Třetí generace Audi S3 posunuje laťku opět o kus výš svým výkonem 221 kW (300 k) a točivým momentem 380 N.m. Lehký prémiový kompaktní vůz, který se začne prodávat začátkem roku 2013, spojuje dynamický výkon s průkopnickou hospodárností. Ve všech oblastech
Motor
Dlouhozdvihová jednotka 2.0 TFSI v modelu Audi S3 je od základu zcela novým vývojem. Se svým předchůdcem, který v letech 2005 až 2009 získal pětkrát za sebou ocenění “motor roku” (“engine of the year”), má společný pouze zdvihový objem 1984 cm3 (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 milimetru). Čtyřválec poskytuje v rozpětí otáček od 1800 do 5500 min-1 maximální točivý moment 380 N.m. Při 5500 min-1 pak dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (300 k), nejvyšší otáčky jsou 6800 min-1.
Jízdní výkony modelu S3 jsou pozoruhodné. Sprint z nuly na 100 km/h je ve spojení s převodovkou S tronic otázkou 5,1 sekundy, s mechanickou převodovkou uběhne 5,4 sekundy. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h je formální záležitostí. S3 s převodovkou S tronic se v průměru spokojí s 6,9 litru benzinu na 100 km (s mechanickou převodovkou: 7,0 l/100 km), což odpovídá emisím CO2 ve výši 159 (162) gramů na kilometr. V porovnání s předchůdcem klesla spotřeba paliva o 1,5 l/100 km (s mechanickou převodovkou).
Výkonný čtyřválec má dva vyvažovací hřídele, které se otáčejí dvojnásobkem otáček klikového hřídele a zajišťují vysokou úroveň kultivovanosti běhu. Sportovní zvukový projev vzbuzuje emoce. V interiéru zesiluje vnímání zvuku motoru elektromechanické zvukové zařízení na stěně mezi motorovým prostorem a interiérem. Do výfukové soustavy je navíc integrována zvuková klapka, která se otvírá v určité oblasti otáček a propůjčuje modelu S3 sportovně sonorní zvuk.
Jednotka 2.0 TFSI přichází v mnoha oblastech konstrukce s inovativními technickými řešeními. Jedním z nich je přídavné nepřímé vstřikování, které doplňuje přímé vstřikování benzinu FSI v oblasti částečného zatížení, aby se snížila spotřeba paliva a množství emisí pevných částic. Vstřikování FSI, které pracuje s tlakem až 200 barů, přichází ke slovu při spuštění motoru a při vyšším zatížení.
Vývojáři dosáhli ještě větší flexibility v řízení výměny plynů ve spalovacích prostorech. Na straně výfuku mění Audi valvelift system zdvih ventilů ve dvou stupních, vačkový hřídel na straně sání lze v případě potřeby plynule natáčet v rozsahu 30° úhlu klikového hřídele a na straně výfuku o 60°. Motor přeplňovaný turbodmychadlem má neobvykle vysoký kompresní poměr 9,3:1.
Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, kde je ochlazováno chladicí kapalinou. Toto řešení snižuje teplotu výfukových plynů a zrychluje zahřátí na provozní teplotu po studeném startu, čímž klesá spotřeba paliva ve fázi studeného startu. Tento koncept má rovněž pozitivní vliv na spotřebu paliva při sportovním stylu jízdy, protože nemusí docházet k obohacování směsi při plném zatížení. Rovněž velkoryse dimenzované turbodmychadlo bylo nově vyvinuto. Vytváří maximální plnicí tlak až 1,2 baru a zrychluje reakce motoru. Vysokovýkonný mezichladič stlačovaného vzduchu integrovaný do oběhu chladicí soustavy výrazně snižuje teplotu stlačovaného vzduchu, a zvyšuje tak množství vzduchu použitelné pro spalování.
Průtok chladicí kapaliny v inovativní chladicí soustavě motoru 2.0 TFSI řídí dvě rotační šoupátka spojená do jednoho modulu. Jejich úkolem je zajistit po spuštění motoru rychlé zahřátí motorového oleje na provozní teplotu a udržovat teplotu chladicí kapaliny mezi 85 a 107 °C v závislosti na provozní situaci. Tím je při každém zatížení a otáčkách zajištěna nejlepší rovnováha mezi minimálním třením a vysokou termodynamickou účinností.
Motor 2.0 TFSI byl speciálně upraven pro požadavky nového modelu Audi S3. Síly jsou na klikový hřídel přenášeny písty se silnějšími čepy a novými pístními kroužky a zesílenými ojnicemi s novým uložením. Blok motoru z šedé litiny má vyztužená hlavní ložiska a hlava válců je vyrobena z nové, mimořádně lehké slitiny hliníku a křemíku, která se vyznačuje vysokou pevností a teplotní stabilitou.
Nová povrchová úprava pláště pístu a valivá ložiska vyvažovacích hřídelů udržují vnitřní tření na nízké úrovni. Elektronicky řízené olejové čerpadlo spotřebuje jen tolik energie, kolik je nezbytné pro zajištění optimálního mazání za příslušných provozních podmínek.
Navzdory složité konstrukci a vysokému výkonu váží nový motor 2.0 TFSI pouhých 148 kilogramů – o pět kilogramů méně než u předchůdce. Rozměry jsou kompaktní – délka je jen 603 milimetrů, šířka 678 milimetrů a výška 664 milimetrů.
Přenos hnací síly
Nové Audi S3 je sériově vybaveno šestistupňovou mechanickou převodovkou s lehkou hořčíkovou skříní. Alternativně se dodává převodovka S tronic, která se vyznačuje vysokou účinností a dlouhým převodem šestého stupně. Nižší převodové stupně mají v zájmu dynamiky krátké převody, což platí i pro mechanickou převodovku.
Převodovka S tronic je složena ze dvou dílčích převodovek, jimž jsou přiřazeny dvě lamelové spojky. Velká vnější spojka K1 přenáší točivý moment na plný hřídel nesoucí soukolí převodových stupňů 1, 3 a 5. Kolem plného hřídele se otáčí dutý hřídel, který je spojen s menší spojkou K2 umístěnou uvnitř velké spojky. Dutý hřídel nese soukolí převodových stupňů 2, 4 a 6 a zpětného chodu.
Obě dílčí převodovky jsou trvale aktivní, ale jen jedna z nich je spojena s motorem. Pokud řidič zrychluje například na třetí převodový stupeň, je již ve druhé dílčí převodovce zařazen čtvrtý stupeň. Řazení probíhá pouhou výměnou spojek, což trvá několik setin sekundy. Vše probíhá tak rychle a plynule, že je to sotva vnímatelné.
Převodovku S tronic lze ovládat krátkou pákou voliče nebo na přání dodávanými pádly na volantu. Kromě manuálního režimu jsou k dispozici automatizované provozní režimy D a S. Tlačítkem může řidič aktivovat funkci Launch Control, která řídí rozjezd vozidla s kontrolovaným prokluzem kol zajišťujícím suverénní přenos hnací síly na vozovku.
Trvalý pohon všech kol quattro je pevnou součástí hnacího řetězce. Nový špičkový model řady A3 díky němu získává rozhodující náskok před konkurencí s pohonem pouze jedné nápravy. Audi S3 může na výjezdu ze zatáčky dřív a bezpečněji akcelerovat. Jízdní vlastnosti vozu jsou za všech podmínek dynamické a stabilní, zejména za deště a na sněhu.
Srdcem pohonu quattro je elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná lamelová spojka, která je v zájmu vyváženého rozložení hmotnosti mezi nápravy uložená na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem.
Ve skříni mezinápravové spojky je uložena sada lamel v olejové lázni. Kovové třecí kotouče jsou po dvojicích uspořádané za sebou – vždy jeden kotouč je pevně spojen se skříní, která se otáčí se spojovacím hřídelem, zatímco druhý kotouč je spojen s výstupním hřídelem do zadního diferenciálu.
V normálním provozu je největší část hnací síly přenášena na přední kola. V případě, že přední kola začnou ztrácet trakci, může být hnací síla přenášena plynule dozadu stlačením sady lamel během několika milisekund. Axiální vícepístové čerpadlo vytvoří extrémně rychle potřebný tlak.
Podvozek
Nové Audi S3 nabízí dynamické jízdní vlastnosti sportovního vozu. Na povely volantu reaguje precizně a spontánně, všechny druhy zatáček projíždí vysokou rychlostí s minimálním nakláněním karoserie. Jízdní vlastnosti jsou precizní, bezpečné a téměř neutrální.
Základem výše uvedených provozních vlastností je jemně vyvážené rozdělení hmotnosti mezi nápravy. Přední náprava je v porovnání s předchůdcem posunuta o 52 mm dopředu. Nový motor 2.0 TFSI je o pět kilogramů lehčí než dosavadní agregát a je skloněn o 12° dozadu. Toto uspořádání vychází z modulární koncernové platformy pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč, na níž je nové Audi S3 postaveno.
Pomocný rám, naklápěcí ložiska přední nápravy McPherson, deformační zóny, přední blatníky a kapota motoru jsou vyrobeny z hliníku, čímž se dohromady ušetřilo 17 kilogramů. Rozchod předních kol je 1535 mm a přední i zadní náprava jsou vybaveny příčným zkrutným stabilizátorem.
Další inovací v Audi S3 je progresivní řízení. Řídicí tyč má ozubení s proměnným převodem – méně přímý je ve středové poloze a velmi strmý při velkém natočení volantu. Pro řidiče to znamená příjemně klidné chování při jízdě přímým směrem a velmi spontánní reakce v prudkých zatáčkách.
Výkonný elektromotor posilovače řízení je dokonale sladěn s výše uvedenou charakteristikou. Účinek posilovače s rostoucí rychlostí jízdy klesá a při jízdě přímým směrem neodebírá posilovač žádnou energii, čímž se snižuje spotřeba paliva až o 0,3 litru na 100 kilometrů.
Progresivní řízení úzce spolupracuje s různými systémy nového modelu S3 – se sériově dodávaným sledováním únavy řidiče, které doporučuje přestávku pro odpočinek, a s na přání dodávaným systémem Audi active lane assist a parkovacím asistentem.
Rozchod kol čtyřprvkové zadní nápravy je 1511 mm. Podélná ramena zachycují hnací a brzdné síly. V zájmu jízdního komfortu mají jejich lůžka velký objem a relativně velkou pružnost. Naproti tomu trojice příčných ramen pro každé kolo má na starosti příčné síly. Jejich uchycení k ocelovému pomocnému rámu je tuhé, což zlepšuje jízdní dynamiku. V porovnání s A3 mají všechna lůžka sportovně tuhou charakteristiku.
Ramena zadní nápravy jsou vyrobena z vysokopevnostní oceli, nosiče kol jsou hliníkové. Tlumiče a kompaktní vinuté pružiny jsou vzájemně oddělené. Výsledkem jsou citlivé reakce a velký objem zavazadlového prostoru. Sportovní podvozek snižuje karoserii v porovnání s A3 o 25 mm.
Nové Audi S3 jezdí na kolech z lehké slitiny s rozměrem 7,5 J x 18 s pneumatikami 225/40. Kola mají design specifický pro model S, s pěti paralelními paprsky. Náročná výroba kol zahrnuje speciální proces, v němž se lože ráfku válcuje přes válec pod vysokým tlakem a při vysoké teplotě. Zatímco zařízení modeluje polotovar kola, materiál se zpevňuje, což umožňuje tenčí tloušťku stěn – kolo je lehčí a zároveň pevnější. Navzdory dynamickému výkonu přispívají všechny pneumatiky svým nízkým valivým odporem k hospodárnosti nového Audi S3.
Brzdy nového S3 lze přesně dávkovat, zpětná vazba v “tuhém” pedálu je spontánní. Přední kotouče jsou vnitřně chlazené a mají průměr 340 mm. Černě lakované brzdové třmeny nesou loga S3. Nová elektromechanická parkovací brzda, kterou řidič ovládá tlačítkem, je integrována do brzdové soustavy zadní nápravy. Nový evoluční stupeň elektronického stabilizačního systému ESC se vyznačuje extrémně citlivou regulací.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select je v novém Audi S3 součástí sériové výbavy. Systém mění charakteristiku elektronického pedálu plynu, posilovače progresivního řízení a řazení na přání dodávané převodovky S tronic. Řidič rozhoduje pomocí tlačítka, zda mají systémy pracovat v režimu comfort, auto, dynamic, efficiency nebo individual. V úrovni individual (od výbavy s audiosystémem MMI Radio) si může do jisté míry sestavit vlastní profil.
V režimu efficiency pracuje i sériově dodávaná komfortní automatická klimatizace, tempomat, případně adaptivní tempomat a adaptivní světlomety s ohledem na nejnižší možnou spotřebu. Převodovka S tronic v tomto režimu využívá funkci setrvačné jízdy, jakmile řidič uvolní pedál plynu.
Dalším modulem dodávaným na přání a zahrnutým do sféry vlivu řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou adaptivní elektromagnetické tlumiče Audi magnetic ride. Mezi písty tlumičů obíhá syntetický olej, který obsahuje mikroskopické magnetické částečky. Pokud je do cívky přivedeno napětí, postaví se částice kolmo ke směru proudění oleje, a brání tak jeho protékání kanály v pístu.
Řídicí jednotka průběžně analyzuje stav silnice a styl jízdy a během milisekund přizpůsobuje stále znovu intenzitu tlumení nové situaci. Řidič může volit mezi třemi režimy. V normálním režimu má nový model S3 vyvážené jízdní vlastnosti, ve sportovním režimu udržuje těsnější spojení s vozovkou. Reakce na řízení jsou ještě spontánnější a pohyby karoserie jsou dalekosáhle potlačeny.
Karoserie
Lehká konstrukce ultra patří mezi klíčové kompetence společnosti Audi. Nový model S3 váží 1395 kg – to je hodnota, která je v tomto segmentu suverénně nejlepší. V porovnání s předchozí generací byla pohotovostní hmotnost snížena o 60 kilogramů. Díky vyspělým druhům oceli tvářené za tepla včetně tvrzení je jen surová karoserie o 28 kilogramů lehčí než u předchůdce. Koncepce lehké konstrukce je doplněna použitím velkých hliníkových dílů v přední části karoserie.
Třídveřová karoserie modelu S3 je kromě toho velmi tuhá, bezpečná a má výborné akustické vlastnosti. Zvukově izolační sklo předního okna je součástí sériové výbavy. Hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx je pouhých 0,33. Nové Audi S3 je 4254 mm dlouhé, 1777 mm široké a 1435 mm vysoké. Rozvor náprav je 2595 mm, o 17 mm delší než u předchůdce.
Vnější design
Nové Audi S3 budí na silnici sportovní dojem s pevně definovanými rysy. Všechny stylistické prvky jsou precizní a výrazné. Atletický profil s nízkou kapotou motoru, charakteristickou linií tornádo pod okny a silně skloněnými střešními sloupky C karoserii vizuálně prodlužuje. Audi dodává sériově světlomety xenon plus včetně diod LED pro denní svícení. Nízké zadní svítilny s integrovaným adaptivním brzdovým světlem jsou rovněž osazeny diodami LED.
Adaptivní xenonové světlomety Audi adaptive light se natáčejí do zatáček, jsou však také propojeny s navigačním systémem a disponují funkcemi automatické změny rozložení světla na vozovku při jízdě ve městě, mimo město, po dálnici, na křižovatkách a v zemích s levostranným provozem. Ve spojení s přední kamerou je automaticky plynule regulován dosvit světlometů. Při jízdě za tmy se tak výrazně zlepšuje viditelnost, a tím i bezpečnost.
Absolutní novinkou v segmentu prémiových kompaktních vozů jsou na přání dodávané světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce, které byly dosud vyhrazeny pouze luxusním vozům. Světlo potkávacích světlometů je generováno celkem devíti vysokovýkonnými čipy s diodami LED ve dvou reflektorech s volnou odrazovou plochou, zatímco dálkové světlomety s ozdobným rámečkem z matného hliníku vyzařují světlo z deseti vysokovýkonných diod LED. V závislosti na zvolené výbavě se dálkové světlomety zapínají automaticky a prudké zatáčky osvětlují světlomety LED pro odbočování. Komfortní světelné funkce jsou doplněny světlem pro jízdu mimo město, po dálnici a v zemích s levostranným provozem. V mlze nebo za hustého sněžení zvyšuje bezpečnost světlo pro nepříznivé počasí.
Znakem nekompromisních sportovních vlastností je u modelů S specifická maska chladiče Singleframe. Její rámeček má hliníkovou povrchovou úpravu a vnitřní mřížka dostala matný povrch v platinově šedém odstínu. Hliníkovým odstínem se lesknou rovněž dvojité horizontální příčné lišty. Nově tvarovaný nárazník nese dvojitá žebra s hliníkovou povrchovou úpravou v bočních otvorech pro přívod vzduchu. Výrazné hrany lemují velké otvory pro přívod vzduchu s leskle černými kosočtvercovými mřížkami. Ke kolům směřují přídavné naznačené otvory.
Z profilu jsou nepřehlédnutelné kryty vnějších zpětných zrcátek s hliníkovou povrchovou úpravou a výrazné prahové lišty. Záď se prezentuje nově navrženým nárazníkem. Do platinově šedého difuzoru jsou vsazeny čtyři chromované oválné koncovky výfukové soustavy. Velký střešní spoiler vytváří přítlak na zadní nápravě.
Záď a masku chladiče Singleframe zdobí loga S. Mezi 14 barvami karoserie nabízenými pro model Audi S3 jsou dva exkluzivní laky s krystalickým efektem v odstínech černá Panther a modrá Estoril.
Interiér
Interiér je logickým pokračováním atletického designu exteriéru. V celé šířce přístrojové desky se táhne zvýrazněný oblouk. Těleso přístrojové desky je štíhlé a nízké a budí dojem, že se vznáší na středové konzole. Atmosféru v interiéru dále vylepšují velké kruhové výdechy ventilační soustavy, elegantní ovládací panel klimatizace a ozdobné lišty v provedení z matného kartáčovaného hliníku nebo v černém 3D designu. Jako v každém Audi nevyžaduje přehledné ovládání bližšího vysvětlování, kvalita je suverénní a nabídka místa velkorysá. Objem zavazadlového prostoru činí 365 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel to je 1100 litrů.
Stupnice přístrojů jsou šedé, ručičky bílé. Další specifickou zvláštností modelu S je ukazatel plnicího tlaku integrovaný do otáčkoměru. Informační systém řidiče s doporučením přestávky k odpočinku je součástí sériové výbavy, elektricky výsuvný monitor (sériově od audiosystému MMI Radio) ukazuje při zapnutí zapalování speciální uvítací grafiku ve stylu S3. Nově navržený kůží obšitý multifunkční sportovní volant dodávaný na přání má dole zploštělý věnec a v kombinaci s převodovkou S tronic hliníková pádla pro manuální řazení. Pedály a opěrka pro levou nohu jsou vyrobeny z kartáčovaného hliníku.
Rovněž sportovní sedadla s nastavitelnou délkou sedáku byla nově vyvinutá. V nabídce jsou tři varianty čalounění. V první variantě jsou výrazné boční polštáře potaženy perleťovou kůží Nappa a sedací plochy tkaninou. Druhou možností je kombinace z perforované Alcantary a perleťové kůže Nappa. Třetí variantou je snoubení kůže Velvet s jemnou kůží Nappa. Na přání dodává Audi sportovní sedadla S s integrovanými opěrkami hlavy a kosočtvercovým prošíváním.
Interiér modelu S3 je včetně čalounění stropu černý a zvýrazněný kontrastním stehováním. Alternativně se dodává dvoubarevné provedení Audi design selection v odstínech černá/červená korso. Na prahových lištách, volantu, hlavici řadicí páky/páky voliče a na přístrojích jsou loga S. Komfortní dvouzónová automatická klimatizace a paket odkládacích schránek patří k sériové výbavě modelu Audi S3.
Výbava
Audi nabízí pro nový model S3 na přání veškerá inovativní řešení v oblasti mobilních informačních, zábavních a asistenčních systémů, která jsou k dispozici pro modelovou řadu A3.
Pod hlavičkou Audi connect je shrnuta široká nabídka na míru střižených internetových služeb, které spojují řidiče s okolním světem a přinášejí mu rychle a ve snadno srozumitelné podobě důležité informace.
Pro využívání nových služeb koncipovala značka Audi různé moduly informačních a zábavních systémů, na jejichž vrcholu stojí MMI Navigation plus s MMI touch. Highendový systém přesvědčí extrémně tenkým, elektricky výsuvným sedmipalcovým monitorem a novým ovládacím konceptem, u něhož je MMI touch integrován do otočného tlačítka. Audi Phone Box připojí pohodlným způsobem mobilní telefony k vozidlu a zvuková aparatura Bang & Olufsen nabízí ryzí zážitek z poslechu HiFi, přičemž světlovody LED zdůrazňují hlubokotónové reproduktory ve dveřích.
Asistenční systémy pro model S3 pocházejí přímo z vyšší třídy. Paleta začíná adaptivním tempomatem, který ve spojení s bezpečnostním systémem Audi pre sense front dokáže autonomně brzdit při rychlosti jízdy do 30 km/h, a sahá přes Audi side assist, Audi active lane assist a kamerové rozpoznávání dopravního značení až k parkovacímu asistentovi. Nabídku dále doplňuje velké množství sportovních a komfortních prvků výbavy na přání, například adaptivní světlomety, dodávané rovněž s plynulou regulací výšky světelného paprsku, komfortní klíček a panoramatické skleněné střešní okno.
Audi S3 se objeví u prodejců začátkem roku 2013. Základní cena v Německu byla stanovena na 38 900 eur.
http://www.youtube.com/watch?v=KhGMnAosN0k