Existují špatná vs. dobrá řešení
Cest k extrémnímu snížení auta vede hned několik, bohužel celá řada těch podomácku prováděných úprav podvozku vede ke špatnému konci. Řeč je například o situaci, kdy se člověk rozhodne k vyhození helperů/představných pružin, potažmo snižovacích matek. To je totiž prakticky zaručený způsob, jak podvozek zničit – už z logiky je patrné, že výrobci nedávají do konstrukce podvozku nic zbytečného, vše má svou danou funkci. Třeba představná pružina vystavuje nosnou pružinu ve chvílích, kdy je kolo vysouváno směrem ven z karoserie. Nic tedy není radno z podvozku demontovat.
Příklady špatně zvládnutého snížení vozidla
Variantou, jež dokáže dopomoci výraznému snížení vozu, je zkrácení nosných pružin, které je ale následně ještě potřeba vystavit měkkou a velmi roztažnou pružinou. Pokud by nicméně pružiny vystaveny nebyly, tak je jednoznačně řeč o hrubě nezvládnutém snížení vozidla, neboť nosná pružina by se v takovém případě při svém roztažení uvolnila a nedržela by na horní ani na spodní misce. Byla by tedy naprosto bez jakékoliv spojení s podvozkem, doslova by nad ním “levitovala”.
Při opětovném stažení by sice opět měla dosednout na své původní místo, avšak ne vždy se tak tomu stane. Stačí trocha smůly a pružina sedne křivě a místo pravidelné deformace se vyboulí. V takovém případě se vyboulí směrem na pístnici a zastaví až o píst tlumiče – poznáte to podle silné rány, jež se ozve. Náraz do pístu může též bohužel způsobit ohyb pístnic, tedy nejčastěji reklamovanou vada v důsledku špatně zvládnutého snížení podvozku.
Problém může nastat, i když se rozhodnete k vyhození matek na zadní nápravě. To sice pomůže s extrémním snížením, avšak způsobí to i pokles životnosti tlumiče o tisíce kilometrů. Jak je to možné? Tlumič je totiž vyroben na tlumení v určitém rozsahu a vyhozením matky donutíte tlumič pracovat mimo tento rozsah. Při výraznějším tlumení tak bude vždy končit v dorazu, což se zákonitě negativně projeví na jeho životnosti a též na snížení komfortu při jízdě.
Jak správně extrémně snížit vozidlo?
Nejlépe uděláte, když si pořídíte nižší podvozek – konkrétně nejvíce se k tomuto účelu hodí výškově stavitelný podvozek DEEP, jenž je schopen podvozek snížit až o 7 centimetrů více než běžný stavitelný podvozek. Výhodou této varianty je pak to, že takto extrémně snížená vozidla mohou mít tuto úpravu zapsanou ve velkém technickém průkazu, zásluhou TÜV certifikace podvozku. Díky tomu se tak nemusíte strachovat o havarijní pojištění nebo povinné ručení a jejich plnění v případě nehody. Snížení vozu stavitelným podvozkem je tedy plně legální a bezpečné.
Další z možností je pořízení pouze některých komponent ze sníženého podvozku – je možné si obstarat třeba pouze zadní tlumiče / matky a pružiny. Avšak tento nákup doporučujeme konzultovat s odborníky, neboť ne vždy dává smysl. Stejně tak doporučujeme si někoho najmout na odbornou montáž sportovního podvozku.
Jaké jsou další možnosti snížení vozu?
Zajímavou možností je využít nabízeného prostoru v horním uložení. Volbou vhodného horního uložení lze totiž automobil položit ještě o další až 2 centimetry, a to prakticky bez ztráty jízdního komfortu a dráhy tlumení. Zároveň vhodně zvolené horní uložení (uniball) dokáže jednoduše spravit nežádoucí vyklopení kola.
Trendem poslední doby je pak dolaďování výškově stavitelných podvozků výměnou představných pružin a kroužků. Touto výměnou dokážete zvětšit snížení automobilu téměř až o 20 mm.