Od studie na závodní trať. Porsche Mission R, představené loni na IAA, dostává reálný rozměr. Elektrický koncept sportovního vozu se ukazuje na okruhu v plném nasazení.
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance
Automobilka Porsche začala testovat technologické komponenty koncepční studie Mission R s modelem 718 Cayman GT4 ePerformance. Koncept Porsche Mission R byl přitom představen na veletrhu IAA Mobility 2021 jako vize plně elektrického závodního vozu GT pro klientský motorsport budoucnosti. Inovativní koncept elektrického pohonu modelu Mission R nyní demonstruje svůj potenciál na závodních okruzích, přičemž Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance slouží jako testovací vozidlo. Stejně jako koncept Mission R používá i závodní vůz s pohonem všech kol podvozek osvědčeného modelu 718 Cayman GT4 Clubsport. Celá technologie elektromotoru a baterií pochází z konceptu pro IAA, který v módu „kvalifikace“ produkuje maximální výkon 735 kW, tedy 1 000 koní a více. V simulovaném závodním nasazení je k dispozici výkon 450 kW (612 k) po dobu 30 minut – tedy celého trvání závodu Carrera Cupu. Pokud jde o časy na kolo a maximální rychlost, 718 Cayman GT4 ePerformance dosahuje stejných hodnot jako současná generace spalovacího Porsche 992 911 GT3 Cup.
„S modelem Mission R jsme nastínili, jak si Porsche do budoucna představuje udržitelné zákaznické automobilové závody. Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance nyní ukazuje, jak působivě tato vize funguje na závodním okruhu,“ říká Matthias Scholz, projektový manažer závodních vozů GT. „Jsme mimořádně nadšeni z pozitivní odezvy, protože pohár jedné značky s elektrickými vozy by byl důležitým doplňkem našeho stávajícího klientského závodního programu.“
V roce 2030 chce být automobilka Porsche uhlíkově neutrální v celém řetězci prodaných nových automobilů. Do té doby by měl být podíl všech nových automobilů Porsche s plně elektrickým pohonem přes 80 %.
Stejně jako u modelu Mission R tak i u Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance je plně elektrické pohonné ústrojí založeno na synchronním elektromotoru s permanentním buzením (PESM), který je na přední i zadní nápravě. Společně mohou poskytnout systémový výkon až 800 kW (1 088 k) a pohon 4×4. Vzhledem k potenciálu nechybí ani přímé chlazení elektromotorů a baterií olejem, vyvinuté společností Porsche. „Integrace olejového chlazení výrazně ovlivnila koncepci vozidla,“ vysvětluje Björn Förster, projektový manažer GT4 ePerformance. „S odborníky v oblasti aerodynamiky a termodynamiky, stejně jako s vysokonapěťovými specialisty a experty na karoserii vytvořil vývojový tým pozoruhodnou architekturu. Ta poprvé využívá plný potenciál bateriových článků, protože nedochází ke snížení výkonu vlivem teploty. Díky tomu zůstává výkon v závodním režimu konstantní po dobu půl hodiny.“ Technologie 900 V umožňuje nabití baterií z 5 na 80 procent přibližně za 15 minut (SoC).
Pod taktovkou designéra Granta Larasona představil tým Porsche Style tvar modelu 718 Cayman GT4 ePerformance. Závodní vůz je o 14 centimetrů širší než 718 Cayman GT4 Clubsport. Asi 6 000 dílů bylo navrženo zcela nově. Karoserie je vyrobena mimo jiné z kompozitních materiálů z přírodních vláken, přičemž výroba samotná generuje mně emisí než produkce srovnatelných syntetických materiálů. Recyklovaná uhlíková vlákna se rovněž používají pro testovací účely. V porovnání s modelem 718 Cayman GT4 Clubsport poskytují rozšířené blatníky více prostoru pro širší 18“ závodní pneumatiky Michelin. Ty pracují také s vysokým podílem obnovitelných materiálů.
GT4 ePerformance Tour #race2zero
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance slaví svou premiéru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, který se koná od 23. do 26. června 2022. Na slavném motoristickém festivalu v jižní Anglii se plně elektrický koncepční vůz zúčastní závodu do vrchu o délce zhruba 1,9 kilometru. Jeho druhé vystoupení se pak uskuteční 20. srpna 2022 v továrně Porsche v Lipsku u příležitosti 20. výročí výrobního závodu Porsche Lipsko. Zde existuje 3,7kilometrový okruh zahrnující slavné úseky světoznámých závodních tratí. Dva předváděcí vozy 718 Cayman GT4 ePerformance projedou různými evropskými zeměmi než se začátkem roku 2023 vydají do USA. Světové turné končí v asijsko-pacifickém regionu, kde bude čistě elektrický závodní vůz jezdit až do poloviny roku 2024. V souladu se strategií udržitelnosti celého projektu „race2zero“ byla doprava logisticky optimalizována a bude realizována výhradně lodí, vlakem a nákladními vozy.
„Model 718 Cayman GT4 ePerformance razí cestu zákazníkům Porsche v závodech elektromobilů. V prvním kroku představíme tento koncept našim globálním partnerům,“ říká Oliver Schwab, projektový manažer prodeje modelu 718 Cayman GT4 ePerformance. „S jezdci, týmy, organizátory, úřady a dalšími zainteresovanými stranami také shromažďujeme nápady pro závodní formáty Porsche v budoucnu.“
GT4 ePerformance – partneři
Model 718 Cayman GT4 ePerformance vyráží na světové turné s podporou sedmi partnerů. Všechny participující společnosti využívají turné jako platformu pro další rozvoj tématu udržitelnosti s Porsche Motorsport. Společnost DB Schenker je v projektu nováčkem. Přední globální poskytovatel logistických služeb přispívá mimo jiné k udržitelným službám v dopravě. Dlouholetý partner ExxonMobil se prostřednictvím své značky Mobil angažuje společným vývojem chladicích kapalin a maziv pro závodní vůz. TAG Heuer coby švýcarský výrobce luxusních hodinek podporuje tento projekt spolu s dalšími projekty Porsche Motorsport jako partner časomíry. Jako dlouholetý technologický partner oddělení Porsche Motorsport pak společnost Michelin vyvíjí pro model 718 Cayman GT4 ePerformance udržitelné závodní pneumatiky. Módní značka Hugo Boss pak bude dodávat týmu své špičkové outfity. Zbývá už jen ohnivzdorné oblečení a overaly pro piloty a mechaniky od sportovní lifestylové značky Puma a nářadí od oficiálního dodavatele Hazet.