GTI – tato tři písmena symbolizují dvě automobilové ikony Golf GTI a Polo GTI, které byly často kopírovány, nikdy nepřekonány. Originály totiž vyrábí Volkswagen. Německý výrobce představil v roce 2013 nejnovější verzi Golfu GTI. Nyní debutuje – ve světové

VW Polo GTI

Vyvrcholením těchto tradic je právě představená čtvrtá generace modelu Polo GTI, která je poháněna novým motorem 1.8 TSI. Tato jednotka je se 141 kW/192 k o 12 k výkonnější než předchůdce (1.4 TSI) a svými jízdními výkony se tak ještě více blíží k dosud nejvýkonnějšímu sériově vyráběnému Polu všech dob, modelu Polo R WRC, což je silniční verze soutěžního Pola, s nímž Volkswagen Motorsport v roce 2013 hned na první pokus vyhrál mistrovství světa v rallye. GTI na úrovni verze R WRC. Nové Polo GTI dosahuje nejvyšší rychlosti 236 km/h, a zůstává tak jen o 7 km/h za již vyprodaným modelem Polo R WRC s výkonem 162 kW/220 k. Polo GTI s oběma variantami převodovek zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy – ztráta na Polo R WRC se tak zmenšila na pouhé mrknutí oka: 0,3 sekundy. Extrémní hospodárnost nového Pola GTI dokládají hodnoty spotřeby paliva 5,6 l/100 km (emise CO2: 129 g/km) se sedmistupňovou převodovkou DSG, resp. 6,0 l/100 km (emise CO2: 139 g/km) v případě šestistupňové převodovky s manuálním řazením. V této disciplíně má nové Polo GTI nad verzí Polo R WRC (7,5 l/100 km) navrch.

Vnější design a výbava

Působivý design v jednoznačném stylu GTI. V Paříži představené Polo GTI dává jak ve dvoudveřové, tak i ve čtyřdveřové verzi jednoznačně najevo své postavení sportovní vlajkové lodi modelové řady. O dynamický vzhled se starají nové nárazníky, společně s typickými prvky vozů GTI v podobě speciálních kol a červených linií v masce chladiče a sériově dodávaným sportovním podvozkem.

Čelní partie GTI. Polo GTI může být poprvé na přání vybaveno světlomety s diodami LED pro funkce tlumených a dálkových světel. Diody LED v tomto případě zajišťují také funkci světel pro denní svícení. Mezi typické znaky modelu Polo GTI patří červené linie, které ohraničují masku chladiče s voštinovou strukturou, která je pro modely GTI typická. Maska chladiče je v novém Polu GTI protažena až do světlometů. Spodní, výrazně větší otvor pro přívod vzduchu dostal rovněž nově tvarovanou mřížku s voštinovou strukturou. Tento otvor je po stranách rámován sériově dodávanými mlhovými světlomety (včetně funkce odbočovacích světel) a spoilerem, inspirovaným motoristickým sportem.

Silueta a záď GTI. Sportovní stylistické prvky definují také siluetu a záď. Zvýrazněny jsou boční prahy, které umocňují sportovní charakter modelu Polo GTI, stejně jako nová 17“ kola z lehké slitiny v designu GTI a za nimi viditelné červené brzdové třmeny. Do tohoto dynamického obrazu skvěle zapadá střešní spoiler GTI na zádi, výrazná střešní anténa, tmavě červené zadní světlomety, černý difuzor se zrnitou povrchovou strukturou a na levé straně umístěná chromovaná dvojitá koncovka výfukové soustavy. V neposlední řadě to jsou loga GTI, která u tohoto Pola nesmí chybět ani na zádi, ani na masce chladiče, ani na blatnících.

Barvy GTI. Pro nové Polo GTI je k dispozici sedm laků: nemetalické odstíny bílá Pure, červená Flash a černá; metalické barvy stříbrná Reflex, černá Deep a modrá Silk; a perleťový lak bílá Oryx.

Vnitřní design a výbava

Typické GTI. Červená barva GTI strhává na sebe pozornost i ve sportovně navrženém interiéru. Kůží obšitý sportovní volant, převzatý z Golfu GTI, má červené kontrastní stehování stejně jako řadicí páka nebo páka ruční brzdy. Podlahové rohože mají červené lemování. Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena výškově nastavitelná a vyhřívaná sportovní sedadla, jejichž prostřední plochy jsou potaženy exkluzivní tkaninou Clark (vnější plochy jsou černé s červeným kontrastním prošíváním). Sportovní sedadla s kostkovaným vzorkem patří od prvního GTI z roku 1976 k základní výbavě této sportovní ikony. Středová loketní opěrka vpředu (s odkládací schránkou), sdružené přístroje v designu GTI, černé čalounění stropu a kryty pedálů se vzhledem hliníku završují exkluzivní, dynamickou atmosféru.

Kompletní výbava. Rozšířená sériová výbava zahrnuje rovněž osvětlení prostoru pro nohy, generátor zvuku, systém pro rozpoznávání únavy řidiče, multifunkční displej Plus, informační a zábavní systém Composition Touch, ultrazvukové senzory překážek ParkPilot (vpředu a vzadu), vyhřívané trysky ostřikovačů skla čelního okna a ostřikovače světlometů. A i to je jen ukázka z dlouhého seznamu prvků sériové výbavy nového modelu Polo GTI.

Progresivní informační a zábavní systémy. Rovněž nově koncipována byla rádia a rádia s navigačním systémem pro model Polo GTI. Tato druhá generace modulárních informačních a zábavních systémů MIB odpovídá nejnovějšímu stavu techniky. V závislosti na verzi jsou k dispozici rozmanité funkce, mezi něž patří například audio streaming Bluetooth (v závislosti na chytrém telefonu včetně zobrazování obalu alba a ovládání prostřednictvím dotykového displeje), senzor přiblížení (zobrazení podrobnějšího menu při přiblížení ruky), změna měřítka mapy v navigačním režimu pohybem dvou prstů (jako u chytrého telefonu) a připojení chytrého telefonu k vozu prostřednictvím bezdrátového rozhraní Comfort s vnější anténou pro mobilní telefony. Všechny čtyři systémy – Composition Touch (sériově pro Polo GTI), Composition Colour, Composition Media a Discover Media – lze vybavit tunerem DAB+ pro příjem digitálního rozhlasového vysílání. Systém MirrorLink umožňuje navíc používat speciální aplikace pro chytré telefony.

Přeplňovaný motor, mechanická a dvouspojková převodovka

1.8 TSI s výkonem 192 k. Nové Polo GTI je poháněno čtyřválcem řady EA888 s výkonem 141 kW/192 k a zdvihovým objemem 1798 cm3. Rozdíl mezi výkony modelů Polo GT (110 kW/150 k) a Polo GTI tak činí 42 k. Motor 1.8 TSI nového modelu Polo GTI dosahuje nejvyššího výkonu v rozpětí otáček od 4200 do 6200 min-1 (verze s šestistupňovou mechanickou převodovkou), v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou to je od 5400 do 6200 min-1. Rozdíly jsou dány odlišnou konstrukcí obou převodovek. To samé platí pro hodnoty točivého momentu. Varianta motoru pro DSG nabízí maximální točivý moment 250 N.m mezi 1300 a 5400 min-1. V případě verze s mechanickou převodovkou to je 320 N.m od 1400 do 4200 min-1. Jak již bylo uvedeno, rozdíly v úrovni točivého momentu nemají žádný vliv na výsledky v klasických dynamických disciplínách (nejvyšší rychlost a zrychlení z 0 na 100 km/h). Verze s mechanickou převodovkou je o trochu rychlejší při tzv. pružné akceleraci, zatímco verze DSG zachází s palivem ještě hospodárněji.

Variabilní ovládání ventilů. Nezávisle na verzi převodovky a s ní související hodnotě maxima točivého momentu je 1.8 TSI technicky mimořádně vyspělým motorem. Mezi technické rysy přeplňované jednotky s přímým vstřikováním benzinu patří vodou chlazený přívod výfukových plynů k výfukovému turbodmychadlu, který byl kompletně integrován do hlavy válců. Tento způsob chlazení výfukových plynů výrazně přispívá k nižší spotřebě paliva při plném zatížení. TSI je kromě toho vybaven variabilním ovládáním ventilů s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů natáčením obou vačkových hřídelů. Navíc lze ve dvou stupních měnit zdvih výfukových ventilů. Díky tomu je možné optimalizovat výměnu plynů ve válcích z hlediska výkonové charakteristiky, spotřeby paliva a emisí. Čtyřválec se vyznačuje také dvojitým systémem vstřikování s přímým a nepřímým vstřikováním. Stejně jako všechny modely Polo nejnovější generace splňuje i GTI emisní normu EU6.

Uspořádání podvozku a brzdová soustava

Vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Sportovní podvozek modelu Polo GTI nabízí mimořádně agilní chování a bezpečné jízdní vlastnosti. Technickým základem je uspořádání s přední nápravou typu McPherson a zadní nápravou s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou. V porovnání s méně výkonnými modely Polo byla karoserie GTI snížena o 10 mm vpředu a o 15 mm vzadu. Naklánění karoserie bylo podvozkovými inženýry sníženo na minimum, mimo jiné použitím silnějšího příčného zkrutného stabilizátoru na přední nápravě. Tím je zaručeno maximálně agilní a precizní řízení modelu Polo GTI. Jízdní vlastnosti optimalizují také 17“ kola z lehké slitiny s ráfky širokými nyní „7,5 J“ místo „7 J“ a s pneumatikami rozměru 215/40. Ovladatelnost je navíc přivedena k dokonalosti novým elektromechanickým posilovačem řízení, který nabízí velmi precizní řízení s optimální zpětnou vazbou pro řidiče.

Podvozek „Sport Select“ s funkcí „Sport Performance Kit“. Volkswagen nabízí pro Polo GTI poprvé elektronicky řízené tlumiče, které tvoří základ nového, na přání dodávaného „podvozku Sport Select“, který je v GTI nabízen ve spojení s funkcí „Sport Performance Kit“. Základní nastavení tohoto podvozku je sportovní, zároveň však komfortnější než u konvenčního sportovního podvozku. Stisknutím tlačítka „Sport“ (v horní části středové konzoly) aktivuje řidič elektromechanický ovládací ventil v tlumičích, a přejde tak ze sportovního základního nastavení s dostatečně komfortním charakterem na tuhou charakteristiku vysloveně sportovního podvozku. Prostřednictvím funkce „Sport Performance Kit“ se i nový elektromechanický posilovač řízení „přeladí“ na ještě sportovnější charakteristiku, což platí i pro pedál plynu. Zvukový generátor přitom změní zvuk motoru vnímatelný cestujícími v interiéru. Je-li Polo GTI vybaveno sedmistupňovou převodovkou DSG, začne převodovka automaticky pracovat v režimu S místo D.

Brzdová soustava. Polo GTI je vybaveno odolnou 16“ brzdovou soustavou. Vpředu nalézají uplatnění brzdové kotouče s vnitřním chlazením o průměru 310 mm, vzadu jsou kotouče s průměrem 230 mm. Pro GTI typické jsou červeně lakované brzdové třmeny.

ESC Sport. Samozřejmě i Polo GTI je sériově vybaveno elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC. Pro použití na závodním okruhu lze činnost ESC upravit. Krátkým stisknutím tlačítka ESC se vypne funkce protiprokluzového systému ASR. Pokud řidič podrží tlačítko ESC stisknuté po dobu delší než tři sekundy, aktivuje tím režim ESC Sport. V tomto případě se posunou vzhůru limitní hodnoty, po jejichž překročení ESC zasahuje. Pozdější zásahy ESC přinášejí zejména při jízdě na závodním okruhu výhody v oblasti jízdní dynamiky. Kompletní vypnutí ESC tak není nutné. Řidič má v příslušném menu informačního a zábavního systému možnost přímé volby režimů ASR off a ESC Sport. Mezi další funkce systému ESC patří protiblokovací systém ABS, asistent pro rozjezd do kopce, řízení brzdného momentu motoru MSR, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS a v modelu GTI nová funkce XDS+ pro podporu jízdní dynamiky. Tyto elektronické systémy nabízejí ve spojení s neutrálně nastaveným sportovním podvozkem a novým precizním elektromechanickým posilovačem nejvyšší míru aktivní bezpečnosti a jízdní dynamiky.