Poměrně překvapivou zprávu přinesl v těchto dnech samotný Volkswagen, který i přesto, že v předchozích dnech potvrdil, že škodlivý software nainstaloval i do evropských vozů, nyní tvrdí, že si není zcela jistý, zda byl aktivní při evropských emisních testech.
Doposud odhadované množství automobilů, které v sobě ukrývají onen nebezpečný software, se odhadovalo na více jak 11 milionů kusů. Toto číslo by však mohlo být o něco nižší. Volkswagen potvrdil, že byl software aktivní při měřícím cyklu v USA, kde jsou limity mnohem přísnější. Otázkou je však, jak si stojí evropský trh. Seznam vozů, které by v sobě mohli software ukrývat, stále ještě není kompletní, tedy doposud se nestihlo prověřit, zda každý jednotlivý kus software opravdu skutečně používal. Zjišťování skutečného stavu navíc komplikuje fakt, že motory 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI, procházely v rámci modernizace automobilů nejrůznějšími úpravami. To má za následek, že se samotné šetření velmi protáhne.
Do samotné aféry se nyní krom automobilek začínají zapojovat i jednotlivé vlády zemí, u kterých hrozí potencionální výskyt automobilů s nebezpečným softwarem. Ani Česku se tato aféra nevyhnul a do celé situace se nyní zapojuje i ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem. Ten již polovině tohoto týdne nastínil možný scénář průběhu oprav vozidel. Ministerstvo by mělo na základě registru řidičů kontaktovat přibližně 148 tisíc majitelů automobilů s motory EA 189 a pozvat je do autoservisů.
Samotná oprava bude probíhat nejspíše pouze na softwarové úrovni, když doposud není jisté, jak se změny projeví na celkové dynamice vozidla. Návštěva servisu budě čistě dobrovolná, protože vozy i s nebezpečným softwarem splňují homologační normy pro provoz na našich silnicích. Vše tak bude spočívat na morálních bedrech majitelů postižených vozidel.