 7004 mm (dlouhý rozvor) nebo 7404 mm (dlouhý rozvor s převisem). Vnější délka verze s dvojitou kabinou a valníkovou nástavbou je buď 6204 mm (střední rozvor), nebo 7004 mm (dlouhý rozvor).
K tomu je nutné připočítat ještě až tři různé výšky karoserie u skříňových verzí. Zákazník si tak může nakonfigurovat své vozidlo zcela individuálně na základě konkrétních požadavků v závislosti na vybrané verzi nového modelu Crafter. Pro každého zákazníka tak existuje pro něj vhodné řešení.
Rozmanitá nabídka koncepcí pohonu
Pohon předních kol/motor uložený vpředu napříč
Motor uložený vpředu napříč vyžaduje díky sklonu pod úhlem 8 stupňů směrem dopředu méně prostoru, což umožnilo vytvořit větší prostor pro řidiče i náklad. Mimořádnou výhodou variant s pohonem předních kol je o 100 mm nižší výška nákladové hrany (cca 570 mm nad zemí), která usnadňuje nastupování a manipulaci s nákladem. Další předností je maximální objem nákladového prostoru, což je velkou výhodou zejména v odvětvích kurýrních služeb a logistiky, ale i řemesel. V neposlední řadě znamená pohon předních kol také vyšší užitečnou hmotnost a nižší spotřebu paliva, protože se obejde bez některých dílů, jako je například spojovací hřídel.
Pohon všech kol 4MOTION
Systém pohonu všech kol 4MOTION v novém modelu Crafter nabízí spolehlivou trakci na jakémkoli povrchu, vysokou úroveň aktivní bezpečnosti a vynikající směrovou stabilitu. Nový Crafter spoléhá na techniku s mezinápravovou spojkou Haldex, která se již osvědčila v modelech Transporter a Caddy a která umožňuje variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu. Mezinápravová spojka Haldex je pevnou součástí speciálně vyvinuté zadní nápravy. V rámci vývoje a konstrukce byl již zohledněn požadavek na dostatečně dlouhou dráhu propružení. Nový Crafter tak nabízí pohon všech kol i v segmentu vozidel s vyšší celkovou hmotností. Nový Crafter s celkovou hmotností až 4,0 t se pohybuje díky pohonu všech kol spolehlivě a suverénně i na zablácených staveništích, v lesích a ve strmých stoupáních.
Pohon zadních kol
Od poloviny roku 2017 bude nový Crafter nabízen také s pohonem zadních kol. Hnací síla motoru, uloženého vpředu podélně, je přenášena spojovacím hřídelem na zadní poháněnou nápravu, která může být vybavena buď jednoduchou, nebo dvojitou montáží pneumatik.
Pohon zadní nápravy umožňuje kromě optimalizované trakce při vyšším zatížení také jízdu s přívěsem s nejvyšší přípustnou hmotností až 3,5 t. K tomu je nutné připočítat ještě výrazně vyšší celkovou hmotnost až 5,5 t. Tyto užitné vlastnosti ocení zejména zákazníci, kteří přepravují těžké náklady. Jedná se např. o mobilní servisní dílny, odtahové služby, zdvihací pracovní plošiny nebo vozidla pro stavebnictví.
Podvozek
Také podvozek nového modelu Crafter má v porovnání s předchůdcem od základu novou konstrukci a přesvědčí svým citlivým nastavením, které je přizpůsobeno specifickým požadavkům. Nabídka různých variant nového modelu Crafter je v této třídě vozidel opět z kvalitativního i kvantitativního hlediska jedinečná. Jasně definovaným cílem vývoje podvozku velkého sourozence agilní a oblíbené šesté generace modelu Transporter byla rozmanitost, přizpůsobená nárokům na velký počet nabízených verzí a různých nástaveb, ve spojení s bezpečnými a komfortními jízdními vlastnostmi. Co se týče uspořádání a nastavení podvozku, kladli vývojáři velký důraz na ovladatelnost v městském provozu, nejvyšší míru aktivní bezpečnosti a komfortní řízení i při dlouhých jízdách, které předchází vzniku únavy řidiče.
Širokou nabídkou variant podvozku lze při splnění širokého spektra individuálních požadavků zákazníků zajistit vysokou míru komfortu a bezpečnosti při jakémkoli zatížení.
Nový Crafter disponuje komfortně nastavenou přední nápravou se vzpěrami McPherson, jejíž konstrukce zaručuje vysokou úroveň jízdní dynamiky, preciznosti řízení, komfortu a bezpečnosti při jakémkoli zatížení. Tlumiče nápravy typu McPherson se podílejí na vedení kola, což v kombinaci s citlivým nastavením podvozku umožnilo dosáhnout jízdních vlastností, které se neliší od menších lehkých užitkových vozů.
Pro nový Crafter bylo vzhledem k rozmanitosti verzí vyvinuto celkem pět různých variant tuhé zadní nápravy s parabolickými pružinami, které mohou mít v závislosti na verzi progresivní charakteristiku. Zvlášností je uchycení listových pružin, které umožňuje změnu rozchodu kol zadní nápravy při propružení, což zvyšuje stabilitu a bezpečnost jízdy. Jedna z variant zadní nápravy byla například vyvinuta pro verzi s maximálním objemem nákladového prostoru. Díky ní mohla být výška podlahy kabiny, resp. výška nákladové hrany snížena o 100 mm. Výsledkem je nejen mimořádně velký objem nákladového prostoru 18,4 m3, ale např. také výrazné snížení námahy pro řidiče kurýrních služeb při nastupování a vystupování.
Nový Crafter je vybaven příčnými zkrutnými stabilizátory na obou nápravách, které minimalizují naklánění karoserie. Tímto způsobem zvýšená míra stability optimalizuje v závislosti na verzi karoserie, resp. nástavby, a koncepci pohonu individuálně požadovanou jízdní dynamiku.
Řízení s elektromechanickým posilovačem
Nejdůležitější inovací v oblasti podvozku je řízení s elektromechanickým posilovačem, které nový Crafter používá jako první vozidlo v této třídě LUV. Elektromotor posilovače pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a pouze při otáčení volantem, tedy v situacích, kdy řidič účinek posilovače potřebuje.
Výhodou v porovnání s předchůdcem, vybaveným hydraulickým posilovačem řízení, je nižší spotřeba paliva, doprovázená odpovídajícím snížením emisí CO2, a možnost realizace nových komfortních a bezpečnostních funkcí. Díky elektromechanickému posilovači řízení může nový Crafter nabízet inovativní asistenční funkce, jako je rozpoznávání únavy řidiče, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“, parkovací asistent s automatizovaným řízením „Park Assist“ nebo asistent pro manévrování s přívěsem „Trailer Assist“.
Velmi dobrý kontakt s vozovkou je také výsledkem individuálního přizpůsobení charakteristiky posilovače řízení motoru, výbavě a celkové hmotnosti vozidla. Řízení s elektromechanickým posilovačem nového modelu Crafter tak zaručuje výrazné zvýšení agility a usnadňuje ovládání vozidla. Zvýšení preciznosti a citlivosti řízení doprovází kromě toho také výhoda nižších emisí CO2, plynoucí z nižší spotřeby energie na základě adaptivní činnosti posilovače. Pro uživatele to znamená vítané snížení nákladů na palivo.
Výrazné zlepšení ovladatelnosti přinesly také optimalizované vnější rozměry vozidla a použití řízení s elektromechanickým posilovačem v kombinaci s nově vyvinutým a citlivě nastaveným podvozkem. Nový Crafter tak svými jízdními vlastnostmi připomíná své menší sourozence z modelové řady Transporter.
Nosnost náprav
Hodnoty nosnosti přední a zadní nápravy, které jsou důležité nejen pro vozidla se speciálním vnitřním vybavením nebo nástavbami, byly u nového modelu Crafter z části výrazně zvýšeny. U nového modelu Crafter s pohonem předních kol a celkovou hmotností 3,5 t dosahuje maximální nosnost přední nápravy 1800 kg, maximální nosnost zadní nápravy 2100 kg. Ve stejné hmotnostní třídě s pohonem zadních kol a jednoduchou montáží pneumatik zůstává nosnost přední nápravy shodná, maximální zatížení zadní nápravy však může dosáhnout hodnoty až
2250 kg. Nový Crafter s celkovou hmotností až 4,0 t a pohonem předních kol má maximální nosnost přední nápravy 2100 kg, vzadu to může být dokonce až 2380 kg.
Brzdová soustava
Nový Crafter s pohonem předních kol, motorem uloženým vpředu napříč a celkovou hmotností až 4000 kg disponuje robustní a mimořádně spolehlivou brzdovou soustavou v 16“ formátu s dvoupístkovými plovoucími třmeny na přední nápravě
(2x 48 mm) a jednopístkovými brzdovými třmeny na zadní nápravě (1x 48 mm). Brzdová soustava přesvědčí minimálními nároky na údržbu a velkými výkonovými rezervami pro případ vysokého tepelného namáhání (kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu 303 x 28 mm, vzadu 300 x 22 mm). Funkci parkovací brzdy zajišťují brzdy na zadní nápravě. Výhodou kombinované konstrukce provozní a parkovací brzdy na zadní nápravě je snadný přístup k brzdovému obložení, což usnadňuje údržbu a následně snižuje servisní náklady. Toto moderní řešení nahrazuje dosud u předchůdce používanou brzdovou soustavu, jejíž provozní brzdy s plovoucími třmeny byly doplněny obousměrnou bubnovou brzdou se spřaženými čelistmi, která plnila funkci parkovací brzdy.
Kromě toho je součástí brzdové soustavy brzdový posilovač s elektronickým snímáním brzdového signálu v tandemovém hlavním brzdovém válci, který disponuje velkorysými výkonovými rezervami pro všechny jízdní situace.
Sofistikované optimalizace se dočkaly také ovládací prvky brzdové soustavy nového modelu Crafter. Páka mechanického systému parkovací brzdy byla umístěna v uživatelsky přívětivé poloze vedle sedadla řidiče a je vybavena ochrannou manžetou. Kromě toho byla konstrukce pedálu optimalizována z hlediska potřebných ovládacích sil a vybavena elektronickým senzorem polohy pedálu, který nepodléhá opotřebení.
Funkčnost
Sekundární akumulátor
Pro zajištění mimořádně spolehlivého zásobování elektrickou energií může být nový Crafter na přání vybaven druhým akumulátorem, který je nabízen ve čtyřech různých variantách: s kapacitou 95 A.h (s kapalným elektrolytem), na přání i s monitorováním stavu baterie, nebo s kapacitou 92 A.h (AGM) a vysokou odolností vůči vybíjecím cyklům, alternativně rovněž s monitorováním stavu akumulátoru. Druhý akumulátor nabízí funkci nouzového spuštění motoru při nízkém stavu nabití startovací baterie. V rámci řízení spotřeby ze startovací a druhé baterie dochází v závislosti na stavu nabití k upozornění řidiče a případně i k odpojení spotřebičů – tím se zabrání hlubokému vybití akumulátorů. Informace o stavu nabití a napětí akumulátoru jsou předávány prostřednictvím na přání dodávaných specifických rozhraní pro připojení externích zařízení. Mezi akumulátory pak nedochází k rekuperaci a funkce start-stop je automaticky deaktivována. Systém řízení sekundárního akumulátoru v novém modelu Crafter kromě toho umožňuje inteligentní rozdělování elektrické energie mezi startovací a druhou baterii v případě připojení k nabíječce nebo externímu zdroji elektrického napětí 230 V.
Rozhraní pro připojení externích zařízení
Nový Crafter používá speciální ovládací moduly – „rozhraní pro připojení úpravců“. Ty vycházejí vstříc rozmanitým požadavkům výrobců nástaveb a vnitřního vybavení na rozsáhlé využívání informací vozidla. Na tomto místě lze uvést jen několik příkladů z bezpočtu možných funkcí jednotlivých typů ovládacího modulu, které sahají od výstražného světelného zařízení pro sanitní vozidla přes kontrolu nabíjení alternátorem, ukazatel stavu hlubokého vybití, regulaci pracovních otáček až po omezení rychlosti jízdy nebo deaktivaci automatického systému start-stop a mnoho dalších funkcí.
Nová verze rozhraní pro připojení externích zařízení nabízí v porovnání s předchůdcem větší počet digitálních vstupů, dvojnásobný počet analogových vstupů a nově také 24 výstupů. Kromě již známých základních funkcí libovolné programovatelnosti a libovolné konfigurovatelnosti vstupů a výstupů, jakož i nabídky pevně definovaných funkčních paketů (např. regulace pracovních otáček) nabízí nová základní varianta také funkci monitorování druhého akumulátoru.
Na přání si mohou zákazníci zvolit variantu MAX, která zahrnuje výše uvedené funkce se zobrazováním informací vozidla a ovládáním funkcí nástavby „chytrým zařízením“ prostřednictvím WLAN, Bluetooth nebo USB, jakož i ovládání speciálních funkcí nástavby prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo notebooku uživatele – to je novinka v tomto segmentu.
Vedlejší pohon z převodovky PTO („Power Take Off“)
Zákazníci, kteří budou používat vozidlo spolu se speciální nástavbou, si mohou v závislosti na verzi vozidla objednat užitečný modul vedlejšího pohonu z převodovky (tzv. PTO: „Power Take Off“). Sklápěcí nástavby, zdvihací plošiny, servisní vozidla, vozidla pro zimní údržbu komunikací nebo například vozidla pro svoz odpadu mohou z PTO odebírat výkon až cca 40 kW (točivý moment 180 N.m při cca 2300 min-1). Funkce se ovládá programovatelným modulem rozhraní pro připojení úpravců, který umožňuje např. regulaci pracovních otáček nebo dálkové spouštění a vypínání motoru.
Komfortní a asistenční systémy v novém modelu Crafter
Nový Crafter stanovuje zcela nová měřítka v segmentu velkých lehkých užitkových vozů také z hlediska asistenčních a komfortních systémů. Cílem vývoje bylo optimalizovat ochranu cestujících i potenciál pro odvrácení nehody při jakémkoli zatížení vozidla prostřednictvím různých konceptů aktivní a pasivní bezpečnosti.
Nový Crafter nabízí výjimečně mnoho aktivních asistenčních systémů díky řízení s elektromechanickým posilovačem, které nalézá poprvé uplatnění v této třídě vozidel. Mezi nabízené asistenční systémy patří například aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu („Lane Assist“), parkovací asistent s automatizovaným řízením („Park Assist“) nebo asistent pro manévrování s přívěsem („Trailer Assist“). Nové řízení již nabízí také technický základ pro budoucí systémy, včetně funkce autonomní jízdy. K tomu je nutné připočítat další asistenční systémy, dodávané z části na přání, jako je adaptivní tempomat „ACC“, systém nouzového brzdění „Front Assist“, sériově dodávaná multikolizní brzda a sériově dodávanýasistent pro vyrovnávání nárazového bočního větru a mnoho dalších funkcí. Také v oblasti pasivní bezpečnosti je kromě čelních, bočních a hlavových airbagů na výběr rozsáhlá nabídka dalších výstražných systémů: zpětná kamera, parkovací senzory a prosetém varování při couvání z parkovacího místa („Rear Traffic Alert“) a speciálně pro nový Crafter vyvinutý parkpilot s aktivní ochranou boků vozidla.
Viditelnost při jízdě za tmy vylepšují přední LED světlomety, mlhové světlomety s odbočovací funkcí a asistent dálkových světel. Také mobilní internetové služby pro provozovatele nového modelu Crafter jsou dokonale přizpůsobeny požadavkům zákazníků.
Technické inovace nového modelu Crafter zajišťují v tomto segmentu nejlepší možnou bezpečnost a výjimečný jízdní komfort. Nové asistenční a bezpečnostní systémy kromě toho minimalizují případné prostoje kvůli opravám po nehodě a významným způsobem přispívají k vyšší hospodárnosti vozidla.
Jedním z asistenčních systémů, které Crafter nabízí v kategorii velkých lehkých užitkových vozů jako první, je adaptivní tempomat „ACC Follow to Stop“ (6). Systém ACC, známý již z modelu Transporter a osobních vozů, měří radarovým senzorem vzdálenost a rychlost vpředu jedoucích vozidel a na základě těchto dat upravuje rychlost jízdy a udržuje bezpečný odstup. Řidič si nastaví požadovaný odstup a rychlost jízdy příslušnými tlačítky na multifunkčním volantu. Řidič může funkci ACC přerušit sešlápnutím pedálu plynu a dosáhnout tak intenzivnější akcelerace. Sešlápnutí pedálu brzdy způsobí okamžitou deaktivaci funkce ACC.
Volkswagen Užitkové vozy nabízí pro model Crafter, v roli průkopníka v této kategorii vozidel, jako další inovaci „aktivního asistenta pro jízdu v jízdním pruhu“ („Lane Assist“). Multifunkční kamera sleduje jízdní pruh, v němž se vozidlo pohybuje. Při nechtěném vyjetí z jízdního pruhu zajistí automatickým zásahem do řízení a plynulý návrat vozidla zpět do jízdního pruhu. Tím lze zabránit nehodám, jejichž příčinou je nepozornost, nebo alespoň zmírnit jejich následky. Řidič samozřejmě může kdykoli zasáhnout a vyřadit systém z činnosti vynaložením malé síly.
Také při parkování a vyjíždění z parkovacího místa se může řidič spolehnout na komfortní podporu. „Parkovací asistent s automatizovaným řízením“ („Park Assist“) podporuje řidiče kompletním převzetím práce s volantem při parkování do podélných parkovacích stání.
„Asistent pro couvání z parkovacího místa“ („Rear Traffic Alert“) navíc upozorňuje na vozidla přijíždějící vzadu ze stran při couvání během vyjíždění z parkovacího místa nebo manévrování. Systém může díky senzorům v zadním nárazníku mnohem dříve než řidič sledovat oblast po stranách za vozidlem. Při kritickém přiblížení jiného vozidla je řidič upozorněn zvukovým signálem. Pokud řidič nereaguje, může systém při hrozící kolizi brzdovým zásahem zmírnit možné následky nehody nebo v optimálním případě nehodě dokonce zabránit. Kromě toho odvrátí v kritických situacích riziko nehody funkcí automatického nouzového brzdění.
Jako další mimořádně přínosnou inovaci v segmentu velkých lehkých užitkových vozů představuje Volkswagen Užitkové vozy nově vyvinutý „parkpilot s aktivní ochranou boků vozidla“. Ultrazvukové senzory na přídi, zádi a bocích sledují okolí vozidla, které stojí nebo jede nízkou rychlostí. Tím lze zejména v městském provozu zabránit kolizím s překážkami v oblastech slepého úhlu nebo ve špatně viditelných oblastech v blízkosti bočních stěn vozidla.
Systém pro sledování okolí vozidla může být rozšířen o dva radarové senzory na zádi, které řidiče upozorňují při rychlosti jízdy 10 km/h a vyšší, např. při změně jízdního pruhu, na možné kolize s vozidly v obávané zóně „slepého úhlu“ na pravé i levé straně. Tato funkce nese označení „asistent pro změnu jízdního pruhu“.
Kolize s větším počtem překážek tvoří 22 procent všech nehod se zraněnými osobami. Crafter je proto sériově vybaven multikolizní brzdou, která minimalizuje riziko výše uvedeného scénáře. Tato funkce po kolizi automaticky zahájí brzdění, pokud již řidič nemůže zasáhnout. Tím lze zabránit následným kolizím. Multikolizní brzda se aktivuje, jakmile nehodu rozpoznají dva na sobě nezávislé senzory. V tomto případě vozidlo zpomalí na 10 km/h. Řidič může kdykoli převzít kontrolu nad vozem.
Asistent pro manévrování s přívěsem („Trailer Assist“) umožňuje snadné ovládání soupravy s přívěsem při couvání. Řidič určuje směr jízdy přívěsu ovladačem pro nastavování polohy vnějších zpětných zrcátek zadáváním požadovaného úhlu zalomení. Funkce po svém spuštění převezme kompletně řízení, řidič ovládá pouze pedály plynu a brzdy. Při zadání úhlu zalomení 0 stupňů ovládá Trailer Assist řízení tak, aby souprava couvala stabilně a kontrolovaně v přímém směru.
Systém „Front Assist“, dodávaný pro nový Crafter na přání, rozpoznává pomocí radarového senzoru kritický odstup od vozidla vpředu a pomáhá zkrátit brzdnou dráhu. Systém „Front Assist“ upozorňuje řidiče v nebezpečných situacích vizuálně a akusticky na náhle intenzivně zpomalující nebo pomalu jedoucí vozidla vpředu a na související riziko kolize. V další fázi následuje automatické krátké přibrždění vozidla. V první fázi se zároveň vozidlo připraví na nouzové brzdění – přiblížením brzdového obložení k povrchu kotoučů a zvýšením citlivosti brzdového asistenta. Pokud řidič na upozornění nereaguje, dojde k silnější výstraze již zmíněným krátkým přibrzděním a schopnost reakce brzdového asistenta se opět zvýší. Jestliže řidič v této situaci sešlápne pedál brzdy, bude mít okamžitě k dispozici maximální brzdnou sílu. Není-li brzdění dostatečně intenzivní, zvýší „Front Assist“ brzdný tlak na potřebnou úroveň, aby vozidlo dokázalo zastavit před překážkou. Nový Crafter s automatickou převodovkou se může přibrzdit až do úplného zastavení.
Další součástí systémů „Front Assist“ a „ACC“ je funkce nouzového brzdění City Brake, která podporuje řidiče při jízdě nízkou rychlostí do 30 km/h. Pokud řidič přehlédne překážku, začne systém automaticky brzdit, čímž sníží nárazovou rychlost a v ideálním případě zcela zabrání nárazu.
Speciálně pro vozidla tohoto segmentu s velkými bočními plochami, o něž se může opřít nárazový vítr, je smysluplný a užitečný asistent pro kompenzaci bočního větru, který se v Evropě dodává sériově pro skříňové verze a kombi. Systém podporuje řidiče při udržování vozidla ve svém jízdním pruhu během poryvů bočního větru automatickými brzdnými zásahy a případným snížením otáček motoru.
Na přání se dodává asistent pro dálková světla Light Assist. Tento systém zvyšuje komfort a bezpečnost silničního provozu zapínáním a vypínáním dálkových světel na základě kamerového snímání. Kamera uložená ve vnitřním zpětném zrcátku sleduje situaci před vozidlem. Light Assist za tmy při rychlosti jízdy od 60 km/h automaticky zapne dálková světla. Systém rozpoznává vpředu jedoucí a protijedoucí vozidla a automaticky přepne na tlumená světla dřív, než by došlo k oslnění ostatních řidičů. Automatickým přepínáním mezi dálkovými a tlumenými světly je zajištěno nejlepší možné osvětlení vozovky.
Ve spojení s tempomatem nebo adaptivním tempomatem ACC je Crafter vybaven také funkcí rozpoznávání únavy řidiče, která významně zvyšuje bezpečnost například v dálkové dopravě. Systém rozpoznává odchylky od normálního způsobu řízení a doporučí řidiči přestávku k odpočinku, potřebuje-li očividně načerpat nové síly. Systém za tím účelem nepřetržitě vyhodnocuje chování řidiče za jízdy (při rychlosti od 60 km/h) a na základě toho usuzuje na jeho způsobilost k řízení. Vyhodnocovány jsou přitom různé signály, jako například pohyby volantu, doba jízdy a denní doba. Při neobvyklém chování je řidiči vizuálním a zvukovým signálem doporučeno, aby si udělal přestávku k odpočinku.
Ve spojení s audiosystémem Composition Media nebo s navigací Discover Media lze pro skříňové verze a kombi objednat na přání zpětnou kameru („Rear View“). Kamera se aktivuje zařazením zpětného chodu a na displej rádia či navigace přenáší přesný obraz situace za vozidlem. Na displeji je pomocnými liniemi zobrazována trajektorie předpokládaného pohybu vozidla. U nového modelu Crafter je mimořádně důležité umístění zadní kamery nad dveřmi nákladového prostoru. Řidič má díky tomu dokonalý přehled o situaci také při manévrování s otevřenými zadními dveřmi.
Podporu při parkování poskytují také parkovací senzory Park Pilot vpředu a vzadu. Zvukovými signály usnadňují řidiči parkování. V závislosti na vzdálenosti od překážky se zvyšuje frekvence zvukových signálů. Zkrátí-li se vzdálenost od překážky na méně než 30 cm, zazní nepřerušovaný tón.
Pro všechna vozidla s pohonem všech kol 4MOTION se na přání dodává asistent pro jízdu z kopce. Tento systém zaručí bezpečnou jízdu ze strmého svahu s maximální kontrolou nad vozidlem pomocí cílených brzdných zásahů na jednotlivých kolech, které by řidič provozní brzdou nedokázal realizovat, a pomocí regulace otáček motoru. Vozidlo přitom bez zásahů řidiče udržuje v rámci možností konstantní rychlost jízdy krokem i v extrémním klesání.
Elektronicky řízený systém pro stabilizaci přívěsu u vozidel s tažným zařízením využívá rovněž komponenty systému ESP, a významně se tak podílí na bezpečnosti při jízdě s připojeným přívěsem. Systém rozpozná nestabilní chování soupravy způsobené nadměrnou rychlostí jízdy, cíleným snížením točivého momentu a přibrzděním jednotlivých kol stabilitu automaticky obnoví.
Na přání dodávaná funkce rozpoznávání dopravních značek poskytuje například řidičům dálkových kurýrních služeb vítanou pomoc zejména při dlouhých jízdách, na úsecích s častými změnami rychlostních limitů nebo při dlouhém průjezdu staveništěm. Dopravní značky jsou řidiči zobrazovány na displeji v pořadí důležitosti.
Kromě toho umožňují integrované telematické funkce optimalizaci hospodárnosti a efektivity provozu:
Síťově propojené informační a zábavní systémy
Audiosystém a navigační systémy
Kromě běžné zábavní funkce získávají moderní audiosystémy a navigační systémy stále více na významu také v segmentu užitkových vozidel svými informačními funkcemi a možnostmi konektivity. Nový Crafter je vybaven nejnovější generací audiosystémů a navigačních systémů, která byla nedávno představena pro modelovou řadu Transporter. S ohledem na komfort a bezpečnost během jízdy disponují všechny systémy funkcí handsfree Bluetooth.
Pro nový Crafter jsou na výběr celkem tři audiosystémy, resp. audiosystémy s navigačním systémem. Základní sériově dodávanou variantou je audiosystém „Composition Audio“ s monochromatickým displejem, výstupním výkonem 2 x 20 W a dvěma reproduktory. Jeho výbava zahrnuje mimo jiné čtečku paměťových karet SD, vstupy USB a AUX-In a rozhraní Bluetooth.
Na vyšším stupni stojí audiosystém „Composition Media“. Od této verze jsou všechny audiosystémy a navigační systémy vybaveny 8“ barevným dotykovým displejem, který umožňuje ovládání stíracími pohyby prstu nebo gesty pro změnu měřítka zobrazení, podobně jako u moderních chytrých telefonů.
Volkswagen Užitkové vozy sází u nové generace informačních a zábavních systémů na displej, který pracuje se senzorem přiblížení. Jakmile se uživatel přiblíží rukou k dotykovému displeji, přejde systém automaticky z režimu zobrazování do režimu ovládání. Režim zobrazování se zaměřuje pouze na důležité informace. Naproti tomu v režimu ovládání jsou od audiosystému „Composition Media“ výše zvýrazněny a zvětšeny prvky, které lze aktivovat na dotykovém displeji. Tím se usnadňuje intuitivní ovládání. Displeje kromě toho disponují funkcí, která umožňuje stíracími pohyby prstu procházet seznamy nebo listovat přebaly alb, uložených například na paměťové SD kartě.
Audiosystém „Composition Media“ zahrnuje kromě toho přehrávač CD, dvojitý tuner, anténu s fázovou diverzitou pro nejlepší možný příjem rozhlasového vysílání a čtyři reproduktory vpředu. Crafter pro přepravu osob bude moci být na přání vybaven také reproduktory v prostoru pro cestující. Vstupy USB jsou k dispozici na chráněných místech ve schránce před sedadlem spolujezdce a na přístrojové desce v blízkosti řidiče.
Již s tímto audiosystémem lze kombinovat zpětnou kameru „Rear View“. Součástí výbavy je také handsfree Bluetooth a hlasové ovládání. Systém bude možné navíc rozšířit o příjímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+, zvukovou aparaturu Dynaudio a funkci elektronického zesilování hlasu.
Ještě rozsáhlejší výbavou disponuje audiosystém a navigační systém „Discover Media“. Navigační systém nabízí mapové podklady pro celou Evropu, uložené na paměťové SD kartě, pro kterou vyhrazena druhá čtečka paměťových SD karet. Cena navíc zahrnuje bezplatné aktualizace mapových podkladů. „Discover Media“ kromě toho disponuje bezdrátovou lokální sítí WLAN.
Vzhledem k rostoucímu významu digitalizovaných funkcí pro vozidla a obchodní procesy pro zákazníky v segmentu velkých lehkých užitkových vozů je nyní i pro nový Crafter sériově k dispozici připojení App-Connect pro informační a zábavní systémy Composition Media a Discover Media.
Tato funkce umožňuje zobrazovat a ovládat vybrané aplikace chytrého telefonu na dotykovém displeji. Lze například ovládat audiosystém prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu (kompatibilita se všemi značkami díky systémům Mirror Link, Android Auto a Apple CarPlay), propojeného s informačním a zábavním systémem sítí WLAN.
Navigační systém „Discover Media“ je navíc vybaven službami Car-Net Guide
& Inform. Uživatel dostává např. nejaktuálnější informace o stavu dopravy přímo z internetu, které jsou okamžitě zahrnuty do zobrazení navigační mapy. Kromě toho může vyhledávat zajímavé cíle, volná parkovací místa nebo nejvýhodnější ceny na čerpacích stanicích ve svém okolí a využívat celou řadu dalších funkcí.
Mimořádně zajímavým prvkem výbavy pro správce vozových parků je integrované rozhraní pro správu vozového parku FMS, které se v nabídce nového modelu Crafter objevuje poprvé. Rozhraní pro telematické funkce je kompatibilní se všemi běžně na trhu zastoupenými telematickými systémy, což usnadňuje zařazení nového modelu Crafter do stávajích vozových parků. Kombinace velkého rozsahu přenášených signálů a přípravy pro telematické funkce přímo z výroby, včetně antény, je v tomto segmentu dosud jedinečná. Kromě toho budou později nabízeny také specifické služby značky Volkswagen Užitkové vozy pro správu vozových parků, které zákazníkům umožní ideální plánování, řízení a sledování provozu nového modelu Crafter v rámci optimalizace efektivity a hospodárnosti podnikových procesů.
Poznámky:
(1) Další nabízené varianty podlahy: dřevěná podlaha nebo plastová podlaha pro kombi.
(2) S normální nebo vysokou střechou
(3) S vysokou nebo extra vysokou střechou
(4) S vysokou nebo extra vysokou střechou
(5) Pouze s vysokou střechou a dlouhým rozvorem
(6) Dodává se pouze v kombinaci s automatickou převodovkou