Volkswagen překlenul v roce 2012 propast mezi světem silničních a terénních vozů modelem Passat Alltrack. Nyní přenáší tento koncept do dalšího segmentu díky novému modelu Golf Alltrack. Největší evropský výrobce automobilů oslaví světovou premiéru model

Volkswagen Golf Alltrack

V oblasti pohonu jsou pro Golf Alltrack k dispozici jeden zážehový (TSI) a tři vznětové (TDI) motory – bez výjimky výkonné jednotky s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Naprostou novinkou v nabídce modelové řady Golf je motor 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k. Jako TDI bude Golf Alltrack uveden na trh ve výko-nových variantách 81 kW/110 k (1.6 TDI), 110 kW/150 k (2.0 TDI) a 135 kW/184 k (2.0 TDI). Verze s výkonem 180 k a 184 k mají v sériové výbavě šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Trvalý pohon všech kol

4MOTION. Nový Golf Alltrack byl koncipován tak, aby odváděl stejně dobré výkony na zpevněných cestách i v lehkém terénu. Technickým základem je pohon všech kol 4MOTION. Systém, vybavený nejnovější generací spojky Haldex, je aktivní ještě dřív, než dojde k prokluzu kol. Ztráta trakce tím může být téměř zcela vyloučena. Řízení systému 4MOTION je přitom závislé na jízdní situaci. Při nízkém zatížení nebo setrvačné jízdě je zadní náprava odpojena a hnací síla je přenášena především na přední nápravu. Toto základní nastavení snižuje spotřebu paliva. Zadní náprava je v případě potřeby plynule připojena během zlomků sekundy. K tomu dochází prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex 5 ovládané elektrohydraulickým olejovým čerpadlem. Řídicí jednotka nepřetržitě vypočítává ideální hnací sílu pro zadní nápravu a řídí olejové čerpadlo, jímž reguluje míru sepnutí lamelové spojky. V případě potřeby lze na zadní nápravu přenášet téměř 100 procent hnací síly.

EDS a XDS. Zatímco mezinápravová spojka Haldex plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, je do elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC integrována elektronická uzávěrka diferenciálů obou náprav EDS. Kromě toho je Golf Alltrack na přední a zadní nápravě vybaven doplňkovou funkcí XDS, která při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje kola na vnitřní straně, a tak optimalizuje chování vozidla a jeho reakce na řízení. Jakmile elektronika rozpozná, že je jedno z vnitřních kol příliš odlehčeno, vytvoří hydraulický systém ESC na tomto kole cíleně brzdný tlak, aby byla opět zajištěna optimální trakce.

Jízdní režim „Offroad“ a terénní podvozek. Nejnovější varianta Golfu vykazuje díky o cca 20 mm vyšší světlé výšce, jízdnímu režimu „Offroad“ a pohonu všech kol 4MOTION v neschůdném terénu vlastnosti, které jsou jinak připisovány spíše vozům kategorie SUV. Jízdním režimem „Offroad“ je aktivována funkce automatického brzdění vozidla při jízdě ze svahu, upravena charakteristika pedálu plynu a systém ABS přejde na program pro jízdu v terénu, kdy je delší fází blokování kola při brzdění vytvářen před koly brzdný klín ze sypkého materiálu. Golf Alltrack kromě toho nabízí nejen vysloveně dobré terénní vlastnosti a vyšší úroveň aktivní bezpečnosti, ale hodí se i jako ideální tažné vozidlo, které zvládne jízdu s přívěsem o hmotnosti až 2000 kg (brzděný přívěs pro 12% stoupání).

Přeplňované motory s přímým vstřikováním

Jeden motor TSI, tři motory TDI. Nový Golf Alltrack bude při zahájení prodeje nabízen se čtyřmi čtyřválcovými motory, které všechny splňují emisní normu EU6. Rozsah výkonů sahá od 81 kW/110 k do 135 kW/184 k.

1.8 TSI s výkonem 180 k. Volkswagen nabízí poprvé v modelové řadě Golf motor 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k (od 4500 min-1). Čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem je k pohonu modelu Golf Alltrack ideální, protože již od 1350 min-1 poskytuje suverénní maximum točivého momentu 280 N.m, které neklesá až do 4500 min-1. Golf Alltrack 1.8 TSI je sériově vybaven šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, s níž zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a může jet nejvyšší rychlostí až 217 km/h. S touto agilitou kontrastuje nízká spotřeba paliva 6,8 l/100 km (tomu odpovídají emise CO2 158 g/km).

Technicky vyspělé vznětové motory. Všechny tři turbodiesely TDI pro Golf Alltrack jsou motory řady EA288. Čtyřválce common rail, představené poprvé v aktuální sedmé generaci Golfu, patří v celosvětovém měřítku mezi nejhospodárnější motory a navzdory různým hodnotám zdvihového objemu a výkonu sdílejí důležité technické moduly. Mezi ně patří mimo jiné konstrukční celky, které mají vliv na emise, jako je vstřikovací soustava, systém přeplňování a chladič stlačovaného vzduchu integrovaný do modulu sacího potrubí. Kromě toho je použit náročný systém recirkulace výfukových plynů. Emise snižuje rovněž oxidační katalyzátor, filtr pevných částic a zásobníkový katalyzátor NOx.

1.6 TDI s výkonem 81 kW/110 k. Vstupním motorem do světa nového modelu Golf Alltrack je TDI se zdvihovým objemem 1598 cm3 a výkonem 81 kW/110 k, který spotřebuje pouhých 4,7 l/100 km (emise CO2: 124 g/km). Nejvyšší výkon má řidič k dispozici mezi 3200 a 4000 min-1, maximální točivý moment 250 N.m od 1500 do 3000 min-1. Golf Alltrack 1.6 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 187 km/h.

2.0 TDI s výkonem 110 kW/150 k. Další výkonový stupeň pro model Golf Alltrack tvoří TDI se zdvihovým objemem 1968 cm3, výkonem 110 kW/150 k a průměrnou spotřebou pouhých 4,9 l/100 km (emise CO2: 127 g/km). Dvoulitrové TDI v modelu Golf Alltrack má dva vyvažovací hřídele, díky nimž vyniká mimořádně kultivovaným během. Nejvyšší výkon podává mezi 3500 a 4000 min-1, zatímco maximální točivý moment 340 N.m poskytuje již od 1750 min-1 (až do 3000 min-1). Golf Alltrack 2.0 TDI může jet rychlostí až 207 km/h a zrychlit z klidu na 100 km/h za 8,9 sekundy.

2.0 TDI s výkonem 135 kW/184 k. S výkonem 135 kW/184 k (při 3500 až 4000 min-1) stanovuje tento Golf Alltrack 2.0 TDI nový rekord: Je dosud nejvýkonnějším Golfem s karoserií Variant. Dvoulitrový turbodiesel předává šestistupňové převodovce DSG, která je v tomto případě součástí sériové výbavy, již od 1750 min-1 maximální točivý moment 380 N.m, který zůstává k dispozici až do 3250 min-1. Suverénní výkonové parametry v kombinaci s pohonem všech kol přispívají k vynikajícím terénním vlastnostem a umožňují připojit za vůz přívěs o hmotnosti až 2000 kg (brzděný při 12% stoupání). Motor, adaptovaný z modelu Golf GTD, zaručuje navíc nejsportovnější jízdní výkony, jejichž dokladem je nejvyšší rychlost 219 km/h a sprint z klidu na 100 km/h za 7,8 sekundy. Golf Alltrack 2.0 TDI spotřebuje pouhých 5,1 l/100 km (emise CO2: 134 g/km).

Exteriér – silueta

Golf Alltrack sdílí karoserii s modelem Golf Variant, jejíž světlá výška byla zvýšena až o 20 mm. Exteriér nového modelu byl však značně individualizován. Vznikl tak mimořádně charismatický vůz. Silueta Golfu Alltrack ihned zaujme černými lemy podběhů kol. Tyto robustní ochranné prvky pokračují nad bočními prahy a ve spodních dílech nově tvarovaných nárazníků. Boční prahy lakované matným odstínem „stříbrná Reflex“ jsou sportovně rozšířené a přebírají rovněž ochrannou funkci. Kromě toho je vzhled boční partie zušlechtěn speciálně pro modely Volkswagen Alltrack navrženými 17“ koly z lehké slitiny typu „Valley“, kryty vnějších zpětných zrcátek s lesklým lakem v odstínu „stříbrná Reflex“, logem „Alltrack“ na blatníku, matně chromovanou lištou pod bočními okny a „stříbrně“ eloxovanými podélnými střešními nosiči.

Exteriér – příď a záď

Svébytná čelní partie modelu Golf Alltrack se v horní části vyznačuje štíhlou příčnou lištou v masce chladiče s povrchovou úpravou v odstínu matného hliníku, která je protažena až do světlometů. Matně „černá“ je voštinová mřížka masky chladiče s chromovaným logem „Alltrack“. Spodní otvor pro přívod chladicího vzduchu v kompletně nově tvarovaném nárazníku je rovněž vyplněn mřížkou s voštinovou strukturou. Dalším výrazným prvkem je zde markantní příčná lišta v odstínu „stříbrná Reflex“, která se táhne v celé šířce nárazníku a po stranách obklopuje jako křídlo sériově dodávané mlhové světlomety (s integrovanou funkcí odbočovacích světel). Spodní část vozu chrání panel v odstínu „stříbrná Reflex“. Také vzadu ukazuje Golf Alltrack, vybavený tmavě červenými zadními světlomety, nový design nárazníku s vizuálně dominantním ochranným panelem v odstínu „stříbrná Reflex“. Verzi s motorem TSI 180 k lze poznat podle dvojité výfukové soustavy s chromovanými koncovkami na levé a pravé straně. Sportovní charakter dávají najevo také verze TDI s chromovanou dvojitou koncovkou výfukové soustavy na levé straně.

Interiér

Se sportovním offroadovým charakterem modelu Golf Alltrack koresponduje rovněž velmi kvalitně vybavený interiér. Styl interiéru je definován detaily, mezi něž patří kůží obšitý volant, kůží obšitá řadicí páka, specifické potahy sedadel s nápisem „Alltrack“ na předních opěradlech, ozdobné obložení v provedeních „Dark Magnesium“ (středová konzola) a „Tracks“ (přístrojová deska a výplně dveří) a dekorační osvětlení ve výplních dveří. K sériové výbavě patří také následující prvky (výběr, nad rámec výbavy „Comfortline“): automatická klimatizace Climatronic, bodové svítilny LED vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, informační a zábavní systém Composition Touch, systém sledování únavy řidiče a tempomat. Exkluzivním prvkem je chromovaná lišta s nápisem „4MOTION“ na víku úložné schránky na středové konzole, dále prahové lišty předních dveří z ušlechtilé oceli s nápisem „Alltrack“ a chromované ozdobné prvky různých ovládacích prvků a tlačítek (světla, ovládání oken, zrcátka). K sportovní atmosféře přispívá na přání dodávané černé čalounění stropu včetně obložení horních částí střešních sloupků a speciální pedály včetně opěrky pro levou nohu s povrchovou úpravou se vzhledem hliníku. Golf Alltrack přijde na trh se všemi uvedenými prvky na jaře příštího roku.