• Dvě umístění na stupních vítězů s cenou zlata
• Latvala/Anttila druzí, Ogier/Ingrassia třetí na Rallye Itálie na Sardinii
• Volkswagen výrazně zvýšil náskok ve všech průběžných hodnoceních mistrovství světa v rallye
• Rallye Itálie prověřila posádky i techniku horkem, prachem a drsnými cestami
Volkswagen Polo R WRC
Volkswagen má za sebou úspěšný víkend na Rallye Itálie. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) a Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) vybojovali pro značku Volkswagen druhým a třetím místem dvojité umístění na stupních vítězů. V souboji o tituly mistrů světa v rallye (FIA WRC) to znamená velký krok, protože značka se soutěžním vozem Polo R WRC výrazně zvětšila svůj náskok jak v hodnocení jezdců a spolujezdců, tak i v hodnocení konstruktérů. Vítězem Rallye Itálie se stala posádka Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), která sváděla napínavé souboje o vedení s posádkou Latvala/Anttila.
Do boje o „zlatou medaili“ na Smaragdovém pobřeží naproti tomu nemohla zasáhnout posádka Ogier/Ingrassia, která podle pravidel musela, jako vedoucí posádka průběžného pořadí, startovat jako první, což znamenalo velkou časovou ztrátu v důsledku „čištění tratě“. Díky bojovému výkonu se však odměnila umístěním na stupních vítězů, a tím maximálně dosažitelným úspěchem. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) s třetím vozem Polo R WRC skončili s neúspěchem. V sobotu narazili v plné rychlosti do úlomku skály v ideální stopě. Kvůli poškozenému zavěšení museli ze soutěže předčasně odstoupit a vzdát se nadějí na cenné body.
Náskok v MS výrazně vzrostl – 64 bodů pro posádku Ogier/Ingrassia, 70 bodů pro Volkswagen
Z hlediska boje o obhajobu titulů v hodnocení jezdců, spolujezdců a konstruktérů znamenala Rallye Itálie pro Volkswagen velký krok vpřed. Náskok posádky Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vzrostl na 64 bodů, Volkswagen zvýšil odstup od svého pronásledovatele, týmu Hyundai, z 49 na 70 bodů. V hodnocení jezdců a spolujezdců lze v každé soutěži získat maximálně 28 bodů, v hodnocení konstruktérů 43 bodů.
Horko, prach a drsné cesty – důkladná prověrka posádek i vozů
Rallye Itálie na Sardinii tradičně patří mezi šotolinové rallye v kalendáři mistrovství světa s mimořádně tvrdými podmínkami pro posádky i soutěžní vozy. Výjimkou nebyl ani ročník 2016, v němž ztěžovalo jezdcům a spolujezdcům práci horko kolem 30 °C a velké množství prachu. Drsné cesty, hluboké vyjeté koleje i kusy sutě vyčnívající z vozovky představovaly pro soutěžní vozy WRC extrémní zkoušku.
45 soutěží, 78 umístění na stupních vítězů, z toho 37 vítězství – Polo zůstává nejúspěšnějším soutěžním vozem
Polo R WRC zvítězilo 37krát a jen 8krát bylo bez úspěchu, takže navzdory třem soutěžím v řadě bez vítězství zůstává s velkým odstupem nejúspěšnějším vozem v historii mistrovství světa v rallye. Vítězná úspěšnost 82,22 % nemá obdoby. Posádky týmu Volkswagen s vozem WRC z Wolfsburgu stály od Rallye Monte Carlo v roce 2013 na stupních vítězů 78krát, z toho naposledy 15krát v řadě. Ve 43 soutěžích z celkem 45 soutěží tak stála na stupních vítězů minimálně jedna z dvojic jezdců a spolujezdců.
Nadlidský úkol: Ogier/Ingrassia vyjížděli jako první na téměř 90 procent trasy
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia bojovali se sypkým šotolinovým povrchem na 282 kilometrech z celkových 325 kilometrů, protože na Rallye Itálie museli opět po dva dny vyjíždět na trasu rychlostních zkoušek jako první. Toto pravidlo znemožnilo trojnásobným mistrům světa s nejúspěšnějším vozem v historii mistrovství světa v rallye bojovat vlastními sílami o vítězství. Posádka Ogier/Ingrassia tak čistila pro následující posádky přesně 87,04 procenta celkové trasy soutěže. Na každém kilometru a každou další posádku to znamenalo v prvních dvou dnech ztrátu kolem jedné desetiny sekundy.
Latvala/Anttila se vrátili druhým místem do boje o titul mistra světa
Mistrovství světa v rallye bude v nadcházejících soutěžích svědkem napínavého souboje o druhé místo v hodnocení jezdců a spolujezdců, jehož účastníky budou Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila. Druhým místem v Rallye Itálie se dotáhli na své soupeře a pět posádek na druhém až šestém místě celkového hodnocení dělí pouhých dvanáct bodů.
Smůla místo stupňů vítězů – kámen v ideální stopě zabránil posádce Mikkelsen/Jæger ve vynikajícím výsledku
Kámen uprostřed ideální stopy na trase rychlostní zkoušky „Coiluna-Loelle“ ukončil naděje na zisk cenných bodů pro Andrease Mikkelsena a Anderse Jægera. Norská dvojice se při jízdě na šestý převodový stupeň a téměř plný plyn nedokázala za pravotočivou zatáčkou vyhnout úlomku skály a při kolizi poškodila zavěšení pravého předního kola vozu Polo R WRC. Pokračování v jízdě bylo nemyslitelné. Mikkelsen/Jæger byli v tomto okamžiku na pátém místě celkového pořadí s těsným odstupem za svými přímými soupeři v mistrovství světa, posádkou Mads Østberg/Ola Fløene (N/N, M-Sport-Ford), a za posádkou Ogier/Ingrassia.
Powerstage zůstává Powerstage – Volkswagen získal čtyři bonusové body
Třicátý úspěch v Powerstage: Sébastien Ogier zůstává „mistrem rychlosti“ v závěrečné rychlostní zkoušce rallye, v níž jsou nejlepším třem posádkám udělovány bonusové body. A to navzdory tomu, že trojnásobný mistr světa neprojel kvůli příliš velkému smyku jednu velmi úzkou zatáčku zcela ideálně. V 70. Powerstage v historii mistrovství světa v rallye si tak Volkswagen zajistil již 36. nejlepší čas a celkem 81krát získal bonusové body. Volkswagen má nyní na svém kontě 175 bonusových bodů z Powerstage.
Hlasy po 3. dni Rallye Itálie:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Před touto rallye mi bylo jasné, že třetí místo vlastními silami by bylo pro nás s Julienem nejlepším možným výsledkem. Proto jsem absolutně spokojen, že jsem stál na stupních vítězů. Po extrémně dlouhém a namáhavém včerejším dni to byla dnes spíše odpočinková jízda. Vzhledem k velkému odstupu na čelo i velkému náskoku před pronásledovateli jsme se snažili bezpečně dojet do cíle. V rychlostní zkoušce Powerstage jsme si připadali jako na pláži, kolik tam bylo písku. V mistrovství světa jsme opět zvýšili svůj náskok, z tohoto pohledu to byl optimální víkend. Mimořádně velký dík posílám své ženě Andree, že ještě počkala s narozením našeho dítěte. Už se nemohu dočkat, až přijedu domů. Nadcházející dny budou pro mě jistě napínavější než všechny rallye dohromady!“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Máme za sebou úspěšný víkend. Jako tým jsme dokázali výrazně zvýšit svůj náskok v hodnocení konstruktérů. Samozřejmě bychom bývali rádi stáli na nejvyšším stupni, ale po mých spíše proměnlivých výkonech v posledních ročnících této rallye je druhé místo velkým úspěchem. Navíc jsme zmenšili ztrátu na první místo v hodnocení jezdců. Gratuluji Thierrymu Neuvillemu, který odváděl po celý víkend skvělou práci a vyhrál zaslouženě. V Polsku opět zaútočíme!“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Takto jsem si výsledek Rallye Itálie vůbec nepředstavoval. V sobotu jsme na předposlední rychlostní zkoušce dne narazili v téměř plné rychlosti za táhlou pravotočivou zatáčkou do kusu skály, kterému jsme se při nejlepší vůli nedokázali vyhnout. Vzhledem k tvrdému nárazu jsme poškodili zavěšení kola. To byla prostě smůla, ale i to patří k soutěžnímu sportu. Neděle nám tak nabídla možnost vyzkoušet několik variant nastavení vozu Polo R WRC pro nadcházející rallye. Doufáme, že nám to bude v Polsku ku prospěchu. Tam jsme v uplynulých letech dosáhli vždy dobrých výsledků, a to je samozřejmě cílem i letos. V závěrečné Powerstage jsme záměrně neútočili, abychom mohli v příštím podniku startovat třetí a nikoli druzí, což výrazně zvyšuje naše šance na vítězství. Ubrat rychlost není pěkné pro diváky, ale pravidla jsou tak nastavena a my s nimi musíme pracovat, abychom na konci roku dosáhli svých cílů.“
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Volkswagen výrazně zvýšil svůj náskok v hodnocení konstruktérů a učinil důležitý krok k obhajobě titulu, proto můžeme být s Rallye Itálie naprosto spokojeni. Blahopřejeme týmu Hyundai a Thierrymu Neuvillemu, kteří byli díky velkolepému výkonu tentokrát lepší. Jari-Matti Latvala se vrátil do hry druhým místem, klobouk dolů. Sébastien Ogier vytěžil ze své startovní pozice absolutní maximum a jako první na trati s touto extrémně sypkou šotolinou na Sardinii jednoduše neměl šanci bojovat o vítězství s později startujícími soupeři. Jeho výkon byl přesto výjimečný, i když se to ne zcela odráží ve výsledku. Andreas Mikkelsen měl tentokrát smůlu a musel se navzdory dobrému výkonu rozloučit s nadějí na možné umístění na stupních vítězů. Myslím si, že se s ním v nadcházející rallye v Polsku bude muset o to víc počítat.“
A pak tu byla ještě…
… „selfie“ týdne. Volkswagen vyzval prostřednictvím svého kanálu na Twitteru @volkswagenrally fanoušky, aby zaslali svou „selfie“ k Rallye Itálie. Soutěž o nejpřekvapivější a nejkrásnější snímek vyhráli zřejmě Thierry Neuville a Jari-Matti Latvala, kteří zaslali svůj portrét před úžasnou diváckou kulisou večerní tiskové konference. Jezdci týmů Hyundai a Volkswagen, vítězové a pronásledovatelé po tvrdém boji svorně na jednom snímku – to je pro mistrovství světa v rallye typické.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Itálie – konečné výsledky*
01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, 3:35.25,8 h
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 24,8 s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1.37,8 s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2.54,0 min
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5.26,4 min
06. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 5.59,8 min
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 6.22,2 min
08. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 8.57,4 min
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9.47,0 min
10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford, + 13.28,5 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Itálie – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4.50,1 min
02. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai + 0,6 s
03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1,1 s
Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)*
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 132 bodů; 2. Dani Sordo, 68; 3. Andreas Mikkelsen, 67; 4. Mads Østberg, 58; 5. Hayden Paddon, 57; 6. Jari-Matti Latvala, 56; 7. Thierry Neuville, 48; 8. Ott Tänak, 34; 9. Kris Meeke, 26; 10. Eric Camilli, 22
Hodnocení spolujezdců
1. Julien Ingrassia, 132 bodů; 2. Marc Martí, 68; 3. Anders Jæger, 67; 4. Ola Fløene, 58; 5. John Kennard, 57; Miikka Anttila, 56; 7. Nicolas Gilsoul, 48; 8. Raigo Mõlder, 34; 9. Paul Nagle, 26; 10. Benjamin Veillas, 22
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 178 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 108; 3. M-Sport, 90; 4. Hyundai Motorsport N, 78; 5. Volkswagen Motorsport II, 74; 6. DMACK, 40; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 5