• 2013, 2014, 2015 a 2016: Polo R WRC vítězí v jediné zimní rallye sezony
• Třetí vítězství ve Švédsku pro posádku Ogier/Ingrassia, na čtvrtém místě Mikkelsen/Jæger
Volkswagen Polo R WRC
Volkswagen dosáhl již čtvrtého vítězství v řadě v jediné zimní soutěži mistrovství světa v rallye FIA WRC. V Rallye Švédsko zvítězila posádka Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen tak zůstává s vozem Polo R WRC na sněhu a ledu neporažen. Pro Ogiera a Ingrassiu to byl třetí úspěch ve čtyřech posledních ročnících této klasické rallye a 34. triumf celkově.
Cesta k vítězství vyžadovala od trojnásobného mistra světa vynaložení obrovského úsilí, které bylo odměněno jedenáctým triumfem pro tým Volkswagen v řadě a 36. vítězstvím v 41 soutěžích. Na místě sledoval tento skvělý výkon Dr. Frank Welsch, člen představenstva zodpovědný za vývoj značky. Vítězná posádka předvedla jeden z nejlepších výkonů uplynulých let, protože měla v soutěži nevýhodné postavení prvního startujícího, který musel pro ostatní projet trasu pokrytou vrstvou čerstvého sněhu. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) dokončili domácí soutěž na čtvrté pozici. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila se museli vzdát svých nadějí na čtvrté vítězství v Rallye Švédsko již v pátek, a sice kvůli prasklé hnací hřídeli.
Zima přišla v pravý čas – #WinterThunderland ve Švédsku
Před švédskou rallye panovala obleva s dlouhotrvajícími dešti, během rallye převzalo vládu silné sněžení doprovázené teplotami pod bodem mrazu. Účastníci Rallye Švédsko 2016 proto museli bojovat s proměnlivými a náročnými podmínkami. Během průzkumných jízd ve středu a ve čtvrtek byla na tratích rychlostních zkoušek měkká jílovitá půda a bláto, při rallye se jelo v ostrém tempu na ledu a čerstvě napadaném sněhu. Díky velkému úsilí pořadatelů a mnoha jejich dobrovolným pomocníkům, kteří přes noc připravili tratě rychlostních zkoušek, bylo absolvováno 68,37 procenta původně plánovaných kilometrů rychlostních zkoušek. Od poloviny jsou udělovány body do hodnocení mistrovství světa v plné výši.
Nadlidský úkol pro Ogiera a Mikkelsena – na 93 procentech trasy jeli jako první
Příchod zimy v pravý čas postavil posádky týmu Volkswagen ve složení Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Andreas Mikkelsen/Anders Jæger před nadlidský úkol. Podle nového, zkráceného časového plánu museli jet na 93 procentech trasy jako úplně první – a zejména na sobotních rychlostních zkouškách odmetali z povrchu sypkou vrstvu sněhu pro následující posádky. Trať tak nabízela pro každý následující soutěžní vůz kategorie World Rally Car více přilnavosti, takže umožňovala zajíždění rychlejších časů. Pro dvojice Ogier/Ingrassia a Mikkelsen/Jæger to znamenalo maximální tempo na plný plyn, aby mohli bojovat o vítězství a umístění na stupních vítězů. Ogier/Ingrassia byli za svou bojovou náladu odměněni, pro Mikkelsena a Jægera to v jejich domácí soutěži žel neplatilo: Menší chyby a výjezdy mimo trať je stály čas – a tak vznikl rozdíl mezi vítězstvím a čtvrtým místem.
Latvala/Anttila zažili víkend bohatý na události
Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila se museli naproti tomu vyrovnat s několika nezdary. Hned na první rychlostní zkoušce „Torsby“ je zbrzdila prasklá hnací hřídel. S hendikepem pohonu jen zadních kol se probojovali soutěžním pátkem, který pro ně ovšem skončil předčasně v závěrečné páteční rychlostní zkoušce kvůli prasklému závěsu kola. A druhý den pro ně začal poškozením pneumatiky. Teprve pak mohli Latvala/Anttila prokázat svůj potenciál, který jim v minulosti přinesl tři vítězství ve švédské rallye. V sobotu zajeli ve zbývajících čtyřech rychlostních zkouškách tři nejlepší časy a jednou druhý nejrychlejší čas.
Tři plus dva: Body z Powerstage pro posádky Ogier/Ingrassia a Mikkelsen/Jæger
Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Andreas Mikkelsen/Anders Jæger prodloužili úspěšnou šňůru týmu Volkswagen v mistrovství světa i ve speciální rychlostní zkoušce Powerstage, v níž jsou udělovány bonusové body třem nejrychlejším posádkám. Nejrychlejší čas v závěrečné rychlostní zkoušce rallye zajela posedmadvacáté ve své kariéře posádka Ogier/Ingrassia a potřiatřicáté v 40 rychlostních zkouškách Powerstage slavil tento triumf tým Volkswagen. Úspěch završila posádka Mikkelsen/Jæger na druhém místě.
Tři roky na vrcholu mistrovství světa v rallye
Jezdci týmu Volkswagen jsou od 10. února 2013 nepřetržitě na vrcholu hodnocení jezdců a spolujezdců. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia převzali díky prvnímu vítězství soutěžního vozu Polo R WRC v mistrovství světa v rallye v jeho premiérovém roce vedení v mistrovství světa a od té doby se museli svého vedoucího postavení vzdát jen jednou ve prospěch svých týmových kolegů Jariho-Mattiho Latvaly a Mikky Anttily. Vítězstvím v Rallye Švédsko 2016 zvýšili svůj náskok před svými týmovými kolegy Andreasem Mikkelsenem a Andersem Jægerem, kteří jsou v současnosti na druhém místě průběžného pořadí. Jejich náskok po dvou soutěžích mistrovství světa činí 23 bodů. Za vítězství je udělováno 25 bodů a za umístění v tzv. Powerstage lze získat maximálně další tři body. V hodnocení konstruktérů má tým Volkswagen po Rallye Švédsko pětibodový náskok před druhým týmem Hyundai.
Pozoruhodná vítězná šňůra: Jedenáct triumfů v řadě
Volkswagen prodloužil svým vítězstvím v Rallye Švédsko pozoruhodnou vítěznou šňůru. Jedenáct vítězství v řadě pro něj znamená druhou nejdelší vítěznou sérii v historii mistrovství světa v rallye – tu nejdelší s dvanácti úspěchy má na svědomí také Volkswagen. Od Rallye Portugalsko 2015 zůstávají Ogier, Latvala a Mikkelsen a Polo R WRC neporaženi. Volkswagen má tedy v následující Rallye Mexiko šanci vyrovnat svůj vlastní rekord.
Hlasy po 3. dni Rallye Švédsko:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Je to neuvěřitelný pocit opět vyhrát ve Švédsku. Tuto rallye jednoduše miluji. Na začátku týdne byly podmínky po oblevě a četných deštích všelijaké, jen ne ideální. O to krásnější je, že jsme se nakonec dočkali skutečně dobrého zimního Rallye Švédsko. Včera jsme však museli podstoupit zřejmě největší riziko v naší kariéře, abychom zvítězili. To se vyplatilo. Jsem zkrátka šťastný.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Moje druhá domácí soutěž, Rallye Švédsko, samozřejmě vůbec neprobíhala podle mých představ. Je vždy trpké, když soutěž po sportovní stránce skončí tak brzy. Ještě důležitější ovšem je, abychom z tohoto víkendu vytěžili také pozitivní aspekty. Vůz se choval skvěle, byli jsme absolutně konkurenceschopní, a to jsme potvrdili
i nejrychlejšími časy hned v několika rychlostních zkouškách. Žel v závěrečné Powerstage jsem musel na trať jako první, a tím jsem v podstatě ztratil jakoukoliv šanci na zisk bodů. Pro další podnik v Mexiku máme dobrou výchozí pozici, a tu musíme využít. Doufejme, že nám budou podmínky nakloněny a proti většímu štěstí než v úvodních dvou soutěžích letošní sezony bych také nic nenamítal.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Čtvrté místo není samozřejmě tím, co jsme si pro Rallye Švédsko předsevzali. Je jasné, že jsme chtěli bojovat o vítězství. Za tím účelem jsme však museli kvůli speciálním podmínkám jet od začátku maximálně ofenzivně – a na konci jsme udělali příliš mnoho chyb. Z toho si samozřejmě vezmeme do budoucna ponaučení. Na Powerstage jsem dnes opět odevzdal maximum a získal dva bonusové body. Celkově jsme z této situace vytěžili maximum.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Čtyři vítězství v Rallye Švédsko jsou velkolepým výkonem celého týmu, především však Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassii. Pro vítězství bylo tentokrát kvůli speciálním podmínkám, které vytvořilo počasí, zapotřebí jak ofenzivního, tak i bezchybného výkonu. Před tím klobouk dolů.
O tom, že jízda na plný plyn nemusí být nutně spojena s odpovídajícím úspěchem, se mohli přesvědčit Andreas Mikkelsen a Anders Jæger, kteří stejně jako jejich týmoví kolegové odvedli maximální výkon, ale menší chyby znamenaly rozdíl mezi vítězstvím a čtvrtým místem. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila přišli brzy o šanci bojovat o vítězství, ale navzdory počátečním nezdarům předvedli dobrý výkon. S výkony našich jezdců a celého týmu jsme v každém případě spokojeni.“
A pak tu byl ještě…
…skutečný rallye sprint. Kvůli teplému počasí ve Švédsku a trvající oblevě před druhým podnikem mistrovství světa byli pořadatelé nuceni zrušit devět z 21 rychlostních zkoušek. Celková délka závodu se tak zkrátila na 226,48 km – v důsledku toho byla Rallye Švédsko vůbec nejkratší soutěží mistrovství světa všech dob. Dosud žebříčku nejkratších soutěží historie mistrovství světa vévodila Rallye Francie 2015 s 245,35 km, Rallye Argentina 2007 s 248,90 km a Rallye Jordánsko 2011 s 259,56 km.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – konečné výsledky
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 1:59.47,4 h
02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 29,8 s
03. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford + 55,6 s
04. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 1.10,8 min
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 1.50,7 min
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2.24,0 min
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 2.40,0 min
08. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën + 2.44,6 min
09. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford + 5.17,0 min
10. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda + 5.31,7 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7.42,7 min
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 3,4 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 9,0 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 56 bodů; 2. Andreas Mikkelsen, 33; 3. Mads Østberg, 27; 4. Hayden Paddon, 18; 5. Dani Sordo, 18; 6. Ott Tänak, 16; 7. Thierry Neuville, 15; 8. Stéphane Lefebvre, 10; 9. Henning Solberg, 6; 10. Elfyn Evans, 6.
Hodnocení spolujezdců
1. Julien Ingrassia, 56 bodů; 2. Anders Jæger, 33; 3. Ola Fløene, 27; 4. John Kennard, 18; 5. Marc Martí, 18; 6. Raigo Mõlder, 16; 7. Nicolas Gilsoul, 15; 8. Gabin Moreau, 10; 9. Ilka Minor, 6; 10. Craig Parry, 6.
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 54 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 49; 3. Volkswagen Motorsport II, 30; 4. M-Sport, 27; 5. DMACK, 18; 6. Hyundai Motorsport N, 14; 7. Yazeed Racing, 0.