Dynamika na limitu – nové Audi R8
Žádný jiný sériově vyráběný model se čtyřmi kruhy není výkonnější, rychlejší a markantnější: Nový vysokovýkonný sportovní vůz R8* je ve všech oblastech techniky koncipován pro maximální dynamiku – od prostorového rámu ASF (Audi Space Frame), přes aerodynamiku až po nově vyvinutý pohon všech kol quattro. Atmosféricky plněný motor V10, uložený uprostřed před zadní nápravou, zaručuje fascinující výkony, především ve vrcholné verzi s výkonem 449 kW (610 k), což dokládají hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 3,2 sekundy a nejvyšší rychlosti 330 km/h.
Model R8 je sportovní vlajkovou lodí značky Audi díky svému vysokootáčkovému motoru se suverénními výkonovými parametry, který je uložen uprostřed před zadní nápravou, důslednému konceptu lehké konstrukce, extrémně dynamickému podvozku s pohonem všech kol quattro a zcela variabilnímu rozdělování točivého momentu. Nové Audi R8 podává výrazně vyšší výkony než předchůdce díky úzké spolupráci mezi závodními inženýry, závodními jezdci a vývojovými pracovníky, což se pozitivním způsobem odráží ve vlastnostech jak sériově vyráběného vozu, tak i závodní verze R8 LMS, vyvinuté na jeho základě.
„Nové Audi R8 V10 plus je nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem Audi všech dob,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva Audi, zodpovědný za technický vývoj. „Motoristický sport je odjakživa pevnou součástí charakteru naší značky. S novou řadou R8 přenášejí naši inženýři koncentrované závodní know-how značky Audi ze závodních okruhů na silnice. Tím posilujeme klíčové hodnoty naší značky: dynamiku, design a kvalitu.“
Motor: desetiválec ve dvou verzích
Motor nového vysokovýkonného sportovního vozu Audi je k dispozici ve dvou výkonových verzích – s výkonem 397 kW (540 k) v modelu R8 V10 a s výkonem 449 kW (610 k) v modelu R8 V10 plus. Maximální točivý moment 540, resp. 560 N.m je v obou případech dostupný při 6500 min-1. Výkon v porovnání s předchůdcem výrazně vzrostl, reakce vysokootáčkového (až 8700 min-1), atmosféricky plněného motoru se zdvihovým objemem 5,2 litru jsou ještě spontánnější. Agregát V10 má po vzoru závodních motorů mazání se suchou klikovou skříní. Jeho charakteristický zvuk je ještě plnější, na přání montuje Audi sportovní výfukovou soustavu.
Spotřeba paliva je v porovnání s předchůdcem nižší až o 13 procent (emise CO2 klesly až o 33 gramů na kilometr). Motor V10 pracuje s mnoha technickými řešeními pro hospodárný provoz. Mezi ně patří mimo jiné systém COD (Cylinder-on-Demand), který odpojuje jednu řadu válců při nízkém zatížení. Dalším přínosem je dvojité vstřikování, které vstřikuje palivo podle potřeby do spalovacích prostorů a do sacího potrubí. Pokud řidič při rychlosti jízdy více než 55 km/h uvolní pedál plynu, je motor odpojen od převodovky a nové R8 pokračuje v jízdě setrvačností. U stojícího vozu je V10 deaktivován systémem start-stop.
Nové Audi R8 je svými jízdními výkony v čele segmentu sportovních vozů. V10 zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k nejvyšší rychlosti 320 km/h. U modelu V10 plus, nejrychlejšího sériově vyráběného vozu Audi všech dob, to jsou 3,2 sekundy a 330 km/h, při zrychlení z 0 na 200 km/h uplyne 9,9 sekundy. U vrcholného modelu připadá na každou koňskou sílu pouhých 2,38 kilogramu hmotnosti bez provozních náplní – to je vynikající výkonová hmotnost.
Stabilita a dynamika: nový pohon quattro
Za motorem V10 je uložena extrémně rychle řadící sedmistupňová převodovka S tronic, kterou řidič ovládá elektronicky (by wire). Dvouspojková převodovka předává hnací sílu nově koncipovanému pohonu všech kol quattro s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou mezinápravovou spojkou na přední nápravě, která je pro zajištění maximálních jízdních výkonů aktivně chlazena kapalinou. Spojka rozděluje hnací sílu zcela variabilně v závislosti na jízdní situaci – až 100 procent může být přenášeno na přední nebo zadní nápravu.
Řízení mezinápravové spojky je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select a umožňuje řidiči výběr základních režimů comfort, auto, dynamic a individual. U modelu R8 V10 plus (na přání pro V10) je navíc k dispozici režim Performance s třemi doplňkovými módy dry, wet a snow, které přizpůsobují nejdůležitější parametry jízdní dynamiky přilnavosti povrchu vozovky. Mechanický samosvorný diferenciál zadní nápravy patří k sériové výbavě a jeho svornost byla nově optimalizována pro aktivně řízený pohon všech kol quattro.
Závodní geny: podvozek se zavěšením kol na dvojicích příčných ramen
Také v konstrukci podvozku se zavěšením kol na dvojicích příčných ramen z hliníku se zrcadlí závodní geny nového modelu Audi R8. U modelu V10 plus je nastavení mimořádně sportovní a pro oba motory se dodávají v sériové výbavě elektronicky řízené tlumiče (Audi magnetic ride).
Nové řízení s elektromechanickým posilovačem poskytuje citlivé spojení s vozovkou. Alternativně montuje Audi dynamické řízení, jehož převod se mění v závislosti na rychlosti jízdy.
Nové Audi R8 s oběma motory jezdí sériově na 19“ kolech, na přání je mohou nahradit 20“ kola s pneumatikami rozměrů 245/30 vpředu a 305/30 vzadu. Výkonné brzdy zaručují intenzivní zpomalení, u vrcholného modelu jsou brzdové kotouče vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny (na přání pro model R8 V10).
Systém Audi drive select začleňuje do svých čtyř základních režimů kromě pohonu quattro další systémy – škrticí klapku/pedál plynu, řízení, S tronic, adaptivní tlumiče, dynamické řízení (na přání) a klapky výfukové soustavy. V jízdních módech režimu Performance, dry, wet a snow, je řízena také charakteristika elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC.
Lehká konstrukce: hmotnost bez provozních náplní pouhých 1454 kilogramů
Pohotovostní hmotnost (bez řidiče) vrcholného modelu R8 V10 plus je pouhých 1555 kilogramů, hmotnost bez provozních náplní dokonce jen 1454 kilogramů. Rozhodujícím faktorem v důsledně realizovaném konceptu lehké konstrukce je prostorový rám ASF (Audi Space Frame), který váží díky nové konstrukci kombinující více materiálů pouhých 200 kilogramů. V ASF je 79 procenty zastoupen hliník a 13 procenty kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny – přesně podle motta značky Audi, které zní: „Správný materiál ve správném množství na správném místě“.
Do rámové konstrukce z hliníkových dílů jsou integrovány velké komponenty z uhlíkových kompozitů – středový tunel, zadní stěna a střešní sloupky B. U modelu R8 V10 plus jsou hliníkové vnější panely karoserie doplněny díly z uhlíkového kompozitu, jako jsou zadní boční panely „sideblades“ a difuzor. Oproti předchůdci má prostorový rám ASF z více materiálů o 40 procent vyšší torzní tuhost a nejlepšími vlastnostmi přesvědčí i v oblastech akustiky a pasivní bezpečnosti.
Stejně jako u závodního vozu je aerodynamický koncept nového modelu Audi R8 zaměřen primárně na jízdní stabilitu. Jeho centrálním prvkem je dlouhý a široký difuzor ve spodní části vozu. U modelu R8 V10 působí při nejvyšší rychlosti přítlak odpovídající hmotnosti 40 kilogramů na přední a 100 kilogramů na zadní nápravu.
Design: nízký, široký, svalnatý
Nové Audi R8 má vnější délku 4,42 metru a šířku 1,94 metru. Jeho proporce s interiérem umístěným co nejvíc vpředu, dlouhou zádí a relativně krátkým rozvorem prozrazují na první pohled technickou koncepci sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed. Charakteristické stylistické prvky předchůdce mají ještě ostřejší rysy. Například boční panely karoserie („sideblades“) protíná nyní nepřerušovaná ramenní linie, která boční stěně dodává charakter a napětí.
Velké otvory pro přívod vzduchu s vertikálními příčkami a světlomety LED obklopují širokou, nízkou a výrazně tvarovanou masku chladiče Singleframe. Na přání nabízí Audi světlomety LED s laserovými bodovými světly, která prodlužují dosah dálkových světlometů na dvojnásobek. V kombinaci s nimi se dodávají dynamické ukazatele směru i vpředu, v zadních světlometech LED jsou součástí sériové výbavy. Vzhled zádě určují difuzor, mřížka pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru a – u modelu V10 plus – pevný spoiler z uhlíkového kompozitu.
Devět barev karoserie lze libovolně kombinovat s šesti variantami bočních panelů karoserie „sideblades“. R8 V10 plus má sériově panely „sideblades“ z lesklého uhlíkového kompozitu (na přání pro R8 V10). V rámci programu Audi exclusive si mohou zákazníci nechat namíchat libovolný odstín laku. Také pro boční panely „sideblades“ je barva libovolně volitelná.
Interiér: lehká konstrukce v estetickém podání
Napnuté linie konceptu lehké konstrukce nového modelu Audi R8 nalézají pokračování i v interiéru. Určujícím prvkem je oblouk „monoposto“, který obklopuje přístrojový panel. Přístrojová deska budí dojem lehkosti a na svém spodním okraji nese ovládací prvky automatické klimatizace ve tvaru turbíny. Za sedadly je k dispozici odkládací prostor o objemu 226 litrů, který doplňuje zavazadlový prostor v přídi o objemu 112 litrů.
Nízko uložená sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy byla zcela nově vyvinuta. V modelu plus jsou nahrazena skořepinovými sedadly s lehkou konstrukcí (na přání pro V10). Co se týče čalounění, mají zákazníci na výběr Alcantaru a jemnou kůži Nappa v různých barevných kombinacích. K dispozici jsou navíc dva kožené pakety, nové kosočtvercové prošívání a ozdobná obložení z matného uhlíkového kompozitu. Individualisté si mohou v programu Audi exclusive nechat splnit téměř jakékoli další speciální přání.
Jako v závodním voze: ovládání a přístroje
Řidič sedí v novém modelu R8 jako v závodním voze. Může ovládat všechny důležité funkce, aniž by musel pouštět volant a odvracet zrak od dění před vozem. Multifunkční sportovní volant R8 plus, dodávaný sériově pro R8 V10, nese dvě satelitní tlačítka pro spuštění a vypnutí motoru a volbu jízdních režimů Audi drive select. Kůží obšitý volant R8 Performance se čtyřmi satelitními ovládacími prvky (sériově pro V10 plus, na přání pro V10) nabízí navíc tlačítko včetně otočného voliče režimu Performance a další tlačítko pro ovládání výfukové soustavy.
Závodní vůz připomíná také digitální displej Audi virtual cockpit, tvořený monitorem TFT s úhlopříčkou 12,3“, který zobrazuje veškeré informace v náročných grafických zobrazeních s vysokým rozlišením. Řidič má na výběr tři režimy zobrazení. V režimu Performance jsou kolem otáčkoměru rozmístěny další ukazatele – například točivého momentu a výkonu, teploty motorového oleje a pneumatik, zrychlení nebo časů na kolo na závodním okruhu. Řidič si přitom může individuálně nakonfigurovat ukazatele kolem rychloměru a otáčkoměru podle potřeby a využití.
Včetně MMI Navigation plus: výbava
Audi nabízí nový model R8 s velkorysou sériovou výbavou, jejímž výjimečným prvkem je MMI Navigation plus s MMI touch. Stejně jako u chytrého telefonu jsou úrovně ovládání rozčleněny do plochých hierarchií, včetně textového vyhledávání. K ovládání slouží volant, terminál MMI na konzole středového tunelu nebo hlasové povely. Dokonalým doplňkem systému MMI Navigation plus je modul Audi connect, který připojí nový model R8 k internetu prostřednictvím rychlé standardu LTE. Základem je druhá generace modulárních informačních a zábavních systémů MIB. Nabídku informačních a zábavních systémů završuje audiosystém Bang & Olufsen a Audi phone box.
Uvedení na trh: podzim 2015
Úspěšnou historii modelové řady Audi R8 odstartovalo uvedení první generace na trh v roce 2007. Od té doby bylo prodáno téměř 27 000 vozů. Předprodej nového modelu Audi R8 byl v České republice zahájen v červenci – vstupní cena za Audi R8 V10 činí 4 239 900 Kč vč. DPH, vrcholná varianta Audi R8 V10 plus přijde na 4 899 900 Kč vč. DPH. První vozy budou dodány zákazníkům na podzim. Na vozy se vztahuje prodloužená záruka na 4 roky, resp. 120 000 km bez zvýšení ceny.
Nová manufaktura: „Audi Böllinger Höfe“
Nové Audi R8 vzniká ve speciálně vybudovaném výrobním závodě „Audi Böllinger Höfe“ v Heilbronnu. Jak karosárna, tak i finální montáž se vyznačují mnoha novými procesy a velmi flexibilní organizací, které byly navrženy speciálně pro malosériovou výrobu s manufakturním charakterem. Vzniká tak velký prostor pro splnění individuálních přání zákazníka.
V nové manufaktuře pro model R8, která je provozována společností quattro GmbH, je zaměstnáno až 500 vysoce kvalifikovaných pracovníků. Ti v 15 taktech o délce cca 30 minut vyrábí každý vůz s největší řemeslnou pečlivostí. Každý nový vysokovýkonný sportovní vůz absolvuje před expedicí k zákazníkovi přísnou kontrolu kvality.
Točivý moment 920 N.m: Audi R8 e-tron
Audi R8 e-tron s čistě elektrickým pohonem se představuje v důkladně přepracované podobě. Prostorový rám ASF z více různých materiálů nového sériově vyráběného modelu R8 je u elektromobilu rozšířen o zadní modul z uhlíkových kompozitů. Vnější panely jsou vyrobeny z uhlíkových kompozitů a hliníku, součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx je pouhých 0,28. Na přídi a bočních panelech „sideblades“ jsou specifická řešení z oblasti osvětlovací techniky pro model e-tron.
Vysokonapěťový akumulátor ve tvaru písmene T je umístěn v poloze, která je z hlediska těžiště ideální, a jako součást ASF je integrován do středového tunelu za prostorem pro cestující. Akumulátor používá novou lithium-iontovou technologii. V porovnání s prvním technickým prototypem R8 e-tron vzrostla kapacita akumulátoru z cca 49 na 90,3 kWh. R8 e-tron tak nabízí dojezd na jedno nabití až 450 kilometrů. Systém nabíjení CCS (Combined Charging System) je koncipován i pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Systém řízení chladicí soustavy s tepelným čerpadlem inteligentně využívá přebytečné teplo a zároveň zajišťuje energeticky efektivní vyhřívání interiéru.
Dva elektromotory na zadní nápravě poskytují nejvyšší výkon dvakrát 170 kW a maximální točivý moment dvakrát 460 N.m. Systém rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola zaručuje maximální stabilitu a dynamiku. Audi R8 e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Díky novému inteligentnímu řízení energetických toků je výrazně efektivnější než R8 e-tron první generace. Elektromechanická brzdová soustava na zadní nápravě umožňuje při zpomalování vysokou míru rekuperace.
Pro závodní dráhu: Audi R8 LMS
Kromě silničního sportovního vozu R8 debutuje nový závodní vůz R8 LMS, který ukazuje, jak úzce jsou u Audi vzájemně provázány oblasti motoristického sportu a sériové výroby. Oba vozy sdílejí přibližně 50 procent shodných dílů a karoserii obou vozů vyrábí závod „Audi Böllinger Höfe“.
Skelet karoserie závodního vozu kategorie GT3 s pohonem zadních kol vychází z prostorového rámu ASF z více různých materiálů, který byl v potřebných oblastech cíleně vyztužen a opatřen bezpečnostním rámem. Vnější panely jsou z velké části vyrobeny z uhlíkového kompozitu a homologační hmotnost činí 1225 kilogramů. Motor V10 je prakticky identický se sériově vyráběným agregátem a dosahuje výkonu cca 430 kW (585 k). Zdokonalena byla rovněž aerodynamika s nižší hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx. Díky speciálním difuzorům v zadní části vozu a rovné spodní části vozu má nový vůz R8 LMS větší přítlak, který umožňuje použití menších spoilerů, a tím dosažení vyšší nejvyšší rychlosti.
Prodej nového Audi R8 LMS soukromým závodním týmům po celém světě bude zahájen pro sezonu 2016. Nový závodní vůz absolvuje první tovární nasazení v mezinárodních vytrvalostních závodech již v roce 2015, například ve 24h závodech na Nürburgringu a ve Spa. Pouhých deset týdnů po světové premiéře na Ženevském autosalonu předvedl nový závodní vůz R8 LMS skvělý debut vítězstvím ve čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu.