Společnosti Volkswagen of America a Andretti Autosport odhalily koncem června závodní vůz Volkswagen Beetle GRC s výkonem 400 kW (544 k) a pohonem všech kol, který o víkendu oslavil svou závodní premiéru. Tanner Foust (USA) se poprvé posadil za volant ex

Volkswagen Beetle GRC

„Jsme velmi napnutí a dokonce i trochu nervózní z toho, že Beetle nyní oslaví v Los Angeles svůj debut v rallyecrossu,“ říkal před startem Jost Capito, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport před závodem. „V uplynulých měsících jsme společnými silami pracovali na tom, abychom tento jedinečný závodní vůz postavili na kola, a už se nemůžeme dočkat, až ho poprvé uvidíme v ostré akci. Zbývající podniky seriálu Global Rallycross USA v letošním roce jsou velmi cenné, protože v nich budeme moci s tímto zcela novým vozem nasbírat zkušenosti a optimálně ho připravit na sezonu 2015.“

Vývoj vozu Volkswagen Beetle GRC probíhal v rámci koncernu Volkswagen jako projekt společnosti Volkswagen of America s podporou oddělení Volkswagen Motorsport. Beetle GRC bude v mistrovství Global Rallycross USA nasazován legendární závodní stájí Andretti Autosport. Beetle GRC vychází z třetí generace modelu Beetle. Je vybaven řadovým čtyřválcem o výkonu 400 kW (544 k), závodní šestistupňovou sekvenční převodovkou, samosvornými diferenciály s lamelovou spojkou na přední a zadní nápravě a vzpěrami McPherson s tlumiči ZF. Beetle GRC zvládne sprint z nuly na 100 km/h za cca 2,2 sekundy a ve velmi intenzivní akceleraci pokračuje až k nejvyšší rychlosti 200 km/h. Také jeho zevnějšek je pozoruhodný. Široké blatníky, velký zadní spoiler, nízká střešní hrana a přední partie se vyznačují agresivně sportovním vzhledem. Designérům značky Volkswagen se zároveň podařilo zachovat nezaměnitelné tvary kultovního vozu.

Tanner Foust (USA) v Los Angelese předvedl hned první den, jak rychlý je tento vůz, zajetím nejrychlejšího času v jedné z kvalifikačních jízd. „S Beetlem jsme na této trati nasbírali hodně zkušeností a dosáhli jsme několika nejrychlejších časů. Nyní už se těším na další podnik v Seattlu“, řekl Foust.

Global Rallycross (GRC) – technické údaje

Volkswagen Beetle GRC

Motor
Konstrukce    řadový čtyřválec s výfukovým turbodmychadlem a mezichladičem stlačovaného vzduchu, uložený napříč před přední nápravou
Zdvihový objem    1600 cm3
Výkon    400 kW (544 k) při 7800 min-1
Točivý moment    525 N.m při 5000 min-1
Vrtání/zdvih    83,0 mm/73,8 mm
Restriktor sání    45 mm (pravidla FIA/GRC)
Řídicí jednotka    Bosch

Převodné ústrojí
Převodovka    závodní šestistupňová sekvenční převodovka, uložená napříč
Pohon    trvalý pohon všech kol s rovnoměrným rozdělováním točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, samosvorné diferenciály s lamelovou spojkou na přední a zadní nápravě
Spojka    hydraulicky ovládaná tříkotoučová spojka ZF z práškového kovu

Podvozek
Přední/zadní náprava    vzpěry McPherson, tlumiče ZF
Dráha propružení    cca 230 mm na přední a zadní nápravě
Řízení    hřebenové řízení s posilovačem
Brzdová soustava    kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech (průměr 355 mm vpředu, 300 mm vzadu), hliníkové brzdové třmeny (čtyřpístkové na všech kolech)
Kola    8 x 17 palců
Pneumatiky    soutěžní pneumatiky Yokohama (240/640 R 17)

Karoserie/chassis
Karoserie    sériově vyráběná ocelová karoserie vyztužená v souladu s předpisy FIA/GRC

Rozměry a hmotnosti
Délka/šířka/výška    4287/1820/1405 mm
Rozchod kol    1620 mm
Rozvor    2530 mm
Min. hmotnost    1210 kg

Jízdní výkony
Zrychlení    0-100 km/h za cca 2,2 sekundy
Nejvyšší rychlost    až cca 200 km/h (v závislosti na zvolených převodech)