Zpozorovali jste na svém autě, že se litá kola dřou o pružiny či o lem blatníku? Nejspíš jste nerespektovali údaje ve velkém technickém průkazu. Zpravidla je to způsobeno jejich zbytečně vysokým zálisem, tj. minimálním zapuštěním do blatníku. Často tato situace nastává po koupi nových kol, kdy si člověk pořídí alu disky s nevhodným ET. Označení ET je základní vlastností každého litého kola u osobních automobilů. Čím je vyšší, tím je kolo více zapuštěno – konkrétně číslo ET o jedno vyšší znamená o 1 milimetr vyšší zális.
Obecná poučka pak říká, že byste si nikdy neměli pořizovat kola s jiným ET než mají ta, která jsou vypsaná ve velkém technickém průkazu. Pokud se však této chyby dopustíte ať už úmyslně nebo neúmyslně, tak nemusíte jít hned hledat nejbližší pneuservis, kde by vám rozválcovali blatník nebo dal užší pružiny, ale existuje daleko elegantnější řešení.
Kola mohou dřít v obou extrémech a to buď při nízkém ET o lem blatníku a při vysokém ET zpravidla o pružinu nebo misku tlumiče.
První problém nízkého ET lze vyřešit vypodložkováním dorazu tzv. puky. Tyto puky se nacvakají na pístnici a omezí chod tlumiče jen na bezproblémovou dráhu, kdy nedochází ke dření. Kola následně narazí dříve o doraz než se dotknou lemu.
Opačným problémem je dření kol způsobené jejich přílišným zapuštěním do karoserie. V jednoduchosti je potřeba kola vysunout ven z blatníků.
Co jsou rozšiřovací podložky zač, a kam je namontovat?
Rozšiřující podložky kol jsou určeny k instalaci mezi kolo a jeho náboj. Při vysokém ET je kolo extrémně zapadlé. V jednoduchosti je potřeba jej podložit. Podložení alu kola je možné za pomocí rozšiřujících podložek kol, které následně nahrazují chybějící vzdálenost ET. Kolo se chová jako s nižším ET a pneumatika tak nemá šanci narážet do pružin či blatníku. Jinak řečeno, rozšiřovací podložky se starají o snižování nebo lépe řečeno nahrazení ET tím, že chybějící zális vypodloží, čímž zabraňují dření kol. Zvyšují tím pádem ale i rozvor kol, což se zákonitě projeví na lepší stabilitě vozu.