Stejně tak jako každá úspěšná značka, tak i Volkswagen se nevyhnul trendu elektrovozů a hrdě je začal prodávat i na českém trhu. Zatímco modely e-up! a e-golf jsou uživatelům k dostání, celá řada konceptů stále čeká na svojí příležitost. Jestli se skutečně dočkají realizace, to je zatím nejisté, ale svojí pozornost si získaly už nyní.
Zaměřeno na ekologii
Stěžejním bodem každého z nových konceptů je minimální spotřeba paliva, v případě elektromobilů žádná spotřeba paliva. Předpokládá se, že se normy budou i nadále zpřísňovat a to je dostatečný důvod k tomu, aby se každý koncept vytvářel v souladu s parametry, které by takovými normami prošly a zároveň dokázaly konkurovat konceptům jiných značek. Futuristický design není pro každého tím pravým šálkem kávy, ale pokud se spojí s pohodlím, perfektními jízdními vlastnostmi a levným provozem, jistě se stane i pokročilejší vzhled jednou z předností. My si představíme nejnovější koncepty elektrovozů, které Volkswagen uvedl zatím s nejistým cílem a to modely Nils a E-Bugster.
VW Nils
Tento vůz by se jen těžko mohl označit jako rodinné vozidlo, jedná se o koncept jednomístného elektrovozu, jehož hlavním cílem je splnit požadavky nenáročného uživatele. Poprvé byl představen na autosalonu ve Frankfurtu. Vůz je naprosto tichý a díky jeho křídlovým dveřím umožní snadné nastupování i na přeplněném parkovišti. Díky jeho designu nebyl problém vytvořit rozsáhlé skleněné plochy, které řidiči dopřejí dokonalý výhled.
- Váha: 460kg
- Maximální rychlost: 130km/h
- 0-100km/h: 11s
- Výkon: 34 koní
- Dojezd: 65km
Ve voze je Lithium-iontová baterie o kapacitě 5,3 kWh. Vůz se dobíjí jen dvě hodiny a to prostřednictvím běžné zásuvky o 230 voltech. Jádrem pohonu je lehký, 19 kilogramový elektromotor, který disponuje 15 kW malého jmenovitého výkonu a krátkodobý špičkový výkon má 25 kW.
Točivý moment je z klidového stavu 130 Nm a odpružení je vyřešeno přes trojúhelníková ramena. Rám vozu je z hliníku, díky čemuž se postaral i o jeho nízkou hmotnost. Pohon je zde jen u zadních kol. Tělo vozu může vnuknout myšlenku, že bude nepohodlný, ale opak je pravdou, vůz nabízí řidiči dostatek prostoru a dokonce i úložný prostor v zadní části vozu. Jízda údajně připomíná řízení motokáry.
Ačkoliv je vůz malý a lehký, tak mu nechybí moderní výbava. Nils využívá radarové senzory pro skenování prostoru před vozidlem a to až na vzdálenost 200 metrů. Rychlost může být regulována brzdnou dráhou a systém vozu dokáže dokonce sám zastavit. Brzdná dráha je zde velmi krátká a to díky 4 kvalitním kotoučovým brzdám.
K zobrazení rychlosti, a ostatních údajů, slouží sdružený sedmipalcový TFT displej. Je plně dotykový a lze přes něj ovládat téměř vše, od rádia až po telefon, palubní desku, zobrazení trasy, aktuální stav baterie aj. Topení i větrání jsou řešeny elektronicky. Sklenění plochy jsou odolné proti poškrábání. Světla jsou vyřešena prostřednictvím LED technologie pro denní a noční svícení. Kombinace speciálních obvodů a LED technologie zajistila, aby svícení spotřebovávalo jen minimum energie.
VW E-Bugster
Nejnovější brouk, který je nejšetrnější k přírodě. Je rovněž poháněn jen elektřinou a poprvé byl odhalen na North American International Auto Show v Detroitu. Výrobce by rád využil popularity brouků, aby si uživatelé zvykli na elektro provedení. Jedná se o třídvéřový vůz pro dvě osoby, ale pravděpodobně by byla verze i pro 4-5 osob.
- 0-100km/h: 10,9s
- Výkon: 114 koní
- Dojezd: 170 km
Elektromotor vozu je poháněn Lithium-iontovou baterií, která má kapacitu 28,3 kWh. Velkou výhodou je zde rychlé dobíjení, které je do 35 minut. Vůz byl vyroben ve spolupráci s Audi, BMW, Daimler, Porsche, Ford a General Motors, a proto je možné ho dobíjet z evropského 230V zdroje, ale i z amerického 120V zdroje. Dále pak přes klasické zdroje v dobíjecích stanicích. E-Bugster má stejnou délku jako standardní Brouk, je jen o 30 mm širší. U vozu jsou 20-ti palcová kola. E-Bugster tak získal dynamičtější a sportovnější vzhled. Dokonce i zde jsou světla osazena LED technologií pro denní nebo noční svícení. Denní světla mají tvar C a tím dodávají vozu moderní a stylový ráz.
Cílem bylo spojit sportovní ráz vozu s ekologickým provedení, což se víceméně povedlo. Hotová podívaná se naskytne uživateli po startování. Po stisku startovacího tlačítka se interiér rozzáří v bílé barvě a postupně zmodrá.
Budoucnost obou vozů je nejistá, ale jelikož jejich popularita stále narůstá, i díky konkurenci elektrovozů Tesla motors, tak je možné, že Volkswagen ohlásí v nejbližších letech jejich spuštění na trh.