Světová premiéra nového modelu Passat GTE na Pařížském autosalonu: První hybridní pohon s vnějším nabíjením pro Passat Limuzína a Variant. Elektromobil: Passat GTE ujede až 50 km s čistě elektrickým pohonem. Cestovní vůz: Paříž-Londýn-Paříž nonstop a ve m

VW Passat GTE

Nový Passat s progresivním poháněcím ústrojím a pokrokovými asistenčními, zábavními a informačními systémy je považován za jeden z nejinovativnějších automobilů ve své třídě. Nabízí mimořádně vyspělou techniku, zahalenou do působivého designu s ostrými proporcemi. V Evropě právě přichází na trh osmá generace. A Volkswagen přináší již další novinku. Německý výrobce automobilů vystavuje na Pařížském autosalonu ve světové premiéře Passat GTE – první Passat s hybridním pohonem typu plug-in, tedy s možností vnějšího nabíjení. Je to vůz s nulovými emisemi a cestovní automobil v jednom, koncipovaný jako Limuzína a Variant. V režimu GTE ukazuje tento Volkswagen navíc svou mimořádně sportovní tvář. „Plug-in hybrid“, to v tomto případě znamená kombinaci zážehového motoru TSI s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu a elektromotoru, který je napájen z lithium-iontového akumulátoru s možností vnějšího dobíjení. Díky tomuto akumulátoru ujede Passat GTE až 50 kilometrů s čistě elektrickým pohonem bez emisí. Řidič může čistě elektrický režim aktivovat také manuálně tlačítkem E-Mode vedle páky voliče – například na konci dlouhé cesty, pokud se cíl nachází v městské zástavbě. Londýňané, kteří jezdí do města s vozem s hybridním pohonem typu „plug-in“, jako je Passat GTE, nebo s elektromobilem, jako je e-up!, jsou osvobozeni od jinak běžného mýtného poplatku (tzv. congestion charge).

218 k a dojezd více než 1000 km

Opakem elektrického režimu je režim GTE, který lze rovněž aktivovat stisknutím tlačítka. Passat v tomto případě poskytuje nejvyšší výkon hybridního systému 160 kW/218 k. Nejrůznější parametry, jako například charakteristiky posilovače řízení a pedálu plynu, přecházejí do sportovního nastavení. Motor 1.4 TSI dosahuje nejvyššího výkonu 115 kW/156 k (od 5000 min-1), elektromotor nabízí 85 kW/115 k. Maximální točivý moment hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení činí 400 N.m. Energie z paliva je využívána extrémně účinným způsobem ve prospěch ochrany životního prostředí. Hodnoty spotřeby paliva a elektrické energie v kombinovaném cyklu EU (pro hybridní vozidla) budou pod hranicí 2,0 l/100 km, resp. 13,0 kWh/100 km. Tyto hodnoty odpovídají emisím CO2 necelých 45 g/km. V kombinaci s motorem TSI vychází při zcela naplněné palivové nádrži o objemu 50 litrů a plně nabitém akumulátoru dojezd více než 1000 kilometrů – Passat GTE tak ujede například trasu z Paříže do Londýna a zpět do francouzské metropole bez zastávky kvůli doplňování paliva.

130 km/h elektricky

více než 220 km/h s TSI. Příkladně nízké hodnoty spotřeby paliva a emisí se nevylučují se suverénními jízdními výkony. Passat GTE s pohonem předních kol a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, vyvinutou speciálně pro hybridní pohon, zrychlí z 0 na 100 km/h za necelých 8,0 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti více než 220 km/h. V elektrickém režimu to je 130 km/h.

Komplexní strategie v oblasti elektrické mobility

Passat GTE bude uveden na trh ve druhé polovině příštího roku, a to v karosářských variantách Limuzína a Variant. Po uvedení hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení bude pro evropskou verzi modelu Passat k dispozici celkem devět verzí pohonu s rozpětím výkonu od 92 kW/125 k do 206 kW/280 k. Všechny verze splňují emisní normu EU6. Passat GTE kromě toho představuje důležitý stavební kámen v realizaci strategie značky Volkswagen v oblasti elektrické mobility. Po modelech XL1, e-up!, e-Golf a Golf GTE je Passat GTE již pátým, resp. šestým modelem (Limuzína a Variant), který může překonávat každodenní vzdálenosti zcela bez emisí prostřednictvím elektrického pohonu.

Výbava – high-tech a design GTE

Originální. Passat GTE je samostatnou výbavovou linií. K jeho sériové výbavě patří na jedné straně prvky, které se dodávají pro jiné varianty této modelové řady na přání nebo v závislosti na verzi výbavy bez příplatku. Jedná se například o světlomety LED (tlumená i dálková světla), systém pro rozpoznávání únavy řidiče, multikolizní brzda, systém pro sledování okolí vozidla Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, senzor deště, parkovací senzory ParkPilot vpředu a vzadu, chromované lišty na oknech a komfortní sedadla vpředu. Postavení modelu s technicky nejvyspělejším pohonem potvrzují četné individuální prvky společně s rozšířenou vnější a vnitřní výbavou.

Passat GTE se odlišuje následujícími znaky:

Exteriér. V horní části přední partie lze Passat GTE poznat podle specifické chromované masky chladiče s přídavnou modrou linií. Navíc je nově tvarován přední nárazník, který se vyznačuje markantními příčnými lištami ve spodním otvoru pro přívod vzduchu a světlomety pro denní svícení LED ve tvaru písmene c. Přímo do nárazníku integrované moduly LED modelu Passat GTE jsou jednoznačným a charismatickým poznávacím znakem hybridního modelu s možností vnějšího nabíjení. Světlomety pro denní svícení LED ve tvaru písmene „c“ a modrá linie v masce chladiče jsou záměrně použitými stylistickými prvky, protože modrou používá Volkswagen jako „barvu elektrické mobility“ a rovněž denní světla ve tvaru „c“ jsou roz-poznávacím znakem všech modelů Volkswagen s elektrickým a hybridním pohonem typu plug-in. Dalším charakteristickým prvkem při pohledu ze strany jsou 17“ kola z lehké slitiny typu „Astana“.

Interiér

Koncepčně byl novému systému pohonu přizpůsoben rovněž interiér. Inženýři a odborníci v oboru rozhraní mezi člověkem a strojem z Technického vývojového centra Volkswagen upravili potřebám hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení například sdružené přístroje (zahrnují např. ukazatel výkonu) a sériově dodávaný informační a zábavní systém Composition Media se strukturou menu, která zahrnuje specifické funkce a zobrazení pro tento druh pohonu. I pro Passat GTE jsou na přání nabízeny inovativní digitální sdružené přístroje Active Info Display se specifickými zobrazeními. Rovněž speciálně pro Passat GTE byly upraveny prvky sériové výbavy, mezi něž patří modré dekorační osvětlení, multifunkční volant s modrým ozdobným stehováním, specifická páka voliče GTE s modrým stehováním a sedadla potažená tkaninou Sevilla s modrou základní strukturou. Interiér je navíc zušlechtěn ozdobným obložením v provedení „Waves“ (vzhled hliníku) a „Piano Black“ (leskle černý lak) a logem GTE před pákou voliče dvouspojkové převodovky.

Ovládání funkcí prostřednictvím aplikace

Pro majitele nového modelu Passat GTE bude k dispozici aplikace CAR-NET e-Remote. Jejím prostřednictvím lze například zahájit nabíjení akumulátoru z chytrého telefonu. Chytrým telefonem je možné aktivovat také funkci klimatizace. Kromě toho může uživatel získávat informace o stavu vozidla, stavu nabití akumulátoru, aktuálních provozních datech nebo poloze zaparkovaného vozidla. Aplikace umožňuje zkontrolovat rovněž uzamknutí dveří a vypnutí světlometů.

Přístroje – specifické ukazatele modelu Passat GTE

Dotykový displej. Nový Passat GTE bude mít v sériové výbavě 6,5“ displej s vysokým rozlišením, který náleží informačnímu a zábavnímu systému Composition Media. Na přání budou nabízena rádia s navigačním systémem Discover Media (rovněž s 6,5“ displejem) a Discover Pro (s 8,0“ displejem). Oba přístroje disponují v modelu Passat GTE řadou doplňkových funkcí. Mezi ně patří „monitor dojezdu“, „zobrazování energetických toků“, „statistika jízdy s nulovými emisemi“, „e-manager“ a – v kombinaci s navigačním systémem – „zobrazení dojezdu 360°“:
•    Monitor dojezdu: Ukazuje aktuální elektrický dojezd modelu Passat GTE. Navíc se zobrazuje potenciální prodloužení dojezdu vypnutím případných používaných vedlejších elektrických spotřebičů.
•    Zobrazování energetických toků: Ukazuje prostřednictvím animací toky energií při akceleraci (modré šipky), brzdění, resp. rekuperaci (zelené šipky).
•    E-manager: Zde lze naprogramovat až tři časy pro odjezd a nabíjení a aktivovat vyhřívání nebo ochlazování interiéru prostřednictvím sériově dodávané nezávislé klimatizace.
•    Zobrazení dojezdu 360°: Aktuální akční rádius v elektrickém režimu je zobrazován jako kruh na mapě okolí. Označená plocha představuje čistě elektrický dojezd při jízdě jedním směrem. Zobrazit lze také nabíjecí stanice a zahrnout je do výpočtu trasy.

Ukazatel výkonu jako centrální přístroj

Na levé straně panelu sdružených přístrojů je otáčkoměr doplněn ukazatelem výkonu, který ukazuje mimo jiné, zda je vysokonapěťový akumulátor nabíjen rekuperací, nebo zda je z něj energie odebírána. Řidič tak může na tomto ukazateli sledovat, jak vysoký systémový výkon odebírá, resp. s jak vysokou intenzitou probíhá rekuperace. Rychloměr je stejně jako u jiných verzí vpravo. Na barevném displeji (multifunkční ukazatel Premium) mezi ukazatelem výkonu a rychloměrem má řidič k dispozici mimo jiné trvalý ukazatel elektrického dojezdu a aktuálního provozního režimu. Ve spodním segmentu multifunkčního ukazatele se navíc po spuštění motoru objeví v samostatném poli LED nápis READY, který potvrzuje připravenost elektromotoru k jízdě, protože je u stojícího vozidla zcela nehlučný.

Active Info Display

Také pro nový Passat GTE bude Volkswagen na přání nabízet panel sdružených přístrojů v podobě velkoplošného displeje Active Info Display s interaktivním zobrazováním. Všechny přístroje – a tím i specifické ukazatele modelu Passat GTE – jsou tak realizovány zcela virtuálně softwarem. Navigační informace lze na displeji s úhlopříčkou 12,3“ zobrazovat v režimech 2D a 3D. Rozlišení 1440 x 540 pixelů umožňuje mimořádně precizní, graficky kva-litní a interaktivní zobrazování všech detailů. Například v navigačním režimu se ukazatel výkonu a rychloměr přesunou k okraji, a vytvoří tak více prostoru pro zobrazování mapy. V závislosti na aktuální potřebě mohou být navíc do grafických ploch rychloměru a otáčkoměru integrovány informace o jízdních, navigačních a asistenčních funkcích. Active Info Display může zobrazovat také data informačního a zábavního systému na středové konzole, jako například záznamy z telefonního seznamu nebo obaly CD. Řidič tak má v přímém zorném poli veškeré důležité provozní informace. Jak již bylo uvedeno, může si z velkého množství informací vybrat ty nejdů-ležitější, které potřebuje v dané situaci, a používat je v individuálně zvoleném zobrazení.

Poháněcí ústrojí – bez emisí, kdykoli je to možné

TSI, elektromotor, DSG, akumulátor. Volkswagen Passat GTE je poháněn zážehovým motorem 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem a třífázovým synchronním elektromotorem s permanentním magnetem. Elektromotor se vytáčí s lehkostí turbíny a poskytuje maximální točivý moment 330 N.m. Elektromotor je napájen z lithium-iontového vysokonapěťového akumulátoru, jehož kapacita činí 9,9 kWh. Volkswagen vyvinul speciálně pro hybridní pohon automatizovanou šestistupňovou převodovku DSG s trojitou spojkou. Dvouspojkový systém, známý z převodovek DSG, je zde doplněn třetí spojkou, která odpojuje motor TSI od poháněné přední nápravy, kdykoli je to možné, aby mohl být motor vypnut – například ve fázích setrvačné jízdy, v nichž Passat GTE využívá kinetickou energii a jede bez použití hnací síly. Volkswagen integroval elektromotor do skříně převodovky. Mezi další komponenty hybridního pohonu patří mimo jiné výkonová elektronika, která přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý proud pro elektromotor, a nabíječka. Elektromechanický posilovač brzdové soustavy a elektrický kompresor klimatizace zajišťují i v elektrickém režimu optimální a energeticky úspornou funkci brzdové soustavy a klimatizace.

Provozní režimy – rozjezd v elektrickém režimu

Od elektrického režimu až po GTE. Passat GTE nabízí čtyři různé provozní režimy: elektrický režim, hybridní režim, nabíjení akumulátoru a GTE. Multifunkční ukazatel v panelu sdružených přístrojů informuje řidiče o tom, jaký režim je právě aktivní.

Rozjezd v elektrickém režimu

Po spuštění se Passat GTE rozjede automaticky v elektrickém režimu (pouze při nedostatečně nabitém akumulátoru nebo velmi nízké venkovní teplotě přichází od začátku ke slovu motor TSI). Po dosažení minimálního stavu nabití akumulátoru nebo při požadavku na velmi vysoký výkon přechází poháněcí ústrojí automaticky do hybridního režimu. Elektrický režim je deaktivován a Passat GTE se chová jako automobil s klasickým plně hybridním pohonem, který při zpomalování nabíjí rekuperací akumulátor a v závislosti na jízdní situaci automaticky používá motor TSI a/nebo elektromotor. V tomto režimu je stav nabití akumulátoru udržován na konstantní úrovni. Prostřednictvím tlačítka „E-Mode“ (vlevo od páky voliče) přejde řidič v případě potřeby manuálně do elektrického režimu. Toto tlačítko zároveň otevře na displeji informačního a zábavního systému okno, které umožňuje přímý výběr tří režimu „E-Mode“ (elektrický režim), „Hybrid“ (hybridní režim) a „Battery Charge“ (nabíjení akumulátoru).

„Battery Charge“ prostřednictvím menu

Jak již bylo uvedeno, lze kromě režimů „E-Mode“ a „Hybrid“ nastavit prostřednictvím menu informačního a zábavního systému ještě jeden režim: „Battery Charge“ (nabíjení akumulátoru). Vysokonapěťový akumulátor je v něm nabíjen za jízdy.

Sportovní jízda v režimu „GTE“

Stisknutím tlačítka „GTE“ (rovněž vlevo od páky voliče) aktivuje řidič stejnojmenný režim, v němž Passat GTE ukáže svou mimořádně dynamickou tvář. Řidič i všichni cestující pocítí sportovnější charakteristiku pedálu plynu, převodovky a řízení. Nastavení motoru TSI je ještě více orientováno na výkon. TSI a elektromotor se navíc v režimu GTE společnou činností při akceleraci vzájemně podporují, aby bylo dosaženo maximálního výkonu a točivého momentu hybridního systému.

Nabíjení akumulátoru

Existují dva různé způsoby, jimiž může být akumulátor modelu Passat GTE nabíjen prostřednictvím zásuvky integrované v masce chladiče. První možnost: Sériově dodávaný nabíjecí kabel se připojí do zásuvky 230 V. Zcela vybitý akumulátor se pak nabije ze sítě se střídavým proudem nabíjecím výkonem 2,3 kW za 4 hodiny a 15 minut (100% nabití). Druhá možnost: Na přání nabízí Volkswagen pro garáž nebo venkovní stání nástěnnou nabíječku s výkonem 3,6 kW. Akumulátor tak dosáhne 100% stavu nabití za pouhé dvě hodiny a 30 minut. Existují také veřejné nabíjecí stanice, které nabíjí výkonem 3,6 kW jako nástěnná nabíječka.