→ Elektricky poháněný supersportovní vůz odhalen: Volkswagen I.D. R Pikes Peak
→ Volkswagen zaútočí na Pikes Peaku na rekord v kategorii elektromobilů
→ Enormní zrychlení: rychlejší sprint než Formule 1 a Formule E

Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen vstupuje do nové éry v motoristickém sportu. V neděli značka představila čistě elektricky poháněný supersportovní vůz I.D. R Pikes Peak. S výkonem 500 kW (680 k), točivým momentem 650 N.m a hmotností necelých 1100 kg se 24. června 2018 zúčastní legendárního závodu do vrchu na Pikes Peak v Colorado Springs (USA). Cílem je překonat v „závodě do oblak“ stávající rekord 8:57,118 minuty v kategorii elektromobilů. Nový závodní elektromobil přitom do budoucnosti doslova sprintuje: hodnota zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,25 sekundy je lepší než u monopostů Formule 1 a Formule E. I.D. R Pikes Peak byl odhalen ve francouzském městě Alès a následně oslavil svůj debut na závodním okruhu.


Za volant závodního elektromobilu Volkswagen I.D. R Pikes Peak usedne francouzský jezdec Romain Dumas I.D. R Pikes Peak čeká po představení v Alès náročný testovací program
„Cílem značky Volkswagen je dosáhnout s rodinou modelů I.D. vrcholu elektrické mobility. Účast Volkswagenu v závodě do vrchu na Pikes Peak ukazuje směr vývoje pro naši budoucnost v motoristickém sportu, ale zároveň se jedná o skutečně mimořádně symbolickou událost,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj. „Zákazníci odjakživa profitují z poznatků získávaných v motoristickém sportu. A my si z toho slibujeme cenné impulzy pro vývoj budoucích modelů I.D. Účast v závodě do vrchu na Pikes Peak bude v každém případě skutečně nejnáročnější zkouškou elektrického pohonu.“

„Tento vůz vypadá fantasticky a již několik týdnů se těší velkému zájmu médií a sociálních sítí,“ říká Jürgen Stackmann, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, zodpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby. „Tento projekt také ukazuje, že Volkswagen kráčí svou velkou elektrickou ofenzivou a uvedením rodiny modelů I.D. správným směrem. I.D. R Pikes Peak a start v nejlegendárnějším závodě do vrchu na světě nabízí značce Volkswagen velkolepou příležitost k tomu, aby dodala tématu elektrické mobility emocionální a sportovní náboj.“

Šlachovitý atlet, nikoli svalovec: I.D. R Pikes Peak

Nejvyšší cílem vývoje závodního vozu Volkswagen I.D. R Pikes Peak bylo nalezení ideální rovnováhy mezi energetickou kapacitou a hmotností. V popředí nebyl maximální výkon, jak je u závodních vozů obvyklé. Prototyp Volkswagen pro Pikes Peak nese proto oprávněně dvě pečetě kvality. „R“ symbolizuje vysokovýkonná vozidla. „I.D.“ je nový symbol chytré elektrické techniky Volkswagen.

„Podobně jako u sériově vyráběných vozidel značky Volkswagen budou hrát i v motoristickém sportu stále větší roli elektricky poháněné závodní vozy,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Vzhledem k velmi vypjatému časovému plánu nám při vývoji závodního vozu I.D. R Pikes Peak velmi pomohla interní spolupráce v rámci koncernu. Podpořila nás například výroba akumulátorů Volkswagen v Braunschweigu a společně jsme pracovali s oddělením technického vývoje ve Wolfsburgu.“

Stejně jako u vozu Golf s dvěma motory, který byl senzací v letech 1985, 1986 a 1987, vsadili inženýři pro Pikes Peak na řešení se dvěma zdroji hnací síly. V závodním voze I.D. R Pikes Peak pracují dva elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 500 kW (680 k).

Důmyslný zdroj energie: akumulátorová technika

Stejně jako v sériově vyráběných vozidlech s elektrickým pohonem je elektrická energie uložena v lithium-iontových akumulátorech. Požadavky na akumulátorové články jsou vysoké. Jejich hustota energie je rozhodujícím kritériem vysokonapěťového systému. Na rozdíl od sériové výroby nebyl cílem inženýrů v oblasti motoristického sportu maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon na cestě k vrcholu hory Pikes Peak.

Přibližně 20 procent potřebné elektrické energie bude vyrobeno během 20 kilometrů dlouhé jízdy zpětným získáváním kinetické energie (rekuperace). Při zpomalování je část kinetické energie přeměňována elektromotory, které v tomto případě pracují jako generátory, na elektrickou energii a ukládána do akumulátorů.

Nyní začíná testovací program – I.D. R Pikes Peak vstupuje do rozhodující fáze

Jednou z mimořádných výzev na Pikes Peaku je skutečnost, že testovací jízdy na celkem 19,99 kilometru dlouhém úseku pro závod do vrchu v Colorado Springs jsou možné jen na některých úsecích, a to ještě ve velmi omezeném rozsahu. Většina testů proto nebude realizována na skutečné trati, ale na závodních okruzích. Program Pikes Peak značky Volkswagen tak s představením v Alès přechází do další fáze.

Jezdec: vítěz z Le Mans a přemožitel Pikes Peaku Romain Dumas

Jezdec světové úrovně a obhájce titulu z Pikes Peaku Romain Dumas bude řídit Volkswagen I.D. R Pikes Peak při pokusu o překonání stávajícího rekordu v kategorii elektromobilů. Devětatřicetiletý Francouz miluje výzvy, jako je tato, a kromě tří triumfů na Pikes Peaku zvítězil také dvakrát v závodě 24 h Le Mans. Dumas, jehož vzorem je závodní legenda Jacky Ickx, se ostatně narodil v Alès.

Velký den: 24. června 2018

Start v nadmořské výšce 2862 metrů, převýšení 1440 metrů, 156 zatáček, 100 procent asfaltu a jen jeden jediný pokus. Při honbě za rekordem v kategorii elektromobilů musí být 24. června 2018 v absolutně nejlepší formě nejen technika a jezdec, ale svou roli sehrají také vnější podmínky. Na vrcholu Pikes Peak v nadmořské výšce 4302 metrů, který je zároveň cílem, panují koncem června nezřídka teploty pod bodem mrazu.