- Akumulátory o hmotnosti 450 kg určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků*
- Čtyři elektromotory vzadu dosahují nejvyšších otáček 12 000 min-1 a umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy
- Vůz je vybaven systémem rekuperace kinetické energie při brzdění a zpomalování
SEAT CUPRA e-Racer
Vydejme se pomocí animace 3D, která připomíná multimediální podobu rentgenového snímání, na cestu do útrob elektromobilu CUPRA e-Racer, prvního závodního cestovního vozu na světě se zcela elektrickým pohonem. Svůj debut v ostrém nasazení zažije až za rok, my však již nyní můžeme prozkoumat konstrukci tohoto vozu a jeho hlavních komponentů:
– Akumulátory s hmotností 450 kg jako klíčový prvek: Akumulátory tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti tohoto vozu, při jehož vývoji představovaly velkou výzvu, jak vysvětluje šéfkonstruktér značky CUPRA Xavier Serra: „Akumulátory určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků.“ Akumulátory jsou umístěny „v co nejnižší poloze. Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku“, zdůrazňuje Xavier Serra. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9000 mobilních telefonů současně.
– Čtyři „zelené motory“: Elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují špičkový výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ říká Xavier Serra. CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér.
– Přeměna energie zabraňuje ztrátám: Závodní vůz je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu závodního vozu CUPRA e-Racer. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.
– Řízení teploty: Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut. „Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.
– Nový formát automobilových závodů na cílové rovince: Inženýři a technici značky CUPRA i nadále pracují na tom, aby z vozu dostali maximální výkony. „Tento vůz poskytuje velké množství energie a my pracujeme na tom, abychom ji dokázali efektivně využívat pro rychlé časy na závodním okruhu,“ vysvětluje Xavier. Cíl je totiž stejný, ať je vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotory: „být nejrychlejší a projet cílem jako první“. Komponenty a strategie jdou ruku v ruce a intenzivní úsilí při hledání optimální kombinace vyvrcholí v roce 2020, kdy bude CUPRA e-Racer poprvé závodit v novém závodním seriálu ETCR.