Cenu ojetého vozu ovlivňuje i jeho barva. 72 % aut nabízených na českém trhu je přitom jen ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá a modrá.
Barevné Velikonoce
Velikonoce jsou vnímané jako nejbarevnější svátky. I u aut hraje barva důležitou roli při prodeji. 73 % aut prodaných letos v české síti autocenter AAA AUTO a Mototechna je přitom jen ve čtyřech barvách – šedá, bílá, černá a modrá. Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílé SUV a modré hatchbacky. Údaje pocházejí z prodejních dat skupiny AURES Holdings v letošním roce, a právě tyto barvy volí řidiči nejčastěji. Podle údajů společnosti iSeeCars.com mohou nejvyšší hodnotu při dalším prodeji vozů zajistit méně běžné barvy, jako žlutá, béžová nebo oranžová.
Americká online platforma iSeeCars.com, která pomáhá lidem vyhledávat a nakupovat nové a ojeté vozy, analyzovala v loňském roce více než 1,3 milionu tříletých ojetých vozů, aby zjistila vliv barvy na hodnotu při dalším prodeji. Zjistili, že barva vozidla může ovlivnit jeho hodnotu až o 5 000 dolarů. Průměrný vůz ztrácí po třech letech 22,5 % své hodnoty, žluté vozy ale ztrácejí pouze 13,5 %, což představuje úsporu více než 3 000 dolarů ve srovnání s průměrným vozem. Béžové, oranžové a zelené vozy ztrácejí méně než 20 % své hodnoty. Naopak nejvíce ztrácejí hodnotu zlaté, hnědé a černé vozy, u kterých cena klesá po třech letech o více než 10 000 dolarů.
Proč má barva takový vliv na hodnotu vozu? Podle iSeeCars je na trhu jednoduše méně vozů ve žluté, oranžové nebo zelené barvě než v jiných barvách. A i když je o takovéto vozy i nižší zájem při prodeji, stále je poptávka daleko vyšší než reálná nabídka. Obdobnou situaci na českém trhu potvrzuje i největší prodejce ojetých automobilů u nás. „Tříletá auta průměrně odepisují alespoň 40 % hodnoty. Nejvíce ztrácí černá auta, což je z velké části dáno tím, že se jedná o vozy vyšších kategorií, které obecně ztrácejí hodnotu rychleji. Okolo průměru se pohybuje bílá, šedá, béžová, hnědá, červená a modrá metalíza. Nejlépe si cenu drží obyčejná základní modrá, a to díky tomu, že se jedná o vozy nejnižších kategorií. Dobře si cenu drží i méně obvyklé odstíny, jako oranžová a zelená metalíza nebo šedá bez metalízy,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
V nabídce prodeje ojetých vozů však převažují vozy v tlumených barvách. Podle údajů AURES Holdings je 73 % aut prodaných v Česku ve čtyřech barvách: šedé (24,9 %), bílé (20,1 %), černé (15,1 %) a modré (12,8 %). Šedé a černé vozy jsou nejčastěji kombi, bílá SUV a modré hatchbacky. Ani Čechy nejoblíbenější ojetý vůz – Škoda Octavia – nebývá barevnější. Čtyři pětiny vozů tohoto modelu prodaného v AURES Holdings je v jedné ze čtyř výše uvedených barev. „Mnoho řidičů se domnívá, že černá, šedá a stříbrná barva jsou nejlepší z hlediska dalšího prodeje. Ale jak ukazuje americká studie, na trhu je jich příliš mnoho na to, aby si udržely vyšší hodnotu. Proto by kupující, kteří hledají běžnější barvy s vyšší udržitelností ceny, měli zvážit koupi vozu v červené, bílé nebo modré barvě,” doplnila Karolína Topolová.
Nejprodávanější automobily v AURES Holdings v ČR v roce 2024 dle barev a typu karoserie:
Hatchback | Kombi | SUV | ||||
1. | Šedá | 21,3 % | Šedá | 27,5 % | Šedá | 24,3 % |
2. | Bílá | 18,8 % | Bílá | 18,6 % | Bílá | 22,3 % |
3. | Červená | 17,0 % | Černá | 18,1 % | Černá | 16,9 % |
4. | Modrá | 14,6 % | Modrá | 15,1 % | Modrá | 10,1 % |
5. | Černá | 11,3 % | Červená | 7,7 % | Červená | 9,1 % |