image description

• Mimořádně široký rozsah charakteristik od maximálního komfortu až po výjimečnou agilitu
• Elektromechanický systém odpružení ovládá každé kolo samostatně
• Cestování první třídou díky inteligentní minimalizaci podélných a příčných sil

AUDI A8

Audi nabízí jako novinku pro luxusní limuzínu Audi A8 další inovaci ze světa high-tech – prediktivní aktivní podvozek. Ten v závislosti na nastavení propůjčuje vlajkové lodi značky nejvyšší úroveň komfortu odpružení, hodnou limuzíny s osobním řidičem, nebo tuhé nastavení sportovního vozu s vynikající ovladatelností. V Německu a na dalších evropských trzích mohou klienti objednávat prediktivní aktivní podvozek nejprve pro verze modelu Audi A8 s motory TFSI.

Prediktivní aktivní podvozek modelu Audi A8 je zcela aktivním systémem odpružení. Elektromechanické ovládací prvky dokážou každé kolo luxusní limuzíny zdvihnout vzhůru nebo stlačit dolů, a tím aktivně regulovat polohu karoserie v každé jízdní situaci. Aktivní podvozek může během pěti desetin sekundy zvýšit nebo snížit karoserii u všech čtyř kol ze střední polohy až o 85 milimetrů.

V blízkosti každého kola modelu Audi A8 je umístěn kompaktní elektromotor, který je napájen prostřednictvím hlavní elektrické sítě vozu s napětím 48 V a výkonové elektroniky. Točivý moment elektromotoru se řemenovým převodem a kompaktní harmonickou převodovkou zvýší téměř dvěstěnásobně na 1100 N.m a následně je přenášen na dutou ocelovou torzní tyč. V jejím nitru je umístěna předpjatá titanová tyč, s níž je pevně spojena a která může být zkrutně otáčena o více než 20 stupňů. Od konce torzní tyče je síla převáděna pákovým mechanismem a spojovací tyčí na zavěšení kol – na přední nápravě působí na pružinové vzpěry, na zadní nápravě na příčná ramena.

Prediktivní aktivní podvozek pracuje s nejvyšší hospodárností a ke své činnosti potřebuje obvykle příkon pouhých 10 až 200 W, což je výrazně méně než u porovnatelných hydraulických systémů. V situacích, kdy fyzikální síly tlačí karoserii na kola, například na silnicích se špatným asfaltovým povrchem, působí prediktivní aktivní podvozek proti nim. Při extrémně silných impulzech – například na závodním okruhu – vzniká na velmi krátkou dobu potřeba mimořádně vysokého výkonu, který může dosahovat až 6 kW. V závislosti na jízdní situaci, ale může být 48V akumulátor také nabíjen výkonem až 3 kW.

Široký rozsah nastavení: „dynamic“ až „comfort plus“

Prediktivní aktivní podvozek modelu Audi A8 umožňuje ve spolupráci se vzduchovým odpružením a systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select (obojí se dodává sériově) dosud nevídaný rozsah nastavení. V jízdním režimu „dynamic“ propůjčuje luxusní limuzíně ovladatelnost sportovního vozu. A8 vjíždí do zatáčky s tuhým nastavením. Při rychlém průjezdu zatáčkou s příčným zrychlením 1 g se karoserie díky tomu nakloní o pouhé 2 stupně – u normálního podvozku to je více než 5 stupňů. V každé jízdní situaci jsou momenty sil, působících na karoserii, optimálně rozloženy. Také pohyby karoserie při akceleraci nebo brzdění jsou potlačovány na minimum. Výsledkem je neutrální nebo mírně přetáčivá sportovní charakteristika. Vlajková loď Audi jezdí precizně jako po kolejích a zaručuje výjimečnou a bezpečnou jízdní dynamiku.

Inovativní technologie: predikce a minimalizace příčných i podélných sil

Je-li v systému Audi drive select aktivován režim „comfort plus“, překonává luxusní limuzína nerovnosti všeho druhu, jako by žádné nebyly. Prediktivní aktivní podvozek přitom spolupracuje s přední kamerou. Vlajková loď díky této kameře včas rozpoznává nerovnosti vozovky a předvídavě nastavuje aktivní podvozek. Již předtím, než vozidlo dojede k nerovnosti, zajistí značkou Audi vyvinutá funkce správné nastavení ovládacích prvků a aktivně reguluje podvozek. Pohyby karoserie jsou tím minimalizovány a například zvlnění vozovky nebo podobné nerovnosti téměř dokonale kompenzovány. Komplexní proces trvá jen několik milisekund. Kamera vytváří informace o stavu vozovky 18krát za sekundu. Elektronická podvozková platforma zpracovává informace o vozovce a precizně ovládá všechny komponenty podvozku téměř v reálném čase.

Prediktivní aktivní podvozek nabízí v režimu „comfort plus“ další inovativní funkci: minimalizaci příčných sil. Na začátku zatáčky se karoserie na vnější straně zvýší a na vnitřní straně se zároveň sníží. A8 se nakloní do zatáčky až o tři stupně, podobně jako motocykl. Tímto náklonem se zmenšují příčné síly. Uvedený efekt je mimořádně působivý v rozsahu rychlostí od 80 do 130 km/h a při příčném zrychlení až 0,4 g. Řidič a cestující sotva pociťují, že projíždějí zatáčkou – a dokonce i káva zůstane v plném kalíšku, odloženém v příslušném držáku, na svém místě. Intenzitu snížení příčných sil ovlivňuje několik faktorů: rychlost jízdy, působící zrychlení a povrch vozovky. Elektronická podvozková platforma, centrální řídicí jednotka podvozku, zpracovává data získávaná soustavou senzorů a předává je řídicí jednotce aktivního podvozku.

Prediktivní aktivní podvozek dokáže snižovat síly, působící na lidské tělo, i při jízdě přímým směrem v režimu „comfort plus“. Při intenzivním zrychlení nebo zpomalení zabraňuje nežádoucím pohybům karoserie – například při zastavování před semaforem. Mírně vyšší stupeň kompenzace přitom zajišťuje, že jsou cestující při brzdění velmi mírně tlačeni do sedadla místo do bezpečnostního pásu. Prediktivní podvozek rozmazluje cestující dokonce i u stojícího vozu. Při uchopení kliky dveří se karoserie modelu A8 rychle zvýší až o 50 mm, čímž umožní ještě komfortnější nastupování a vystupování. To je umožněno novou funkcí „komfortní nastupování“.

Spolupráce se systémem pre sense 360° zvyšuje bezpečnost

Prediktivní aktivní podvozek zvyšuje v kombinaci s bezpečnostním systémem „pre sense 360°“, který je součástí paketu asistenčních systémů „City“, také úroveň pasivní bezpečnosti. Systém spolupracuje s centrální řídicí jednotkou asistenčních systémů zFAS, která na základě fúze dat ze senzorů rozpoznává nebezpečné situace kolem automobilu. Hrozí-li boční náraz rychlostí více než 25 km/h, zvýší aktivní podvozek karoserii na straně kolize ve zlomku sekundy až o 80 milimetrů. Práh se tím přemístí do polohy, která je pro pohlcování nárazové energie výhodnější. Deformace vnitřního prostoru a zatížení cestujících, především v oblastech hrudníku a břicha, se tím sníží až o 50 procent v porovnání s bočním nárazem bez zvýšení karoserie.