Známé heslo automobilky Audi zní Náskok díky technice, ovšem nyní se vyrojily spekulace o tom, že Audi možná nemá náskok jen díky technice.
I přesto, že aféra Dieselgate je na světě již přes půl roku, stále se okolo ní vede řada dohad. Mnoho detailů je totiž stále zastřeno tajemstvím. Pořád například nevíme, kdo vlastně dal pokyn k tomu, aby vadný software byl do automobilů přidáván. Zkrátka některé detaily ze zákulisí ještě musí být odhaleny a o to se pokusil i německý deník Handelsblatt.
Deník se snažil dopátrat toho, kde je vlastně onen začátek celé kauzy. Za použití blíže neověřených zdrojů přišel na to, že podvodný software rozeznávající normovaný měřící cyklus emisí měl vzniknout již v roce 1999. Již tehdy se mělo zjišťovat, jak by se dalo obejít neustále se zpřísňující emisní normy.
Deník také přišel na to, že software by snad neměl vzniknout ve Volkswagenu, ale jedná se o produkt automobilky Audi. Ovšem automobilka tento software nikdy nepoužila. Na přelomu tisíciletí totiž nebylo potřeba jej používat, protože automobilka normami procházela bez problému i bez něj.
O pár let později však software dostal šanci a byl použit právě koncernem Volkswagen. Důvodem tohoto kroku byla snaha o snížení normovaných emisí oxidu dusíku, při zachování přitažlivých dynamických vlastností vozu. Jaké mělo toto rozhodnutí dopad asi netřeba dál rozmazávat.
Audi i Volkswagen se odmítli k této informaci vyjádřit s odkazem na právě probíhající vyšetřování. Zpráva z interního auditu celého koncernu má být zveřejněna na konci tohoto měsíce. Volkswagenu se prozatím podařilo s USA dojednat podmínky úprav automobilů s podvodným softwarem. I přesto je však osud automobilky dost vážně nakloněn, protože pokuty budou značně vysoké a přesáhnout původně odhadovanou částku.